Koncert

Music For Solaris

  • Deák Viktória
  • 2012. június 24.

Zene

Aki ismeri a Solarist, nyilván nem tudott elvonatkoztatni a kultikus Lem-regénytől, de Andrej Tarkovszkij filmjétől sem. Aki pedig ismeri Ben Frostot, nem lepődhetett meg azon a morajló, experimentális komolyzenén, amit múlt csütörtökön a Müpában mutatott be Daníel Bjarnason és a Sinfonietta Cracovia előadásában.

Kísérletező dark ambient: így tudnám jellemezni azt, amit 29 vonós hangszer, egy dob, basszusgitár, zongora és harangjáték meg persze laptop segítségével vezettek elő főleg fiatalokból álló közönségüknek. Baljós, néhol elenyésző zörej volt ez, máskor "statikus zaj" vagy nagy mélységeket bejáró basszus, doom jazz-szerű zongorafutam. Rádióhullámokat idéző samplerekkel hömpölyögtetett massza - a legjobb értelemben.

Az eklektikus darab látványosan az emberre koncentrált, a belső folyamatokra. Ez Brian Eno vetítésén is látszott: a vibráló képeken kibontakozó szürke arcok, szinte észrevétlen nyíló-csukódó szemek, átalakuló vonások annak ellenére, hogy átlagos férfiakat jelenítettek meg, megrázó hatást keltettek - kétségbeesés, magány vagy agónia tükröződött rajtuk, pont, mint a Solarison ragadt tudósok arcán. Miközben a zongora harangjátékba fordult, a képek kaleidoszkópszerűen áramlottak, elfolyva, akár a bolygó "tengere", ami az elmében felmerülő bármilyen alakzatot képes felvenni. Valóság és hallucináció határa elmosódott, miközben a sárgára váltó vetítés fényében a zenekar hajladozott, hullámzott, mint az elefántfű.

Filmzene volt ez, de nem a megszokott értelemben. Az összhatás néha alvásba hipnotizált, máskor ijesztő vagy katartikus volt. Kihúzta a talajt a lábunk alól, az idő eltorzult a lassú, hömpölygő masszában, meghagyva a kérdést, tíz perc vagy másfél óra telt-e el. A szünet után ugyan Górecki és Arvo Pärt könnyedebb darabjai veregettek vállon, Frost és Bjarnason művének sikerült elérnie, hogy nagyobb társaságot vagy komplexebb zenét néhány óráig még ne kívánjon meg az ember.

Művészetek Palotája, május 17.


Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.