Koncert

Music For Solaris

  • Deák Viktória
  • 2012. június 24.

Zene

Aki ismeri a Solarist, nyilván nem tudott elvonatkoztatni a kultikus Lem-regénytől, de Andrej Tarkovszkij filmjétől sem. Aki pedig ismeri Ben Frostot, nem lepődhetett meg azon a morajló, experimentális komolyzenén, amit múlt csütörtökön a Müpában mutatott be Daníel Bjarnason és a Sinfonietta Cracovia előadásában.

Kísérletező dark ambient: így tudnám jellemezni azt, amit 29 vonós hangszer, egy dob, basszusgitár, zongora és harangjáték meg persze laptop segítségével vezettek elő főleg fiatalokból álló közönségüknek. Baljós, néhol elenyésző zörej volt ez, máskor "statikus zaj" vagy nagy mélységeket bejáró basszus, doom jazz-szerű zongorafutam. Rádióhullámokat idéző samplerekkel hömpölyögtetett massza - a legjobb értelemben.

Az eklektikus darab látványosan az emberre koncentrált, a belső folyamatokra. Ez Brian Eno vetítésén is látszott: a vibráló képeken kibontakozó szürke arcok, szinte észrevétlen nyíló-csukódó szemek, átalakuló vonások annak ellenére, hogy átlagos férfiakat jelenítettek meg, megrázó hatást keltettek - kétségbeesés, magány vagy agónia tükröződött rajtuk, pont, mint a Solarison ragadt tudósok arcán. Miközben a zongora harangjátékba fordult, a képek kaleidoszkópszerűen áramlottak, elfolyva, akár a bolygó "tengere", ami az elmében felmerülő bármilyen alakzatot képes felvenni. Valóság és hallucináció határa elmosódott, miközben a sárgára váltó vetítés fényében a zenekar hajladozott, hullámzott, mint az elefántfű.

Filmzene volt ez, de nem a megszokott értelemben. Az összhatás néha alvásba hipnotizált, máskor ijesztő vagy katartikus volt. Kihúzta a talajt a lábunk alól, az idő eltorzult a lassú, hömpölygő masszában, meghagyva a kérdést, tíz perc vagy másfél óra telt-e el. A szünet után ugyan Górecki és Arvo Pärt könnyedebb darabjai veregettek vállon, Frost és Bjarnason művének sikerült elérnie, hogy nagyobb társaságot vagy komplexebb zenét néhány óráig még ne kívánjon meg az ember.

Művészetek Palotája, május 17.


Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.