Koncert

A másik sziget

INmusic Festival – Zágráb

Zene

Az idén úgy alakult, hogy júniusban rendezték a legjobb koncerteket térségünkben. De aki egy belépővel akart megnézni egy csomó, nagyon jó zenekart, annak a zágrábi INmusic Festivalra kellett ellátogatnia.

Ma már a 100 eurós belépő olcsónak mondható, ráadásul a helyszín sem mindennapi: sziget ez is, amelyet egy mesterséges tó vesz körül. Aki először jár itt, annak furcsa lehet, hogy a háromnapos eseményt mindig hétfő és szerda között rendezik meg, és hogy meglepően sok a 40+-os látogató.

Június 23.

Ha nem számítjuk az ún. Hidden Stage-et és az egyéb alkalmi megnyilvánulásokat, két színpadon váltják egymást a fellépők, így nincs üresjárat. Az első napon a tavalyi Szigeten is megfordult angol Yard Act nyitja a nyugati zenekarok sorát. Rettenetes bajuszok, meglehetősen funkciótlan háttérvokalista lány, és szimpatikus előadásmód – nagyjából ennyivel összefoglalható a produkciójuk. A leedsi gárda dumálva éneklő frontembere, James Smith folyamatosan dicséri a közönséget, hozzátéve, hogy a zenészek épp megsülnek a színpadon, de ezzel a nézők is ugyanígy vannak. A legnagyobb sikert a We Make Hits című tavalyi daluk aratja, de remek fogadtatásra lel a politikai üzenetekkel megspékelt 100% Endurance is.

Ezután a kisebb World Stage-en a nemzetközi felállású Mitsune játszik fura világzenét, és így pont jut idő arra, hogy sikerüljön felderíteni a fesztivál infrastruktúráját. Közben a nagyszínpad előtt hatalmas embertömeg gyűlik össze, és pontosan 20.45-kor kezdetét veszi a Fontaines D.C. igencsak intenzív fellépése. Az ír zenekar két nappal korábban a Barba Negrában játszott, de a csepeli helyszín sokak egybehangzó véleménye szerint nem nőtt fel az esemény rangjához. Az INmusicon semmi gond a hangzással, az öttagú posztpunk brigád egy turnézenésszel kiegészülve lenyűgöző koncertet ad a felfújható szív alatt, ami egyben a Romance című tavalyi lemezük artworkje. Grian Chatten frontember az oly divatos „Free Palestine!” felkiáltást és egy-két thank yout leszámítva csak a dalszövegeken és a testbeszédén keresztül kommunikál a közönséggel. A Romance 11 számából 9 is elhangzik, a két korai album dalai viszont szép lassan kikopnak a setlistből. A koncert utolsó negyede a legerősebb, különösen az elszállós In the Modern World és az I Love You párosa sikerül emlékezetesre, de még ezeket is felülmúlja a záró Starburster zúzása.

A kisszínpad felé özönlenek sokan, mert mindjárt kezd Mike Skinner The Streets nevű projektje, amely a 2000-es években lényegében megújította a brit hiphopot. A főhősön kívül a színpadon van még egy gitáros, egy basszusgitáros, egy billentyűs, egy dobos és egy vokalista. Sajnos jó pár fontos dal csak egyvelegek részeként hangzik el, és a produkció valahogy kifejezetten avítt és fáradt benyomást kelt. Ma már szinte hihetetlen, hogy két évtizede Skinner egy komplett generáció szócsövének számított a brit szigeteken.

Annak is jó ideje már, hogy az Airt fontos zenekarnak lehetett nevezni – a legutóbbi albumuk 2012-ben jelent meg. A francia duó jó ideje nosztalgiatripen van, ugyanis még mindig a Moon Safari című, 1998-as alaplemezüket turnéztatják. A koncert felében ennek az LP-nek a dalai hangzanak el, és hiába a remek látvány, na meg persze egy dobossal is megtámogatott, remek előadás; ez a zene inkább planetáriumba, mintsem fesztiválra való. A közönség fokozatosan elszivárog a színpad elől, és akik maradnak, azoknak a nagy része is inkább beszélget. A koncert második fele is andalítóra sikerül, a ráadás is meglehetősen fura elgondolásra vall – a kifejezetten pörgős Don’t Be Light után érdemesebb lett volna a Radio Number One-nal és a Surfing on a Rockettel zárni a „bulit”, de a Dunckel–Godin páros máshogy gondolta.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.