Lemez

Örök diszkó

Justice: Woman

  • Lang Ádám
  • 2017. január 1.

Zene

Ha nem jött volna ki Gaspard Augé és Xavier de Rosnay duójának ez a lemeze, akkor 2016-ban valószínűleg senkinek sem jutott volna eszébe a Justice.

Pedig épp tíz éve, hogy berobbantak a köztudatba a Simian We Are Your Friendsének remixével. Sőt nemcsak berobbantak, hanem ledöntötték az indie rock és a tánczene közti falat, miközben horzsolós elektróval megspékelt dalaikkal az éppen akkor zsongó diszkós újjászületésnek is ők lettek az emblematikus figurái. Miután az említett remixért bezsebelték a Grammyt, a 2007-es, cím helyett egy bitang nagy kereszttel jelölt lemezükkel elértek a csúcsra, hogy a kismillió hangmintából összeeszkábált, agyontorzított trekkjeikre azok is bemasírozzanak a táncparkettre, akik addig esetleg idegenkedtek az ilyesféle zenéktől. A négy évvel későbbi Audio, Video, Disco ugyan már a retródiszkós trend után érkezett, de arra mindenképp jó volt, hogy megerősítse a zenekar státuszát: ahogy a 2013-as koncertlemezük, az Access All Arenas is dokumentálta, akkorra már bőven stadionokat töltöttek meg. De aztán eltűntek.

Most pedig, három év hallgatás után visszatért a duó, ami persze talán nem is olyan sok, de ma már bőven elég ahhoz, hogy valakit teljesen elfelejtsenek. Mindenesetre de Rosnay és Augé nem gondolkodta túl a dolgot. A Safe & Sound című programadó darab például olyan, mintha egy klasszikus, hetvenes évekbeli diszkószám modernizált, de ennél többet nem óhajtó verziója lenne, s míg a debütlemezen a D.I.S.C.O. volt az egyetlen direkt sláger, itt a Safe… alaphangját követve még egy csomó kislemezesélyes, slágerkegyanús darab sorakozik a full 2006-os Fire-től a Pleasure lekerekített popján át a videóklippel is megtámogatott Randyig. Ezek mellett pedig ott vannak azért az olyan szellemes dolgok is, mint az Alakazom! megborult klubzenéje, a Heavy Metal című műfajparódia vagy a Love S.O.S. szirénaballadája. Vagyis összességében a Woman éppen azt az ígéretet váltja be, amelyet a megjelenés előtt tett a duó: tényleg olyan végigmenni rajta, mintha a legjobb barátaiddal kocsikáznál.

 

Ed Banger, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."