Koncert

A Lipcsei Gewandhaus Zenekara

Zene

Zukerman és Mutter vendégszereplései között félúton - Leonidasz Kavakoszt hozta magával Budapestre, s a pár éven belüli immár harmadik találkozás újra csak ámulatosnak mutatta a rokonszenvesen tartózkodó, virtuóz görög művészetét. Ezúttal a hegedű valóságos pokolra szállását hozta elénk Sosztakovics I. hegedűversenyét játszva: intenzitásában is mindvégig elegáns, megejtően szép hangon, a hátborsóztatóan eleven drámaiság érzékeltetésével.

Kavakosz teljesítménye (amelyet még egy kényszerű gyorsasággal megejtett hangszerreparálás sem tudott leárnyékolni) mindvégig a plasztikus előadói modor és az őrületet is oly kívánatos józansággal megrajzoló művészi attitűd tiszta győzelmét ünnepeltette velünk. A tűzből mentett hegedű kíséretét ellátó lipcseiek és stabil vezető karnagyuk, Riccardo Chailly már itt, az első részben is a tisztelgő elismerésen túl fekvő érzések meghódításáért muzsikáltak, hogy a szünet után immár jószerint a szerethetőség koncerttermi maximumát közelítsék. A hangversenyen alkalmasint legkényesebb Brahms-szimfónia, a Harmadik előadásával ugyanis nem hibátlan játékot, hanem nagy közösségi élményt kínáltak számunkra. A mondhatni ideáltipikusan olaszos temperamentumú, s hozzá igazi pálcaművész karmestert meg a nagy múltú zenekart szemmel láthatóan és füllel hallhatóan összefűző szimpátia, a művészi kémia félreismerhetetlen zsizsegése ugyanis legalább olyan fontos összetevője volt a produkciónak, mint a fafúvósok karából kihallatszó remek egyéni teljesítmények vagy épp a vonóskar körülölelően dús hangzása. S ha már a sebesült hangszerű Kavakosz ráadás nélkül távozott a pódiumról, hát Chailly-ék vagy tíz percet rádobtak a programra: Brahms önironikusan harsány-diákos Akadémiai ünnepi nyitányával zárva a savanyú recenzenst is ritka lelkesedésre hevítő koncertet.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, május 18.


Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.