Nagyvilági, de a miénk (Munkácsy gyűjteményes tárlata)

  • Szőnyei György
  • 2005. május 5.

Zene

Ha kívánják, letölthetik mobiltelefonjaikra háttérképnek Munkácsy Mihály festményeit (huszonegy alkotást) az Ásító inastól a Siralom-házig.
Hogy mi látszódik a sötét, sokalakos képekből kis méretben? Körülbelül annyi, mint a legutóbbi Munkácsy-bélyegen, az 1994-ben kiadott, 12 Ft címletű Golgotán. A Köpülő asszony és a Rőzsehordó nő reprodukcióit nyolc évig nézegethettem iskolám folyosóján, én meglennék a telefonomon nélkülük. Gyanítom, hogy nagy festőnkért nem a fotós mobilokért lelkesedő célcsoport érdeklődik, hanem inkább a 65 év feletti nyugdíjasok, a helyszínen. Ingyen jöhetnek, és szép számmal csoportosulnak is az angolvörösre festett falú, félhomályos termekben a képek előtt. Az utóbbi idők nagypolgári szalonkörnyezetet felidéző kiállításrendezői divatjának engedve itt is színesek a falak.

A nemzet festője

Munkácsy nagy festő, sőt virtuóz. Németországban, a kezdeti tanulóévekben egy képet fogadásból ecset nélkül (valószínűleg festőkéssel) készített el. Közismert, hogy a Munkácsy-díjas sztár, Szász Endre gyakran ronggyal és a puszta kezével kente a festéket, a tévékamerák jelenlétében.

Mindketten Erdélyben születtek, magas, hullámos hajú művészfigurák. A nemzet festőjének "archetípusai". Hivalkodóan pompás bútorok közt éltek, és ebben a "királyi" környezetben fogadták vevőiket, hódolóikat. Még az ecsetkezelésük, a koloritjuk is hasonló ízlést mutat. Mindketten felhasználták a sötét alapozásra felhordott mélyvörös festékanyag "csúszkáló" lendületét, a puhán felkent barnás foltok fullasztó hátteréből kivillanó fehérek drámai ütését - ez mindig hatásosan továbbítja a festmény erejét. Bár Szász Endre jobb rajzolói képességekkel rendelkezett (a kezdő Munkácsy paraszti jeleneteket ábrázoló rajzai kifejezetten merevek), elődjét magasabbra juttatta ambíciója és nagyszabású elképzelései, hogy a festészet világnyelvén bizonyítsa, mire viheti az a hajdani magyar asztalosinas. A honi művészeti lexikonok terjedelmes szócikkévé és a műkereskedelmi aukciók "megfizethetetlen" tételévé vált. A korszerű festészeti törekvések káprázatát is felhasználó, hatásosan és látványosan vászonra vitt témák meghódították a jómódú műértőket - ez Munkácsy sikereinek egyik záloga, de csapdája is.

Pályakezdés

Fényesen indult festőnk karrierje. 1870-ben, 26 évesen elnyerte a Párizsi Szalon aranyérmét a Düsseldorfban festett Siralomházzal. Ez a borongós, falusi életkép, amely határozottan meghaladta az Orlai Petrich Soma, Than Mór és Jankó János képviselte népies zsánerképek színvonalát, a barokk festészet monumentális és mitologikus kompozícióinak polgári változata. Nem a kastélyok, paloták, berendezési tárgyak, hanem a kiállítótermek "feltörekvő" műalkotása. Újdonsága, hogy a drámai látványtól meghatódott néző a hétköznapi helyzetben lévő szereplők gesztusaiban láthatta viszont saját érzéseit. Munkácsy tehetséges együttérzéssel kínálta fel a katarzist, kiszolgálta a műbarátokat a "közös siker" érdekében.

Ezt a jól működő "szisztémát" azután egész pályafutása során alkalmazta. A teátrális hatások technikáját pontosan kidolgozta. Ismerjük a Siralomházhoz készített fényképtanulmányait. Ezekről egy szót sem írt levelében pártfogójának, Ligeti Antalnak. "Tanulmányokat festettem külön minden figurához, kartont rajzoltam, skiccet csináltam. (...) a tárgy elég drámai ahhoz, hogy a legkomolyabban elfoglalhasson, ezért is vettem a fáradságot. (...) de meg is látszik ám rajta." Mintha érezte volna, hogy a fénykép alapján készült művek megítélése kiszámíthatatlan lehet a nézők és a szakma részéről.

Tudjuk, hogy a fotográfia milyen újító szerepet töltött be a XIX. század második felében. A technikai fejlődés következtében egyre jobb minőségű felvételeket készítettek, ezért a fotó sikeresen konkurált a medálokat, portrékat festő vállalkozásokkal. A festőművészek szabadsága megnőtt, és ők a téma megörökítésének formai kérdései felé fordultak. A kamera optikáján keresztül új látvány született - a képkivágás véletlenszerű kialakulása és a fókusz határán túl lévő dolgok életlenségének képe. A távolban lévő tájak halvány (szfumátó) meg-jelenítését már a reneszánsz festők is alkalmazták, de az üvegobjektív által létrejött, életlen és felismerhetetlen foltokká szétesett területek puha formáit az impresszionisták fedezték fel. A tekintet, a figyelem sugarán kívül eső területek ábrázolásakor létrejött színgazdag alakzatok metamorfózisából született a XX. századi nonfiguratív művészet. Munkácsy csak egyszerű, kényelmi eszközként használta a fekete-fehér papírképeket, semmit sem tanult a fénykép nyújtotta látványból.

A Siralomház (1870) nagy sikereket hozott számára, mégsem érezte magát elég felkészültnek arra, hogy azonnal Párizsba költözzön. A görcsös bizonyításvágy lebénította, félt a bukástól, hogy nem tudja megismételni és tartóssá tenni sikerét. "A véletlen szerencsét egy egész életre kiterjeszteni, bíz, ahhoz azt hiszem, erőm legnagyobb megfeszítése szükséges. Ezt tehát tenni fogom, mert a hanyatlás szörnyű gondolata egy óriás szörnyként áll előttem. . ."

Nem tartották még elég képzettnek a festőkollégák, Szinyei Merse Pál, Mészöly Géza, Benczúr Gyula sem, akikkel egy időben élt Münchenben. Szinyei (aki Munkácsyhoz képest az 1873-as Majálissal majdhogynem "egyfestményes" művész) így vélekedett akkoriban róla: "Mindenki lesajnálta. Nemcsak azért, mert németül csak gagyogott, s kifejezésein halálra kacagták magukat a fiúk, de sajnálták, hogy nem haladhat. Nem volt meg a kellő alapja, a tudása bizonytalan volt. Egy nap eltűnt közülünk, s mikor újra elénk került, nagyban újságolta, hogy Párizsban járt. Általános vélemény volt, hogy kár volt az útiköltségért. (...) Mikor aztán a Siralomházzal nagy sikert aratott, és annak reprodukciója a szemünk elé került, hogy szóval mondjam, senki se hitte, hogy ő festette."

Párizsban

Egy év múlva mégiscsak Párizsba költözött. Életképeket, jeleneteket festett a kritikai realizmus módszerével, ahogyan a szocialista terminológia idején kategorizálták. "Új hangot képvisel a festészetben, a kizsákmányoltak forradalmi hangját" - írta róla Végvári Lajos 1950-ben. De 1986-ban készült tanulmányában már árnyaltabban fogalmaz: "Elismerjük Munkácsy emberábrázoló és beleérző képességét, de nincs elég élményünk ahhoz, hogy az elítélt (a Siralomház főszereplője - Sz. Gy.) sorsát a maga jelentőségének megfelelően átérezzük."

A legismertebb magyar festmények közé tartozó Éjjeli csavargók (1873), Köpülő asszony (1873), Rőzsehordó nő (1873) egyaránt Franciaországban született, helybéli szegényekről. Munkácsy festői oeuvre-ének talán ez a legkiforrottabb korszaka.

De éppen amikor a legjobb formájában volt, meginogtak a művészetét befogadó "zsáneresztétika" alapjai. A zsúfolt nagyváros jellegzetes figuráinak és környezetüknek a megörökítésekor már nem a sorsszerű igazságok és drámai szituációk bemutatása volt az impresszionista festők célja, hanem a hétköznapi légkör megragadása. Eduard Manet és párizsi barátai hangos művészeti botrányok után ebben a szellemben alkottak. Manet ekkor már tíz éve elkészítette a Reggeli a szabadbant, Claude Monet is megfestette az Impresszió, a felkelő nap (1872) című emblematikus képét.

Munkácsy még alig kezdett el dolgozni, de máris veszélyesen "sodródott" az ellentábor felé, a hivatalos Szalon művészetét kedvelő, felszínes ízlésű műpártolók karjaiba. Bontakozó karrierje megmentése érdekében parvenü megoldáshoz folyamodott. De Marches báró és neje (aki majd az ő felesége is lesz) segítségével egy reprezentatív, belvárosi műtermet rendezett be. A csavart barokk oszlopok közt nyíló, pálmákkal, régiségekkel, szőnyegekkel agyonzsúfolt, fullasztó helyiség inkább emlékeztetett Sarah Bernhard budoárjára, mint egy festő munkahelyére. Számítása bejött. Ezt a pompás és érvényesülését elősegítő környezetet láthatjuk viszont A baba látogatói (1879), a Két család (1880), a Pálmaházban (1881), az Apa születésnapja (1882) című képeken. Észrevehetjük a többiekben is az impresszionizmus stílusában megfestett részleteket, a napfénytől foltos növényeket a Monceau-park pázsitján, a pálmaház virágait a kép hátterében. Táncolnak a tarkává lett ecsetvonalak, élvezi a tempót (néha egy kis sietség is tetten érhető). Az új festéstechnikát, amely a retinára és nem a palettára bízza a látvány színeinek keletkezését, Munkácsy csak imitálta. A női szereplők, a kisasszonyok vonásai a kor szépségideálját tükrözik, amit Renoir és Manet műveiben is láthatunk. Az arcok kidolgozása viszont eltér a kép többi tartozékának megfestésétől. Porcelánosra simította a fehér felületet, szinte applikációnak tű-nik az ábrázat a lendületes, vastag ecsetvonások gyűrűjében.

Ebben a technikai megoldásban felfedezhető figyelmes óvatossága: alkalmazkodott az új dolgoktól még idegenkedő vásárlóihoz. Menedzsere, kereskedője, Sedelmayer munkálkodásának eredményeképpen (aki ügyesen gerjesztette a Munkácsy-kultuszt Európában és Amerikában is) a siker, amire oly nagyon vágyott, elkövetkezett. Munkácsy úgy élt, mint egy francia báró.

Érdemes még egyszer Végvári Lajos szövegét idézni 1950-ből: "Munkácsy nem volt öntudatos művész. (...) Nézeteit könnyen befolyásolni tudták az uralkodó osztály óhajai és véleményei. Ezt a körülményt, valamint Munkácsy tapasztalatlanságát és a bukástól való félelmét - rábeszéléssel, busás vételárakkal, megfizetett dicséretekkel - a profitéhes műkereskedők ki is használták. (...) elszakadt egy időre a dolgozó néptől."

Ebben a szörnyű, "szociálmű-történeti-feljelentő" stílusban írt szövegben is tükröződik Munkácsy történelmi (politikai) korok szerint változó megítélése. Ahogyan ő sem tudta igazán, mi a feladata csitulni nem képes energiáitól hajtva a festészetben, úgy bizonytalanítja el sokfélesége (korszakváltásai) az életművének lényegét kutatókat.

Szerepek

Kezdőként: búslakodni az elveszett szabadságharc miatt? A hazát "képviselni" a távoli Franciahonban? Pénzt, vagyont, dicsőséget szerezni? Érett, hajszolt művészként: nyugalmas tájba, virágok közé menekülve átélni az elmúlás melankóliáját? Krisztus szenvedéstörténetének triptichonban való megfestésével a szinte emberfölötti munka keresztjét vonszolni? Idős, beteg festőként a honfoglalás tömegjelenetétől a sztrájkoló proletárok "szocreál" csoportképéig keresni a vezér (Árpád és a Szakszervezetis) helyét és szerepét a kompozíciókban?

Nincs mit tenni, a művészettörténész-szakma mindig az aktuális Munkácsyt fogja értékelni. A Nemzeti Galéria (a Pannon GSM által szponzorált) kiválóan megrendezett gyűjteményes kiállítása kapcsán, ahol fáradságos munkával próbálták összeszedni a világ minden pontjáról a sohasem látott festményeket, sajtóközleményükben így fogalmaznak: "A legnagyobb magyar festő életműve sokkal korszerűbb, mondjuk ki nyugodtan, modernebb, mint korábban gondolták..." Hát tévednek.

Munkácsy a nagyvilágban. Munkácsy Mihály művei külföldi és magyar magán- és közgyűjteményekben; Magyar Nemzeti Galéria, C épület, földszint; megtekinthető július 31-ig

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.