Lemez

Örök diszkó

Justice: Woman

  • Lang Ádám
  • 2017. január 1.

Zene

Ha nem jött volna ki Gaspard Augé és Xavier de Rosnay duójának ez a lemeze, akkor 2016-ban valószínűleg senkinek sem jutott volna eszébe a Justice.

Pedig épp tíz éve, hogy berobbantak a köztudatba a Simian We Are Your Friendsének remixével. Sőt nemcsak berobbantak, hanem ledöntötték az indie rock és a tánczene közti falat, miközben horzsolós elektróval megspékelt dalaikkal az éppen akkor zsongó diszkós újjászületésnek is ők lettek az emblematikus figurái. Miután az említett remixért bezsebelték a Grammyt, a 2007-es, cím helyett egy bitang nagy kereszttel jelölt lemezükkel elértek a csúcsra, hogy a kismillió hangmintából összeeszkábált, agyontorzított trekkjeikre azok is bemasírozzanak a táncparkettre, akik addig esetleg idegenkedtek az ilyesféle zenéktől. A négy évvel későbbi Audio, Video, Disco ugyan már a retródiszkós trend után érkezett, de arra mindenképp jó volt, hogy megerősítse a zenekar státuszát: ahogy a 2013-as koncertlemezük, az Access All Arenas is dokumentálta, akkorra már bőven stadionokat töltöttek meg. De aztán eltűntek.

Most pedig, három év hallgatás után visszatért a duó, ami persze talán nem is olyan sok, de ma már bőven elég ahhoz, hogy valakit teljesen elfelejtsenek. Mindenesetre de Rosnay és Augé nem gondolkodta túl a dolgot. A Safe & Sound című programadó darab például olyan, mintha egy klasszikus, hetvenes évekbeli diszkószám modernizált, de ennél többet nem óhajtó verziója lenne, s míg a debütlemezen a D.I.S.C.O. volt az egyetlen direkt sláger, itt a Safe… alaphangját követve még egy csomó kislemezesélyes, slágerkegyanús darab sorakozik a full 2006-os Fire-től a Pleasure lekerekített popján át a videóklippel is megtámogatott Randyig. Ezek mellett pedig ott vannak azért az olyan szellemes dolgok is, mint az Alakazom! megborult klubzenéje, a Heavy Metal című műfajparódia vagy a Love S.O.S. szirénaballadája. Vagyis összességében a Woman éppen azt az ígéretet váltja be, amelyet a megjelenés előtt tett a duó: tényleg olyan végigmenni rajta, mintha a legjobb barátaiddal kocsikáznál.

 

Ed Banger, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.