Koncert

Music For Solaris

  • Deák Viktória
  • 2012. június 24.

Zene

Aki ismeri a Solarist, nyilván nem tudott elvonatkoztatni a kultikus Lem-regénytől, de Andrej Tarkovszkij filmjétől sem. Aki pedig ismeri Ben Frostot, nem lepődhetett meg azon a morajló, experimentális komolyzenén, amit múlt csütörtökön a Müpában mutatott be Daníel Bjarnason és a Sinfonietta Cracovia előadásában.

Kísérletező dark ambient: így tudnám jellemezni azt, amit 29 vonós hangszer, egy dob, basszusgitár, zongora és harangjáték meg persze laptop segítségével vezettek elő főleg fiatalokból álló közönségüknek. Baljós, néhol elenyésző zörej volt ez, máskor "statikus zaj" vagy nagy mélységeket bejáró basszus, doom jazz-szerű zongorafutam. Rádióhullámokat idéző samplerekkel hömpölyögtetett massza - a legjobb értelemben.

Az eklektikus darab látványosan az emberre koncentrált, a belső folyamatokra. Ez Brian Eno vetítésén is látszott: a vibráló képeken kibontakozó szürke arcok, szinte észrevétlen nyíló-csukódó szemek, átalakuló vonások annak ellenére, hogy átlagos férfiakat jelenítettek meg, megrázó hatást keltettek - kétségbeesés, magány vagy agónia tükröződött rajtuk, pont, mint a Solarison ragadt tudósok arcán. Miközben a zongora harangjátékba fordult, a képek kaleidoszkópszerűen áramlottak, elfolyva, akár a bolygó "tengere", ami az elmében felmerülő bármilyen alakzatot képes felvenni. Valóság és hallucináció határa elmosódott, miközben a sárgára váltó vetítés fényében a zenekar hajladozott, hullámzott, mint az elefántfű.

Filmzene volt ez, de nem a megszokott értelemben. Az összhatás néha alvásba hipnotizált, máskor ijesztő vagy katartikus volt. Kihúzta a talajt a lábunk alól, az idő eltorzult a lassú, hömpölygő masszában, meghagyva a kérdést, tíz perc vagy másfél óra telt-e el. A szünet után ugyan Górecki és Arvo Pärt könnyedebb darabjai veregettek vállon, Frost és Bjarnason művének sikerült elérnie, hogy nagyobb társaságot vagy komplexebb zenét néhány óráig még ne kívánjon meg az ember.

Művészetek Palotája, május 17.


Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.