Lemez

Óriások vállán

Madlib: Sound Ancestors

  • - minek -
  • 2021. február 17.

Zene

A zenekészítők, előadók egy kivételes csoportjában találjuk azokat, akik mindenestől képesek belehelyezni magukat a mélyen tisztelt elődök által kikövezett hagyományba; rendre onnan merítenek nem csupán ihletet, de konkrét hangokat, egész strófákat, hangszerszólamokat.

Madlib, a nyugati parti hiphop egyik legjelentősebb, műfaji határokat nem ismerő producer zsenije közismerten sokat köszönhet kivételesen gazdag lemezgyűjteményének, ami esetében több is, mint puszta ihletőforrás: Otis Jackson Jr. nem csupán DJ (bár ő ezt tartja a legfontosabbnak), producer, alkalmi rapper, de a zenei hagyomány fekete korongokon fennmaradt archívumának őrzője is. Rá­adásul remek muzsikus, igazi multiinstrumentalista, aki maga is képes új életre kelteni a hangjegyeket (ami már azért is előnyösebb a szimpla hangmintázásnál, mert így kevesebbet fogják holmi jogdíjproblémák terhelni a számláját).

A megdöbbentően sok néven és rengeteg remek közreműködővel készített felvételei hosszú időn át főleg a Stones Throw kiadó archívumát gazdagították, ám jó pár éve saját, Madlib Invazion címkéjén jönnek ki izgalmas dolgai, amelyeket azért túlzás lenne „saját szerzeményeknek” mondani: Madlibnél senki sem ért jobban ahhoz, hogy a megannyi forrásból érkező zenéket a maga értő keze alatt formálja a repertoárba illő darabbá. Néha szinte alig nyúl egy-egy felvételhez, más szerzeményeket pedig szétszed, majd alaposan dekonstruálva kelt új életre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."