Koncert

Maria Minerva

  • - minek -
  • 2012. június 24.

Zene

A feltörekvő, fiatal zenekészítők közül kevesen részesülnek mostanában annyi éltető hype-ban, biztató támogatásban és lelkes rajongásban, mint a mostanság leginkább Londonban, Maria Minerva néven alkotó, eredetileg tallinni Maria Juur.

Tavaly megjelent számos, jelentős figyelmet keltett EP-je meg egy albuma is (a Cabaret Cixous, ami egy francia feminista írónőről kapta a nevét), rajtuk gondosan és ravaszul megkomponált zenedarabokkal, melyek aljasul bemásznak az ember fejébe, és úgy keltenek folytonos és kellemes déja vu érzést. Merthogy az észt lány leginkább készen talált minták és inspirációk (pl. hetvenes évek végi, nyolcvanas évek eleji diszkó, elektropop, korai indusztriál-elektronika, a kilencvenes évek house-a) kiforgatásában és saját képére hajlítgatásában jeleskedik - ezt igazolja szombat este a Rohamban megejtett viszonylag rövid, de tanulságos élő fellépése is.

A művésznő előbb taktikusan kivárja, hogy a sorsverte Bayern-játékosok elrontsák az utolsó tizenegyest is, majd a korunkban elengedhetetlenül szükséges elektronikai segédlet és hangulatos vetítés kíséretében nyújt ízelítőt máris meglehetős életművéből. Egy csinos, húszas évei elején járva alkotóereje teljében lévő lány kezében mikrofonnal, a programot bájosan lemozogva, hangját óvatosan kieresztve éppen a határait próbálja kitapogatni - mennyit adjon magából, hogy perfektül egyensúlyozzon az intimitás és az alkalmi elidegenítő eszközökkel (pl. hangbejátszás) is megtámogatott távolságtartás között. Nem mondanánk, hogy a produkció különösképpen letaglózza a hazai publikumot - de azért a hatásosan, néha megkapó melódiák kíséretében elővezetett lüktető grúvok többeket is megmozgatnak. A produkciója közben a Kinkset, majd egy rövid záró hommage formájában Donna Summert is megidéző, látszólag tétován gesztikuláló Minerva azért egyre magabiztosabban de- és rekonstruál egy olyan aranykort, amit személyesen soha nem ismerhetett.

Roham, május 19.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.