Lemez

Mt. Eddy: Chroma

  • Mihályi Dávid
  • 2017. szeptember 30.

Zene

A Green Day énekesének, Billie Joe Armstrongnak mindkét fia az apjuk nyomdokaiba lépett: Joey a SWMRS nevű bandában dobol, öccse, Jakob énekes és dalszerző. Ráadásul olyan énekes és dalszerző, akinek 2015-ben kiadott Jakob Danger című szörflemezével sikerült elfeledtetnie, hogy ő csupán egy híres rockzenész kisebbik fia. E sikeren felbuzdulva, Jakob Armstrong az idén már egy zenekar, az Mt. Eddy élén csapott a húrok közé, hogy társaival, Chris Malaspinával (dob), Enzo Malaspinával (gitár) és Kevin Judd-dal (basszus) tovább árnyalja a róla kialakult pozitív képet. Sajnos nem eléggé meggyőzően.
A Chro­mán ugyanis hiába fedezhető fel az előző album egyedi világa, ezt egyszerűen elnyomja a Green Dayt idéző polírozott gitárhangzás, vagyis épp az, amitől a Jakob Danger mentesült. Valamelyest szépíti a dolgot, hogy az „elveszett irány” két számban (Wilshambe, Meta­phor) tetten érhető, és persze az is pozitívum, hogy Jakob énekhangja nem a papáéra, hanem inkább Ian Curtisére emlékeztet, de ez még nem mentheti meg a Chromát attól, hogy a klisék áldozatává váljon. Igaz, hogy a kaliforniai zenekarokra jellemző dallamosság, a bólogatást ösztönző gitártémák és a szépen felépített versszakok több dalban is megjelennek, de az élvezeti értéket gyakorlatilag lenullázzák a sablonos, vacak refrének, a Green Day-re emlékeztetés kényszere, az igencsak nyomasztó örökség. Kellő rosszindulattal azt is feltételezhetnénk, hogy Jakob Armstrong apja éjjeliszekrényében lapuló C kategóriás számait gondolta újra.

Uncool Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.