Lemez

Hommage à Boulez

  • - csk -
  • 2017. szeptember 30.

Zene

A második világháborút követő évtizedekben a modern zene stílusának alakulását meghatározta egy német kisváros, Darmstadt nyári fesztiválja. Bár az Internationale Ferienkurse für Neue Musik közönsége egy viszonylag szűk szakmai elitből verbuválódott, Darmstadt mégis a 20. század második felében lezajlott komolyzenei stílusfejlődés egyik legfőbb erjesztője lett. A három vezéralak az olasz Luigi Nono, a német Karlheinz Stockhausen és a francia Pierre Boulez. Az utóbbi tevékenysége messze túlnőtt az avantgárd keretein, és a mainstream zenekultúrába is betagozódott, hiszen Boulez nemcsak zeneszerző és teoretikus, de a 20. század második felének egyik legnagyobb karmestere is volt: revelatív Wagner-dirigens, fontos Mahler- és Debussy-interpretátor, Stravinsky és Bartók műveinek alapvető tolmácsa. Párizsban, 1970-ben Pompidou kezdeményezésére az ő kedvéért alapította a francia állam az IRCAM intézményét. Maratoni pályát futott be: 90 évesen halt meg 2016-ban, és szinte az utolsó hónapokig aktív maradt.

A művészete előtt tisztelgő kétlemezes album informatív és sokszínű válogatás a fontos művekből: tartalmaz nagyszabású kései alkotást (Dérive 2, 2009) éppúgy, mint antológiadarabbá vált korai opust (Le marteau sans maître, 1955), ensemble-kompozíciókat (Mémoriale, 1985/93; Messagesquisse, 1976/77), valamint szólóhangszerre és elektronikára írt zenét (Dialogue de l’ombre double, 1984; Anthèmes 2, 1997). A Marteau felvételét a szerző vezényli, a többi darab Boulez barátja és gyakori művészpartnere, Daniel Barenboim betanításában hangzik el, az általa közép-keleti és nyugat-európai fiatal muzsikusokból alapított West-Eastern Divan Orchestra előadásában. A felvételek magától értődő természetességgel mutatják fel Boulez zenéjének komplexitását és ellentmondásosságát: intellektualizmusát és elvontságát éppúgy, mint franciás színérzékenységét és érzékiségét.

Deutsche Grammophon, 2017

 

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.