Opera - Téves kapcsolás - Márta István: Csodálatos mobilvilág

Zene

A zenetörténetből ismerős gyakorlat, hogy az operakomponista - szűkében lévén az időnek vagy a munkakedvnek - egy korábbi műve nyitányát illeszti új operája elé. A Budapesti 'szi Fesztivál, az Opera és az Új Színház közös bemutatóján most mintha e Rossini által előszeretettel gyakorolt praxis fordítottja vált volna érzékletessé: a nyitány kétségkívül a Csodálatos mobilvilág című "operatórium" számára íródott, ám maga a mű mindössze formálisan - részint esetlegesen, részint erőltetetten - kapcsolódott a nagyralátóan körvonalazott multimediális témaválasztáshoz. A blődlivel kacérkodó technikai bevezetőt követően a nézőtérre kiosztott mobilkütyükből felcsörgő nyitány ugyanis ötletként és megvalósult kompozícióként egyaránt stílszerűnek és tetszetősnek bizonyult. Ám

A zenetörténetből ismerős gyakorlat, hogy az operakomponista - szűkében lévén az időnek vagy a munkakedvnek - egy korábbi műve nyitányát illeszti új operája elé. A Budapesti 'szi Fesztivál, az Opera és az Új Színház közös bemutatóján most mintha e Rossini által előszeretettel gyakorolt praxis fordítottja vált volna érzékletessé: a nyitány kétségkívül a Csodálatos mobilvilág című "operatórium" számára íródott, ám maga a mű mindössze formálisan - részint esetlegesen, részint erőltetetten - kapcsolódott a nagyralátóan körvonalazott multimediális témaválasztáshoz. A blődlivel kacérkodó technikai bevezetőt követően a nézőtérre kiosztott mobilkütyükből felcsörgő nyitány ugyanis ötletként és megvalósult kompozícióként egyaránt stílszerűnek és tetszetősnek bizonyult. Ám maga a cselekmény, amely a Hír angyalának szerepében a nézők feje fölé belengetett Tóth János énekszavával vette kezdetét, leginkább a humor nélküli bohózat, a házassági pangástörténet és a kortárs falvédőbölcselet zsánereit elegyítette. S bár az utóbbi műfaj kínált néhány tematikus közhelyet ("Mutass egy telefont, s enyém a lelked") és költőivé emelt fordulatot ("A térerőt akár egy szárnyat... én rátok terítem..."), azért a cellaadatai alapján hűtlennek vélt depressziós feleség meg az adatfeldolgozásban elmerülő, erősen anyás férj története egészében meglehetősen kiábrándítónak találtatott. A librettista Szálinger Balázs és némiképp bizonytalan státuszú irodalmi munkatársai (Lőkös Ildikó, Szikora János, Vörös Róbert) az ambícióval emlegetett moralitástörténet helyett inkább csak banalitástörténetet alkottak, s az általuk színre szólított elvont alakok (A Jó, A Rossz, A Lelkiismeret, A Hír angyala) is mindössze az üresen ásító erőltetettség, hogy ne mondjuk, a mache érzését keltették bennünk.

A tizenhat vagy huszonnégy jelenetből álló játékot (a segédanyagok mindkét számot emlegették, a személyes gyorsszámolás pedig sajnálatosan nem vezetett eredményre) az egészen bizonyosan éppen hatvanesztendős Szikora János állította színpadra. A születésnapos mester sok videóval, kevés díszletelemmel és szokott rutinjával rendezte be a színpadot, s néhány megoldása ismerősségében is hatásosnak tetszett. A szárnyacskás, rolleren száguldozó AJó és ARossz, vagyis az áldozatosan közreműködő Nemes Wanda és Bánsági Ildikó jeleneteinek céltalanságát és a szinte az egész darabot keresztülviccelgető mobilfilozófiát azonban ő sem tudta elfeledtetni, s mi tagadás, a Mátrix lecsurgó szám- és betűsorainak unt látványa sem érdemelt pardont.

A legkedvezőbb benyomásokat Márta István zenéjéről nyertük ezen az estén. Könnyűszerrel befogadható és ismerősen lakályos zenei térerőt vont körénk a szerző, s a Szennai Kálmán által vezényelt kamaraegyüttes mindvégig perfekt módon szállította a kreatívan elszórt idézeteket, a posztmodern zenei köznyelv - diszkón és technón inneni - hangzó anyagát. Az énekesek számára kevesebb lehetőséget kínált a mű vokális része, így a főszereplő Derecskei Zsolt és társai elsősorban színészi játékukkal igyekeztek kitűnni - ki több, ki kevesebb sikerrel.

A Csodálatos mobilvilág ősbemutatója negyed kilenc táján már véget is ért. S bár a mű viccnek még így is túlságosan hoszszú, példázatnak pedig menthetetlenül lapos, ám mint kortárs opera könnyen fogyasztható. S még a mobiltelefont sem kell kikapcsolni a megtekintéséhez!

Új Színház, október 9.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.