rés a présen

„New Yorkba röppenünk”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. augusztus 6.

Zene

Rozs Tamás zenész

rés a présen: Folyami hajósnak készültél, aztán 1983 óta, amikor a Szélkiáltóval megnyertétek a Ki mit tud?-ot, gyakorlatilag folyamatosan a színpadon voltál. Valójában mikor dőlt el a dolog?

Rozs Tamás: A pécsi Nagy Lajos gimiből – ahol már bőszen zenéltem, irodalmi színpadoztam – tengerész szakra jelentkeztem a BME Közlekedésmérnöki Kar Hajózási Főiskolai Karára, s föl is vettek folyamásznak. Izgalmas két év volt: hajózni a Dunán, mint segéd-al-matróz-helyettes, és gitározni a hajó tatján a csillagos ég alatt. Aztán apukám halála után otthagytam a vizet, visszamentem a városomba, Pécsre, és elvégeztem a magyar–ének-zene szakot a karvezetés, a magánének és a csellózás bűvöletében. Ekkor figyeltek föl rám az akkor már régóta muzsikáló szélkiáltósok, így lettem és vagyok ma is tagja az együttesnek.

rap: Hogyan alakult ki a kapcsolatod a színházi világgal?

RT: A színházi zene is a zenekarral indult, mert a Bóbita Bábszínház fölkérésére írtunk zenét. Lassan kialakult egy gyakorlat, hogy önálló színpadi zenék megírására kaptam és kapok most is megbízásokat báb- és kőszínházaktól egyaránt. Van, hogy magam is játszom az előadásban. Mohácsi János számos előadásában zenéltem, és tagja vagyok a Szakértők zenekarnak. Zenét szereztem egyebek közt Bezerédi Zoltán Tótékjához Szegeden, Kocsis Pál Vérnászához Kecskeméten, a Terminal Workhouse előadásához, amelyet O. Horváth Sári Szeretett vezérünk című darabjából készítettek, az Elem című előadáshoz a Szkénében, amelyet Háy János darabjából rendezett Bérczes László.

rap: Az idén betegség miatt egy időre kiestél a munkából. A visszatérés zökkenőmentes?

RT: Fölöttébb nehéz időszakon vagyok túl, bizony ez tumor volt, és remélem, jogos a múlt idő, hiszen hivatalos eredmény szeptemberben lesz. Átestem a kezeléseken, sokan aggódtak értem, és sok embertől kaptam támogatást lelki, szellemi és anyagi szinten is, és ez erőt adott. Nem tudom kellően kifejezni a hálámat. Amúgy nem volt könnyű elszakadni a színházi és koncertélettől, a zenéléstől, a tanítástól. A közönség pedig tényleg csodásan fogadott, miután úgy tűnik, követte a sorsomat: hosszú idő után a Művészetek Völgyében játszottam újra Pál Andrással a volt tanítványom, Valcz Péter által rendezett Kezdhetek folytatódni című Petri-estünket, aztán az Ördögkatlanon adtuk elő Andrással a legújabb, Most, mikor a vers újra divatba jött című, szintén Valcz Péter rendezte koncertszínházi produkciónkat. Ebben tucatnyi kortárs magyar költő verse hallható szóban és dalban, előadásonként megújuló verskínálattal.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.