Lemez

Hommage à Boulez

  • - csk -
  • 2017. szeptember 30.

Zene

A második világháborút követő évtizedekben a modern zene stílusának alakulását meghatározta egy német kisváros, Darmstadt nyári fesztiválja. Bár az Internationale Ferienkurse für Neue Musik közönsége egy viszonylag szűk szakmai elitből verbuválódott, Darmstadt mégis a 20. század második felében lezajlott komolyzenei stílusfejlődés egyik legfőbb erjesztője lett. A három vezéralak az olasz Luigi Nono, a német Karlheinz Stockhausen és a francia Pierre Boulez. Az utóbbi tevékenysége messze túlnőtt az avantgárd keretein, és a mainstream zenekultúrába is betagozódott, hiszen Boulez nemcsak zeneszerző és teoretikus, de a 20. század második felének egyik legnagyobb karmestere is volt: revelatív Wagner-dirigens, fontos Mahler- és Debussy-interpretátor, Stravinsky és Bartók műveinek alapvető tolmácsa. Párizsban, 1970-ben Pompidou kezdeményezésére az ő kedvéért alapította a francia állam az IRCAM intézményét. Maratoni pályát futott be: 90 évesen halt meg 2016-ban, és szinte az utolsó hónapokig aktív maradt.

A művészete előtt tisztelgő kétlemezes album informatív és sokszínű válogatás a fontos művekből: tartalmaz nagyszabású kései alkotást (Dérive 2, 2009) éppúgy, mint antológiadarabbá vált korai opust (Le marteau sans maître, 1955), ensemble-kompozíciókat (Mémoriale, 1985/93; Messagesquisse, 1976/77), valamint szólóhangszerre és elektronikára írt zenét (Dialogue de l’ombre double, 1984; Anthèmes 2, 1997). A Marteau felvételét a szerző vezényli, a többi darab Boulez barátja és gyakori művészpartnere, Daniel Barenboim betanításában hangzik el, az általa közép-keleti és nyugat-európai fiatal muzsikusokból alapított West-Eastern Divan Orchestra előadásában. A felvételek magától értődő természetességgel mutatják fel Boulez zenéjének komplexitását és ellentmondásosságát: intellektualizmusát és elvontságát éppúgy, mint franciás színérzékenységét és érzékiségét.

Deutsche Grammophon, 2017

 

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.