Lemez

Óriások vállán

Madlib: Sound Ancestors

  • - minek -
  • 2021.02.17 21:00

Zene

A zenekészítők, előadók egy kivételes csoportjában találjuk azokat, akik mindenestől képesek belehelyezni magukat a mélyen tisztelt elődök által kikövezett hagyományba; rendre onnan merítenek nem csupán ihletet, de konkrét hangokat, egész strófákat, hangszerszólamokat.

Madlib, a nyugati parti hiphop egyik legjelentősebb, műfaji határokat nem ismerő producer zsenije közismerten sokat köszönhet kivételesen gazdag lemezgyűjteményének, ami esetében több is, mint puszta ihletőforrás: Otis Jackson Jr. nem csupán DJ (bár ő ezt tartja a legfontosabbnak), producer, alkalmi rapper, de a zenei hagyomány fekete korongokon fennmaradt archívumának őrzője is. Rá­adásul remek muzsikus, igazi multiinstrumentalista, aki maga is képes új életre kelteni a hangjegyeket (ami már azért is előnyösebb a szimpla hangmintázásnál, mert így kevesebbet fogják holmi jogdíjproblémák terhelni a számláját).

A megdöbbentően sok néven és rengeteg remek közreműködővel készített felvételei hosszú időn át főleg a Stones Throw kiadó archívumát gazdagították, ám jó pár éve saját, Madlib Invazion címkéjén jönnek ki izgalmas dolgai, amelyeket azért túlzás lenne „saját szerzeményeknek” mondani: Madlibnél senki sem ért jobban ahhoz, hogy a megannyi forrásból érkező zenéket a maga értő keze alatt formálja a repertoárba illő darabbá. Néha szinte alig nyúl egy-egy felvételhez, más szerzeményeket pedig szétszed, majd alaposan dekonstruálva kelt új életre.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!

Neked ajánljuk

Szécsi Noémi: Nem és nem

  • Szécsi Noémi

Erős szíve legyen annak, aki kicsavarja az olvasó tömegek kezéből a Jókaijukat. Ez egy szent kötelék, elszakíthatatlan.

Gépre kötve

Magyar közéleti influenszer nem robbantott nagyobbat az elmúlt időszakban, mint Gulyás Márton a Partizán elindításával. De itt rögtön tisztáznunk kellene, hogy mi is pontosan az a felület, ahol a Partizán működik.

Határkeresők

Leszbikus anyák, bocsánatot kérő gyilkosok, a mennyországba beszívva-bemargaritázva igyekvő floridai nyugdíjasok. Megnéztünk pár filmet az idei BIDF programjából.

A sötétség oldalvizein

  • Bacsadi Zsófia

Sokáig úgy tűnhetett, hogy a holokauszt marad a zsidókról zsidók által mesélt történetek sarokköve, a meghatározó trauma, amely évtizedek múltán is formálja az elbeszélést és a népirtás után született generációk identitását.

Lawrence Ferlinghetti (1919–2021)

  • Kálmán C. György

Nyilván vannak néhányan, szerencsések, akik személyesen is ismerték, magyarok is. Biztosan csupa jó emlékük van róla, azt hiszem, hogy szívélyes, kedves, kedélyes vendéglátó lehetett.

„Dúdolok neki Prokofjevet”

  • Soós Tamás

Játszik az agyafúrtan rockos Óriásban és az írókat könnyűzenészekkel összehozó Rájátszásban, de az elmúlt években szólóban találkozhattunk vele. Apaságról, Háy-versekről és a február végén megjelent második szerzői lemezéről beszélgettünk.

„Nem volt terv”

Huszonkét éves korában hagyta el az országot, jelenleg Thai­földön van a műterme. Minden munkája – bár a formák, a színek és olykor a médium is változnak – az ember, az emberség helyét keresi a szűk és a tágabb környezetben. Művészetről és hazáról beszélgettünk Messengeren, egy kalandos életút történeteinek a keretében.

Iskolajáték

A nálunk még kevéssé ismert amerikai író-költő regénye számos elismerést kapott, mérték­adó irodalmi fórumok szavazták be az év legjobb könyvei közé, Pulitzer-díjra is jelölték.

„Mint egy Molotov-koktél”

Nemrég magyarul is megjelent harmadik regénye, Az iskola Topekában lelkes fogadtatásra talált Amerikában. A New Yorkban élő íróval a város jövőjéről, a Trump-korszak gyökereiről és a költőket érő kínos kérdésekről is beszélgettünk.