Musical - Magyar abszurd - Spamalot

Zene

Adolf Hitler tévúton járt, ezt alkalmasint régóta sejtettük, s megalapozottan kételkedhettünk Dan Brown teóriájában is, hiszen a talány megfejtését ő is rossz helyen kereste. Nos, a majd' két évezredes titok, a féltve őrzött és szenvedéllyel kutatott rejtekhely immár ismert: a Szent Grál a Madách Színház nézőterén lappang. Ez nem szimbólum vagy képletes megfogalmazás, nem, a szakrális billikomot bizony valóban az egyik nézőtéri ülőhely alatt lelik meg a Monty Python-musical vitéz szereplői, miután az Antiokhiai Szent Kézigránát segítségével legyőzik a megfejtést őrző, gyilkosan ádáz tapsifülest. Ismerős mozzanatok, aminthogy ismerős a keze és lába elvesztése után is tovább krakélerkedő lovag, a vártoronyba zárt, s szöktetésre váró, melegszívű herceg vagy éppenséggel a hátasló nélkül abszolvált lovaglás - a kultikus Gyalog galopp poénszekvenciái. E film erős felhasználásával ütötte össze ugyanis a Monty-beltag Eric Idle és a komikuscsoport körül ugyancsak bokros érdemeket szerző komponista, John Du Prez 2004-ben a Spamalot című - azóta sokszorosan díjnyertes - musicalt, mely a múlt hét végén rohammal vette be a Madách Színház sáncait.

Adolf Hitler tévúton járt, ezt alkalmasint régóta sejtettük, s megalapozottan kételkedhettünk Dan Brown teóriájában is, hiszen a talány megfejtését ő is rossz helyen kereste. Nos, a majd' két évezredes titok, a féltve őrzött és szenvedéllyel kutatott rejtekhely immár ismert: a Szent Grál a Madách Színház nézőterén lappang. Ez nem szimbólum vagy képletes megfogalmazás, nem, a szakrális billikomot bizony valóban az egyik nézőtéri ülőhely alatt lelik meg a Monty Python-musical vitéz szereplői, miután az Antiokhiai Szent Kézigránát segítségével legyőzik a megfejtést őrző, gyilkosan ádáz tapsifülest. Ismerős mozzanatok, aminthogy ismerős a keze és lába elvesztése után is tovább krakélerkedő lovag, a vártoronyba zárt, s szöktetésre váró, melegszívű herceg vagy éppenséggel a hátasló nélkül abszolvált lovaglás - a kultikus Gyalog galopp poénszekvenciái. E film erős felhasználásával ütötte össze ugyanis a Monty-beltag Eric Idle és a komikuscsoport körül ugyancsak bokros érdemeket szerző komponista, John Du Prez 2004-ben a Spamalot című - azóta sokszorosan díjnyertes - musicalt, mely a múlt hét végén rohammal vette be a Madách Színház sáncait.

Az oda-vissza jól ismert, ám meg sosem unt angol abszurd a színpadon is vígan megél, s a hozzátoldott zene sem okoz csalódást, annál is kevésbé, hiszen kezdettől mindössze műfaji paródiákat ígér. A másik Monty Python-klasszikus, a Brian élete zárójelenetéből optimista örökzölddé patinásodó Always Look on the Bright Side of Life mellett csupa ügyesen, magabiztos sablonismerettel megírt zeneszám szerepel - egyszerre távol és nagyon is közel a musical, valamint a nívós könnyűzene időtlen etalonjaihoz. A dalokba sűrített stílusparódiák így is frenetikusak: a darabon kötelezően végighullámzó romantikus duett Webber-imitációja (The Song That Goes Like This), "mely fülbe mász", vagy a második felvonásban játék nélkül hagyott díva nagy ívű lamentója (a magyarban: Mondd, hova lett a szerepem?) egyként a pazar zenei tréfák közé sorolható.

A Spamalot úgynevezett non replica produkció gyanánt, vagyis az önálló rendezés, jelmez, díszlet és koreográfia elkészítésének jogával felruházva kerülhetett a Madách színpadára, s a darab megmagyarítása és a körúti színházhoz idomítása majdhogynem tökéletesen sikerült. A magyaros hozzáadott érték már az előadást nyitó képben, a mongolok (az eredetiben finnek) össztáncában érzékletessé vált, amint a táncosok bemutatták tatárjárás elnevezésű lépéssorukat (koreográfus: Tihanyi Ákos). Az este során utóbb is számos hazai utalás bukkant fel: a MÁV-szlogentől és -szignáltól egészen a színház zenés repertoárjának vagy akár Pandacsöki Boborján hanghordozásának megidézéséig. Legfeljebb tán az eredeti változatban a Broadway-siker és a zsidók szoros kapcsolatát hirdető s a Hegedűs a háztetőn melodikáját idéző szám átültetése (Madáchra, illetve magyarra, romára és zsidóra cserélése) bizonyult kissé erőltetettnek. Ám ettől eltekintve a magyarítás, s benne Bárány Ferenc fordítói munkája fenntartás nélkül méltatható.

Aminthogy felsőfokokkal bátran terhelhető Szirtes Tamás teljesítménye is: okos, sosem tolakodó, s egyszersmind váltig perfekcionista, a színpadi hatáskeltés minden mechanizmusát uraló ez a rendezés. Restellkedjék bár e sorok írója szertelen lelkesedéséért, ám az ostromlott franciák (értsd: Napóleon, Piaf, De Gaulle, fején barettet, hóna alatt bagettet viselő lány, és így tovább) kánkános kirohanása, a Tó úrnőjének revüjelenete vagy épp a "sötét és kifejezetten költséges erdő" látványa (díszlet: Rózsa István, jelmez: Rományi Nóra) a bírálat helyett inkább ismételt megtekintésre sarkallja a kirendelt kritikust.

Arthur király szerepében Szervét Tibor azok számára is fényesen bebizonyíthatta mintaszerű ütem- és humorérzékét, akik a hamvába holt hazai Rém rendes család epizódjai láttán netán meginogtak hitükben. Játékintelligenciája kisegítette a tánc és éneklés kevésbé otthonos közegében, míg poentírozó készsége, villámreakciói, fennkölt uralkodói düllesztései és nekibúslakodásai mindannyiszor élményszerűvé váltak. Lovagjainak sorából Nagy Sándor frissen felfedezett kabarészínészi és régente ismerős vokális adottságaival, Hajdu István harsányan túlfreccsenő humorával, míg a sürge Szente Vajk énekes színészként is megőrzött jellemábrázoló készségével érdemelt külön említést. A tehetséges Sándor Dávid mint alsóbb néposztályból származó fegyverhordozó az élet napos oldalát propagáló Eric Idle-nóta előadásával jutott hálás percekhez, míg Hujber Ferenc effeminálódott, küllemében női ruhás ifjú Hugh Laurie-t idéző hercegként keltett derűs feltűnést. Az egyedüli női szólam a szombat esti szereposztásban Polyák Lillának jutott: erőteljes, merészen hajlítgatható hangja, dekoratív kiállása jól érvényesült a dívaparódiaként értelmezendő szerepben.

A Szent Kehely föntebb emlegetett feltalálását követően a rejtekhelyül szolgáló szék jegytulajdonosa - úgy is, mint urának hű jobbágya - uralkodói áldásban részesült. Ezen az estén mindazonáltal nem csak ő tűnt áldottnak.

Madách Színház, szeptember 26.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.