Lemez

Örök diszkó

Justice: Woman

  • Lang Ádám
  • 2017. január 1.

Zene

Ha nem jött volna ki Gaspard Augé és Xavier de Rosnay duójának ez a lemeze, akkor 2016-ban valószínűleg senkinek sem jutott volna eszébe a Justice.

Pedig épp tíz éve, hogy berobbantak a köztudatba a Simian We Are Your Friendsének remixével. Sőt nemcsak berobbantak, hanem ledöntötték az indie rock és a tánczene közti falat, miközben horzsolós elektróval megspékelt dalaikkal az éppen akkor zsongó diszkós újjászületésnek is ők lettek az emblematikus figurái. Miután az említett remixért bezsebelték a Grammyt, a 2007-es, cím helyett egy bitang nagy kereszttel jelölt lemezükkel elértek a csúcsra, hogy a kismillió hangmintából összeeszkábált, agyontorzított trekkjeikre azok is bemasírozzanak a táncparkettre, akik addig esetleg idegenkedtek az ilyesféle zenéktől. A négy évvel későbbi Audio, Video, Disco ugyan már a retródiszkós trend után érkezett, de arra mindenképp jó volt, hogy megerősítse a zenekar státuszát: ahogy a 2013-as koncertlemezük, az Access All Arenas is dokumentálta, akkorra már bőven stadionokat töltöttek meg. De aztán eltűntek.

Most pedig, három év hallgatás után visszatért a duó, ami persze talán nem is olyan sok, de ma már bőven elég ahhoz, hogy valakit teljesen elfelejtsenek. Mindenesetre de Rosnay és Augé nem gondolkodta túl a dolgot. A Safe & Sound című programadó darab például olyan, mintha egy klasszikus, hetvenes évekbeli diszkószám modernizált, de ennél többet nem óhajtó verziója lenne, s míg a debütlemezen a D.I.S.C.O. volt az egyetlen direkt sláger, itt a Safe… alaphangját követve még egy csomó kislemezesélyes, slágerkegyanús darab sorakozik a full 2006-os Fire-től a Pleasure lekerekített popján át a videóklippel is megtámogatott Randyig. Ezek mellett pedig ott vannak azért az olyan szellemes dolgok is, mint az Alakazom! megborult klubzenéje, a Heavy Metal című műfajparódia vagy a Love S.O.S. szirénaballadája. Vagyis összességében a Woman éppen azt az ígéretet váltja be, amelyet a megjelenés előtt tett a duó: tényleg olyan végigmenni rajta, mintha a legjobb barátaiddal kocsikáznál.

 

Ed Banger, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”