Koncert

A Lipcsei Gewandhaus Zenekara

Zene

Zukerman és Mutter vendégszereplései között félúton - Leonidasz Kavakoszt hozta magával Budapestre, s a pár éven belüli immár harmadik találkozás újra csak ámulatosnak mutatta a rokonszenvesen tartózkodó, virtuóz görög művészetét. Ezúttal a hegedű valóságos pokolra szállását hozta elénk Sosztakovics I. hegedűversenyét játszva: intenzitásában is mindvégig elegáns, megejtően szép hangon, a hátborsóztatóan eleven drámaiság érzékeltetésével.

Kavakosz teljesítménye (amelyet még egy kényszerű gyorsasággal megejtett hangszerreparálás sem tudott leárnyékolni) mindvégig a plasztikus előadói modor és az őrületet is oly kívánatos józansággal megrajzoló művészi attitűd tiszta győzelmét ünnepeltette velünk. A tűzből mentett hegedű kíséretét ellátó lipcseiek és stabil vezető karnagyuk, Riccardo Chailly már itt, az első részben is a tisztelgő elismerésen túl fekvő érzések meghódításáért muzsikáltak, hogy a szünet után immár jószerint a szerethetőség koncerttermi maximumát közelítsék. A hangversenyen alkalmasint legkényesebb Brahms-szimfónia, a Harmadik előadásával ugyanis nem hibátlan játékot, hanem nagy közösségi élményt kínáltak számunkra. A mondhatni ideáltipikusan olaszos temperamentumú, s hozzá igazi pálcaművész karmestert meg a nagy múltú zenekart szemmel láthatóan és füllel hallhatóan összefűző szimpátia, a művészi kémia félreismerhetetlen zsizsegése ugyanis legalább olyan fontos összetevője volt a produkciónak, mint a fafúvósok karából kihallatszó remek egyéni teljesítmények vagy épp a vonóskar körülölelően dús hangzása. S ha már a sebesült hangszerű Kavakosz ráadás nélkül távozott a pódiumról, hát Chailly-ék vagy tíz percet rádobtak a programra: Brahms önironikusan harsány-diákos Akadémiai ünnepi nyitányával zárva a savanyú recenzenst is ritka lelkesedésre hevítő koncertet.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, május 18.


Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.