Opera - Téves kapcsolás - Márta István: Csodálatos mobilvilág

Zene

A zenetörténetből ismerős gyakorlat, hogy az operakomponista - szűkében lévén az időnek vagy a munkakedvnek - egy korábbi műve nyitányát illeszti új operája elé. A Budapesti 'szi Fesztivál, az Opera és az Új Színház közös bemutatóján most mintha e Rossini által előszeretettel gyakorolt praxis fordítottja vált volna érzékletessé: a nyitány kétségkívül a Csodálatos mobilvilág című "operatórium" számára íródott, ám maga a mű mindössze formálisan - részint esetlegesen, részint erőltetetten - kapcsolódott a nagyralátóan körvonalazott multimediális témaválasztáshoz. A blődlivel kacérkodó technikai bevezetőt követően a nézőtérre kiosztott mobilkütyükből felcsörgő nyitány ugyanis ötletként és megvalósult kompozícióként egyaránt stílszerűnek és tetszetősnek bizonyult. Ám

A zenetörténetből ismerős gyakorlat, hogy az operakomponista - szűkében lévén az időnek vagy a munkakedvnek - egy korábbi műve nyitányát illeszti új operája elé. A Budapesti 'szi Fesztivál, az Opera és az Új Színház közös bemutatóján most mintha e Rossini által előszeretettel gyakorolt praxis fordítottja vált volna érzékletessé: a nyitány kétségkívül a Csodálatos mobilvilág című "operatórium" számára íródott, ám maga a mű mindössze formálisan - részint esetlegesen, részint erőltetetten - kapcsolódott a nagyralátóan körvonalazott multimediális témaválasztáshoz. A blődlivel kacérkodó technikai bevezetőt követően a nézőtérre kiosztott mobilkütyükből felcsörgő nyitány ugyanis ötletként és megvalósult kompozícióként egyaránt stílszerűnek és tetszetősnek bizonyult. Ám maga a cselekmény, amely a Hír angyalának szerepében a nézők feje fölé belengetett Tóth János énekszavával vette kezdetét, leginkább a humor nélküli bohózat, a házassági pangástörténet és a kortárs falvédőbölcselet zsánereit elegyítette. S bár az utóbbi műfaj kínált néhány tematikus közhelyet ("Mutass egy telefont, s enyém a lelked") és költőivé emelt fordulatot ("A térerőt akár egy szárnyat... én rátok terítem..."), azért a cellaadatai alapján hűtlennek vélt depressziós feleség meg az adatfeldolgozásban elmerülő, erősen anyás férj története egészében meglehetősen kiábrándítónak találtatott. A librettista Szálinger Balázs és némiképp bizonytalan státuszú irodalmi munkatársai (Lőkös Ildikó, Szikora János, Vörös Róbert) az ambícióval emlegetett moralitástörténet helyett inkább csak banalitástörténetet alkottak, s az általuk színre szólított elvont alakok (A Jó, A Rossz, A Lelkiismeret, A Hír angyala) is mindössze az üresen ásító erőltetettség, hogy ne mondjuk, a mache érzését keltették bennünk.

A tizenhat vagy huszonnégy jelenetből álló játékot (a segédanyagok mindkét számot emlegették, a személyes gyorsszámolás pedig sajnálatosan nem vezetett eredményre) az egészen bizonyosan éppen hatvanesztendős Szikora János állította színpadra. A születésnapos mester sok videóval, kevés díszletelemmel és szokott rutinjával rendezte be a színpadot, s néhány megoldása ismerősségében is hatásosnak tetszett. A szárnyacskás, rolleren száguldozó AJó és ARossz, vagyis az áldozatosan közreműködő Nemes Wanda és Bánsági Ildikó jeleneteinek céltalanságát és a szinte az egész darabot keresztülviccelgető mobilfilozófiát azonban ő sem tudta elfeledtetni, s mi tagadás, a Mátrix lecsurgó szám- és betűsorainak unt látványa sem érdemelt pardont.

A legkedvezőbb benyomásokat Márta István zenéjéről nyertük ezen az estén. Könnyűszerrel befogadható és ismerősen lakályos zenei térerőt vont körénk a szerző, s a Szennai Kálmán által vezényelt kamaraegyüttes mindvégig perfekt módon szállította a kreatívan elszórt idézeteket, a posztmodern zenei köznyelv - diszkón és technón inneni - hangzó anyagát. Az énekesek számára kevesebb lehetőséget kínált a mű vokális része, így a főszereplő Derecskei Zsolt és társai elsősorban színészi játékukkal igyekeztek kitűnni - ki több, ki kevesebb sikerrel.

A Csodálatos mobilvilág ősbemutatója negyed kilenc táján már véget is ért. S bár a mű viccnek még így is túlságosan hoszszú, példázatnak pedig menthetetlenül lapos, ám mint kortárs opera könnyen fogyasztható. S még a mobiltelefont sem kell kikapcsolni a megtekintéséhez!

Új Színház, október 9.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.