rés a présen

„Ordas szólókkal vétetem észre magam”

Bujdosó János zenész

  • rés a présen
  • 2020. november 1.

Zene

rés a présen: Csináltál mást is életedben, mint a zenélés?

Bujdosó János: Sokáig dolgoztam szoc.-munkásként, legutóbb Bicskén, a menekülttáborban, de annak is már vagy tíz éve. Jó volt, de már akkor is nehéz volt összeegyeztetni a zenéléssel. Dolgoztam rádiósként is: Magyarország első roma rádiójában, a Rádió C-ben én voltam a „kultúros” – ezt nagyon szerettem.

rap: Rengeteg formációban játszottál: Specko Jedno, Kistehén, Európa Kiadó stb. Mitől függ az, hogy kivel állsz össze?

BJ: Legyen jó a zene, és persze fontos, hogy emberileg is szót lehessen érteni a kollégákkal. Nagyon nem mindegy, hogy milyen emberekkel ülsz egy buszban. Ha nincs összhang, akkor elég száraz és fullasztó tud lenni egy turné. A szólót azért kezdtem el, mert újra kedvem támadt énekelni, a használt technika – loopok, mindenféle ketyerék – miatt elég nagy szakmai kihívás, és persze nem kell senkivel egyeztetni meg pénzt is lehet vele keresni.

rap: A több zenekar az több műfajt, több szerepet is jelent?

BJ: Általában minden zenekarban ugyanazt a szerepet hozom: színesítek, és helyenként ordas szólókkal vétetem észre magam. Mindegy, hogy milyen műfaj, mint a tetriszben az alakzatok, próbálom a lyukakat betölteni, ha épp arra van szükség. A zeneszerzést nem lehet szeretni, mert az egy állandó küzdelem magaddal, és közben persze tele vagy kételyekkel. A végeredmény lehet az, ami örömet okoz. Ehhez képest pl. egy Európa Kiadóban játszani felszabadult érzés, mint a szörfölés – bár még soha nem szörföltem.

rap: Lesznek még koncertjeid az ősszel?

BJ: Jelenleg az EK, a Bujdosó Trió, és a szólóprojektem megy legjobban. Van egy nagyszerű cigányzenekarunk, a Vojasa, azzal is toljuk olykor, bár nem eleget. Ágoston Bélával van egy fel-felbukkanó imprós projektünk, a Bujdosó Béla Big Band, és amíg volt klubélet, sokféle, inkább alkalmi formációban hódoltam a szabadzenélés szenvedélyének, némafilmek alá zenéltem – a járvány előtt. A trióval legközelebb az Opus Jazz Klubban játszunk október 3-án, lesz néhány vidéki fellépés, majd október 24-én lesz legközelebb Budapesten koncert, a Fonóban a Jü zenekar társaságában.

rap: Pályáztatok és nyertetek is járványügyi koncerttámogatást. Milyenek voltak ezek a koncertek?

BJ: Még zajlanak. Minimális pénzt nyertünk a Bujdosó Trióval, de én csak azért is leszerveztem belőle öt vidéki koncertet, ezekre a helyekre amúgy lehetetlen eljutni támogatás nélkül, mert nincs fizetőképes kereslet sajnos. Illetve van, de abból nem jön ki egy koncert utazással, szállítással. Egyébként bárhova megyünk, imádnak minket, ezzel nincs baj, csak el kell jutni az emberekhez.

rap: Hogyan vészelted át az első hullámos karantént?

BJ: Engem lebénított a karanténos helyzet. Nem olvastam el a könyveket, amelyeket régen szerettem volna, nem gyakoroltam péppé magam, nem vonultam vissza dolgozószobám magányába megírni az opus magnumot. Egyszerűen minden elkezdett nagyon ráérni. Nyomás alatt jobban tudok dolgozni. Az online koncertezést szinte azonnal kizártam: pótcselekvés rossz minőségben, 34 nézőnek, nem éri meg.

rap: Hogyan készüljön a télre most egy könnyűzenész szerinted?

BJ: Sehogy. Gondolom, félre kéne tenni a kevés lóvét, ami még van, mert a koncertezés továbbra is nagyon döcögős a járvány miatt, lehet, hogy még rosszabb lesz, és az államtól nyilvánvalóan semmiféle segítségre nem számíthatunk, a támogatott raktár-, meg ilyen-olyan sufnikoncertek nem oldanak meg semmit, csak propagandacélokat szolgálnak.

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.