Lemez

Örök diszkó

Justice: Woman

  • Lang Ádám
  • 2017. január 1.

Zene

Ha nem jött volna ki Gaspard Augé és Xavier de Rosnay duójának ez a lemeze, akkor 2016-ban valószínűleg senkinek sem jutott volna eszébe a Justice.

Pedig épp tíz éve, hogy berobbantak a köztudatba a Simian We Are Your Friendsének remixével. Sőt nemcsak berobbantak, hanem ledöntötték az indie rock és a tánczene közti falat, miközben horzsolós elektróval megspékelt dalaikkal az éppen akkor zsongó diszkós újjászületésnek is ők lettek az emblematikus figurái. Miután az említett remixért bezsebelték a Grammyt, a 2007-es, cím helyett egy bitang nagy kereszttel jelölt lemezükkel elértek a csúcsra, hogy a kismillió hangmintából összeeszkábált, agyontorzított trekkjeikre azok is bemasírozzanak a táncparkettre, akik addig esetleg idegenkedtek az ilyesféle zenéktől. A négy évvel későbbi Audio, Video, Disco ugyan már a retródiszkós trend után érkezett, de arra mindenképp jó volt, hogy megerősítse a zenekar státuszát: ahogy a 2013-as koncertlemezük, az Access All Arenas is dokumentálta, akkorra már bőven stadionokat töltöttek meg. De aztán eltűntek.

Most pedig, három év hallgatás után visszatért a duó, ami persze talán nem is olyan sok, de ma már bőven elég ahhoz, hogy valakit teljesen elfelejtsenek. Mindenesetre de Rosnay és Augé nem gondolkodta túl a dolgot. A Safe & Sound című programadó darab például olyan, mintha egy klasszikus, hetvenes évekbeli diszkószám modernizált, de ennél többet nem óhajtó verziója lenne, s míg a debütlemezen a D.I.S.C.O. volt az egyetlen direkt sláger, itt a Safe… alaphangját követve még egy csomó kislemezesélyes, slágerkegyanús darab sorakozik a full 2006-os Fire-től a Pleasure lekerekített popján át a videóklippel is megtámogatott Randyig. Ezek mellett pedig ott vannak azért az olyan szellemes dolgok is, mint az Alakazom! megborult klubzenéje, a Heavy Metal című műfajparódia vagy a Love S.O.S. szirénaballadája. Vagyis összességében a Woman éppen azt az ígéretet váltja be, amelyet a megjelenés előtt tett a duó: tényleg olyan végigmenni rajta, mintha a legjobb barátaiddal kocsikáznál.

 

Ed Banger, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.