Opera - Téves kapcsolás - Márta István: Csodálatos mobilvilág

Zene

A zenetörténetből ismerős gyakorlat, hogy az operakomponista - szűkében lévén az időnek vagy a munkakedvnek - egy korábbi műve nyitányát illeszti új operája elé. A Budapesti 'szi Fesztivál, az Opera és az Új Színház közös bemutatóján most mintha e Rossini által előszeretettel gyakorolt praxis fordítottja vált volna érzékletessé: a nyitány kétségkívül a Csodálatos mobilvilág című "operatórium" számára íródott, ám maga a mű mindössze formálisan - részint esetlegesen, részint erőltetetten - kapcsolódott a nagyralátóan körvonalazott multimediális témaválasztáshoz. A blődlivel kacérkodó technikai bevezetőt követően a nézőtérre kiosztott mobilkütyükből felcsörgő nyitány ugyanis ötletként és megvalósult kompozícióként egyaránt stílszerűnek és tetszetősnek bizonyult. Ám

A zenetörténetből ismerős gyakorlat, hogy az operakomponista - szűkében lévén az időnek vagy a munkakedvnek - egy korábbi műve nyitányát illeszti új operája elé. A Budapesti 'szi Fesztivál, az Opera és az Új Színház közös bemutatóján most mintha e Rossini által előszeretettel gyakorolt praxis fordítottja vált volna érzékletessé: a nyitány kétségkívül a Csodálatos mobilvilág című "operatórium" számára íródott, ám maga a mű mindössze formálisan - részint esetlegesen, részint erőltetetten - kapcsolódott a nagyralátóan körvonalazott multimediális témaválasztáshoz. A blődlivel kacérkodó technikai bevezetőt követően a nézőtérre kiosztott mobilkütyükből felcsörgő nyitány ugyanis ötletként és megvalósult kompozícióként egyaránt stílszerűnek és tetszetősnek bizonyult. Ám maga a cselekmény, amely a Hír angyalának szerepében a nézők feje fölé belengetett Tóth János énekszavával vette kezdetét, leginkább a humor nélküli bohózat, a házassági pangástörténet és a kortárs falvédőbölcselet zsánereit elegyítette. S bár az utóbbi műfaj kínált néhány tematikus közhelyet ("Mutass egy telefont, s enyém a lelked") és költőivé emelt fordulatot ("A térerőt akár egy szárnyat... én rátok terítem..."), azért a cellaadatai alapján hűtlennek vélt depressziós feleség meg az adatfeldolgozásban elmerülő, erősen anyás férj története egészében meglehetősen kiábrándítónak találtatott. A librettista Szálinger Balázs és némiképp bizonytalan státuszú irodalmi munkatársai (Lőkös Ildikó, Szikora János, Vörös Róbert) az ambícióval emlegetett moralitástörténet helyett inkább csak banalitástörténetet alkottak, s az általuk színre szólított elvont alakok (A Jó, A Rossz, A Lelkiismeret, A Hír angyala) is mindössze az üresen ásító erőltetettség, hogy ne mondjuk, a mache érzését keltették bennünk.

A tizenhat vagy huszonnégy jelenetből álló játékot (a segédanyagok mindkét számot emlegették, a személyes gyorsszámolás pedig sajnálatosan nem vezetett eredményre) az egészen bizonyosan éppen hatvanesztendős Szikora János állította színpadra. A születésnapos mester sok videóval, kevés díszletelemmel és szokott rutinjával rendezte be a színpadot, s néhány megoldása ismerősségében is hatásosnak tetszett. A szárnyacskás, rolleren száguldozó AJó és ARossz, vagyis az áldozatosan közreműködő Nemes Wanda és Bánsági Ildikó jeleneteinek céltalanságát és a szinte az egész darabot keresztülviccelgető mobilfilozófiát azonban ő sem tudta elfeledtetni, s mi tagadás, a Mátrix lecsurgó szám- és betűsorainak unt látványa sem érdemelt pardont.

A legkedvezőbb benyomásokat Márta István zenéjéről nyertük ezen az estén. Könnyűszerrel befogadható és ismerősen lakályos zenei térerőt vont körénk a szerző, s a Szennai Kálmán által vezényelt kamaraegyüttes mindvégig perfekt módon szállította a kreatívan elszórt idézeteket, a posztmodern zenei köznyelv - diszkón és technón inneni - hangzó anyagát. Az énekesek számára kevesebb lehetőséget kínált a mű vokális része, így a főszereplő Derecskei Zsolt és társai elsősorban színészi játékukkal igyekeztek kitűnni - ki több, ki kevesebb sikerrel.

A Csodálatos mobilvilág ősbemutatója negyed kilenc táján már véget is ért. S bár a mű viccnek még így is túlságosan hoszszú, példázatnak pedig menthetetlenül lapos, ám mint kortárs opera könnyen fogyasztható. S még a mobiltelefont sem kell kikapcsolni a megtekintéséhez!

Új Színház, október 9.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.