Interjú

„Minden lélegzet számít”

Okszana Dika operaénekes

Zene

Hangja szenvedélyes és erőteljes; most Abigél szerepében lép színpadra a Margitszigeten Verdi operájában, a Nabuccóban. Az ukrán szoprán énekesnőt arról is kérdeztük, mit tehet egy művész háború idején.

Magyar Narancs: 2004-ben végzett Kijevben, ezután nagyon gyorsan ívelt fel a pályája. Mi vonzotta az opera műfajához?

Okszana Dika: Az opera mindig különleges vonzerőt jelentett számomra. Ez az a műfaj, ahol minden egyes pillanatban több művészeti ág egyesül: az ének, a színészi játék, a zene, a fizikai jelenlét mind együtt dolgozik. Ez egyszerre teszi az egészet elképesztően izgalmassá és nagyon nehézzé is, de talán épp ez az összetettség vonz újra meg újra magához.

MN: A családjából örökölt zenei tehetséget?

OD: Senki sem volt hivatásos zenész a családomban, de édesapám sok hangszeren játszott – harmonikán, gitáron, trombitán, sőt még szájharmonikán is –, úgy emlékszem, nagyon muzikális ember volt, de mindent magától tanult. Édesanyám hangja meglepően szép és erőteljes volt, de sosem tanult énekelni. Talán tőlük származik az ösztönösség, amely a zenében jellemez.

MN: Úgy tűnik, különleges vonzalmat érez az olasz opera iránt. Ez a repertoár áll önhöz a legközelebb, vagy ez illik leginkább a hangjához?

OD: Mindkettő igaz. Nagyon szeretem az olasz zenét, és az is sokat számít, hogy beszélek olaszul. A nyelv ritmikája, dallama otthonos és ismerős számomra, szinte az anyanyelvem lett. Ezért is érzem különösen közel magamhoz ezt a repertoárt, nemcsak hangban, hanem lélekben is.

MN: Az évek során változott a viszonya bizonyos szerepekhez, például Toscához vagy Turandothoz?

OD: Ahogy az ember érik, változik a látásmódja is, és ez a színpadi szerepekhez való viszonyban is tükröződik. Azok a szerepek, amelyeket korábban talán szikárabbnak vagy egyszerűbbnek láttam, ma már sokkal összetettebbnek tűnnek. Tosca nem csupán tragikus hősnő, tele van ellentmondásokkal. Turandot nem csupán jéghercegnő, benne is látom a sérülékenységet, a magányt, a változás lehetőségét.

MN: Franco Zeffirelli is rendezte önt egy Turandot-produkcióban. Ő a klasszikus, hagyományos színpadi értelmezések híveként volt ismert. Milyen volt vele dolgozni?

OD: Kivételes tapasztalat volt. Zeffirelli mélyen hitt az énekesekben, de még inkább a látványos színpadképekben, a tömegjelenetek erejében, képes volt az egész színpadot egy lélegző festménnyé változtatni. Nekünk, énekeseknek szabadságot adott, hogy igazán önmagunk lehessünk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.