Lemez

Óriások vállán

Madlib: Sound Ancestors

  • - minek -
  • 2021. február 17.

Zene

A zenekészítők, előadók egy kivételes csoportjában találjuk azokat, akik mindenestől képesek belehelyezni magukat a mélyen tisztelt elődök által kikövezett hagyományba; rendre onnan merítenek nem csupán ihletet, de konkrét hangokat, egész strófákat, hangszerszólamokat.

Madlib, a nyugati parti hiphop egyik legjelentősebb, műfaji határokat nem ismerő producer zsenije közismerten sokat köszönhet kivételesen gazdag lemezgyűjteményének, ami esetében több is, mint puszta ihletőforrás: Otis Jackson Jr. nem csupán DJ (bár ő ezt tartja a legfontosabbnak), producer, alkalmi rapper, de a zenei hagyomány fekete korongokon fennmaradt archívumának őrzője is. Rá­adásul remek muzsikus, igazi multiinstrumentalista, aki maga is képes új életre kelteni a hangjegyeket (ami már azért is előnyösebb a szimpla hangmintázásnál, mert így kevesebbet fogják holmi jogdíjproblémák terhelni a számláját).

A megdöbbentően sok néven és rengeteg remek közreműködővel készített felvételei hosszú időn át főleg a Stones Throw kiadó archívumát gazdagították, ám jó pár éve saját, Madlib Invazion címkéjén jönnek ki izgalmas dolgai, amelyeket azért túlzás lenne „saját szerzeményeknek” mondani: Madlibnél senki sem ért jobban ahhoz, hogy a megannyi forrásból érkező zenéket a maga értő keze alatt formálja a repertoárba illő darabbá. Néha szinte alig nyúl egy-egy felvételhez, más szerzeményeket pedig szétszed, majd alaposan dekonstruálva kelt új életre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.