Lemez

World music: bársonyos

Zene

bőr Isztambulban, togói vudu funkyval, eretnek klezmermámor és egy kivétel Finnországból. Egy híján húsz csillag, szárnyalás és csúcs, menthetetlenül.

Gaye Su Akyol: Hologram Imparatorluğu Gaye Su Akyol a nagy török dívákat, Selga Bağ­cant és Müzeyyen Senart hallgatva cseperedett fel, aztán az alternatív rock – a Sonic Youth, a Nirvana és Nick Cave – hatása alá került. Mielőtt énekelni kezdett, festett és antropológiát tanult, csak aztán az isztambuli éjszakában a Bubituzak együttesbe botlott, és azzal felborult minden. A Bubituzak a kíséretébe szegődött, és 2013-ra kikerekedett az első lemezük, a Develerle Yaşı­yo­rum. Azóta szárnyalás van, mégpedig az a homályos tekintetű, lebegős fajta, amely a klasszikus amerikai pszichedelikusokra jellemző. Túlestek néhány rangosabb fesztiválon is, és most a felkapott Glitterbeat Records lecsapott a második albumukra, úgyhogy komoly globális robbanás várható. A Holog­ram Impara­tor­luğu érintését ugyan­is nem lehet megúszni. Magával ragad menthetetlenül.

Egy fátyolos, gyönyörű hang, és hozzá anatóliai gyökerek, a Jefferson Airplane és a többi, akusztikus török hangszerek és betépett gitárok, gyöngédség és erő, Kelet és Nyugat – végül is ennyi az egész. Meg az a bársonyos bőrkötés. Innentől békén hagyható a bazár, Isztambulról Gaya Su Akyol szól. (Glitterbeat Records, 2016)

 

 

 

 

Vaudou Game: Kidayó A gitáros-énekes Peter Solo a togói vudu kultúra központjának számító Aneho-Glidjiben született. Számára is a vudu jelentett mindent: a természetet, az emberséget, a békét és persze a törzsi rituálék zenéit. Csak miután egy olajoskannából elkészítette első gitárját, nyílt meg előtte a világ. Akkor aztán rákattant a különböző afrikai irányzatokra, majd szedte a sátorfáját, és Európába települt.

A Vaudou Game együttest Lyon­ban hozta össze. 2014-ben debütáltak az Apiafo című albummal, ami ki sem hűlt még, de már egy új korongot tettek az asztalra. A vudura jellemző énekbeszéd és ritmusvilág a Kidayótól sem esik távol, de ami igazán süt belőle, az a hetvenes évek funkyja – afrobeatbe és etióp soulba mártva. Kissé betépve úgy is hallgathatnánk, mintha James Brownt és Fela Kutit és Mahmoud Ahmedet egyszerre raktunk volna a lemezjátszóra. És nagyon jól éreznék egymást abban a nagy pörgésben. De hát ilyen a vudu… (Hot Casa Records, 2016)

 

The Klezmatics: Apikorsim Heretics „Ez kőkemény, hardcore klezmer; nincs benne semmi fúzió, semmi hiphop vagy beat” – mondta a Narancsnak Frank London (Ragyogás, 2016. szeptember 15.), és majdnem elhittem neki. Oké, olyan látványos fúziókról valóban nem beszélhetünk, mint az americanás Wonder Wheel, a latinos Rise up! vagy a gospeles Brother Moses Smote The Water albumok esetében, de aki vegytiszta klezmerre vágyik, azt el kell szomorítanom. A partifílinget legfeljebb két szám (a címadó és a Party In Odessa) hozza, a többi másféle mámort tartogat. Engem főleg a jiddis versekre írt zenék varázsoltak el, különösen a Vi lang? című, aminek a kije­vi pogrom elől Amerikába menekült David Edelstadt írta a szövegét. De hát nettó költészet a Der yokh című Lluis Llach-dal is, mely a katalán függetlenségi mozgalom himnuszának számított, míg a Three-Ring Sirba és a Green Violin simán tovább tágítja az avantgárd vagy forradalmi klezmer határait.

Na persze, Frank London nem akart becsapni, inkább arról van szó, hogy a Klezmatics zsigerileg képtelen tradicionálisan játszani. Minden hangja, minden gesztusa eredeti és meglepő; ha úgy tetszik, eretnek. És hát könnyen lehet, hogy fennállása harminc esztendejének éppen ez a legjobb albuma. (World Village, 2016)

 

Okra Playground: Turmio Finn etnopop három énekesnővel, karéliai gyökerekkel, a Kalevalát és a Kanteletárt idéző szövegekkel… Az csak a Värttinä lehet – vágnánk rá kapásból, de nem, ez itt az Okra Playground, melynek debütáló albumát éppen szénné kaserolják a szaklapok. Többek közt arra fektetve hangsúlyt, hogy az említett párhuzamok mellett-helyett előtérbe kerüljenek a sajátosságaik. Mint amilyen a hangszerelés. És hát tényleg, az egészen unikális, ahogy az archaikus hangszerek, a kantele és a jouhikko magukba szívják az elektronikát – a billentyűket, a basszusgitárt, a programozást. Mintha együtt szóltak volna mindig is. Ha feldobom, ősi és lokális, ha leesik, friss és univerzális – na, ebbe a küldetésbe szokott a legtöbb zenekar belebukni. Hogy aztán az Okra Playground-féle kivételek erősítsék a szabályt.

Egy szó mint száz: az Okra valóban több mint ígéretesen startolt. A tagjai persze vérprofik, amiről a Sibelius Akadémián kaptak papírt. Aztán különféle formációkban edződtek tovább, mielőtt 2010-ben összeálltak. Kéne még beléjük valami „őrület”, vagy mögéjük valami „pokol”, és akkor a csúcsra jutnának, összetéveszthetetlenül. (Nordic Notes, 2016)

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."