Opera - Téves kapcsolás - Márta István: Csodálatos mobilvilág

Zene

A zenetörténetből ismerős gyakorlat, hogy az operakomponista - szűkében lévén az időnek vagy a munkakedvnek - egy korábbi műve nyitányát illeszti új operája elé. A Budapesti 'szi Fesztivál, az Opera és az Új Színház közös bemutatóján most mintha e Rossini által előszeretettel gyakorolt praxis fordítottja vált volna érzékletessé: a nyitány kétségkívül a Csodálatos mobilvilág című "operatórium" számára íródott, ám maga a mű mindössze formálisan - részint esetlegesen, részint erőltetetten - kapcsolódott a nagyralátóan körvonalazott multimediális témaválasztáshoz. A blődlivel kacérkodó technikai bevezetőt követően a nézőtérre kiosztott mobilkütyükből felcsörgő nyitány ugyanis ötletként és megvalósult kompozícióként egyaránt stílszerűnek és tetszetősnek bizonyult. Ám

A zenetörténetből ismerős gyakorlat, hogy az operakomponista - szűkében lévén az időnek vagy a munkakedvnek - egy korábbi műve nyitányát illeszti új operája elé. A Budapesti 'szi Fesztivál, az Opera és az Új Színház közös bemutatóján most mintha e Rossini által előszeretettel gyakorolt praxis fordítottja vált volna érzékletessé: a nyitány kétségkívül a Csodálatos mobilvilág című "operatórium" számára íródott, ám maga a mű mindössze formálisan - részint esetlegesen, részint erőltetetten - kapcsolódott a nagyralátóan körvonalazott multimediális témaválasztáshoz. A blődlivel kacérkodó technikai bevezetőt követően a nézőtérre kiosztott mobilkütyükből felcsörgő nyitány ugyanis ötletként és megvalósult kompozícióként egyaránt stílszerűnek és tetszetősnek bizonyult. Ám maga a cselekmény, amely a Hír angyalának szerepében a nézők feje fölé belengetett Tóth János énekszavával vette kezdetét, leginkább a humor nélküli bohózat, a házassági pangástörténet és a kortárs falvédőbölcselet zsánereit elegyítette. S bár az utóbbi műfaj kínált néhány tematikus közhelyet ("Mutass egy telefont, s enyém a lelked") és költőivé emelt fordulatot ("A térerőt akár egy szárnyat... én rátok terítem..."), azért a cellaadatai alapján hűtlennek vélt depressziós feleség meg az adatfeldolgozásban elmerülő, erősen anyás férj története egészében meglehetősen kiábrándítónak találtatott. A librettista Szálinger Balázs és némiképp bizonytalan státuszú irodalmi munkatársai (Lőkös Ildikó, Szikora János, Vörös Róbert) az ambícióval emlegetett moralitástörténet helyett inkább csak banalitástörténetet alkottak, s az általuk színre szólított elvont alakok (A Jó, A Rossz, A Lelkiismeret, A Hír angyala) is mindössze az üresen ásító erőltetettség, hogy ne mondjuk, a mache érzését keltették bennünk.

A tizenhat vagy huszonnégy jelenetből álló játékot (a segédanyagok mindkét számot emlegették, a személyes gyorsszámolás pedig sajnálatosan nem vezetett eredményre) az egészen bizonyosan éppen hatvanesztendős Szikora János állította színpadra. A születésnapos mester sok videóval, kevés díszletelemmel és szokott rutinjával rendezte be a színpadot, s néhány megoldása ismerősségében is hatásosnak tetszett. A szárnyacskás, rolleren száguldozó AJó és ARossz, vagyis az áldozatosan közreműködő Nemes Wanda és Bánsági Ildikó jeleneteinek céltalanságát és a szinte az egész darabot keresztülviccelgető mobilfilozófiát azonban ő sem tudta elfeledtetni, s mi tagadás, a Mátrix lecsurgó szám- és betűsorainak unt látványa sem érdemelt pardont.

A legkedvezőbb benyomásokat Márta István zenéjéről nyertük ezen az estén. Könnyűszerrel befogadható és ismerősen lakályos zenei térerőt vont körénk a szerző, s a Szennai Kálmán által vezényelt kamaraegyüttes mindvégig perfekt módon szállította a kreatívan elszórt idézeteket, a posztmodern zenei köznyelv - diszkón és technón inneni - hangzó anyagát. Az énekesek számára kevesebb lehetőséget kínált a mű vokális része, így a főszereplő Derecskei Zsolt és társai elsősorban színészi játékukkal igyekeztek kitűnni - ki több, ki kevesebb sikerrel.

A Csodálatos mobilvilág ősbemutatója negyed kilenc táján már véget is ért. S bár a mű viccnek még így is túlságosan hoszszú, példázatnak pedig menthetetlenül lapos, ám mint kortárs opera könnyen fogyasztható. S még a mobiltelefont sem kell kikapcsolni a megtekintéséhez!

Új Színház, október 9.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."