Lemez

Óriások vállán

Madlib: Sound Ancestors

  • - minek -
  • 2021. február 17.

Zene

A zenekészítők, előadók egy kivételes csoportjában találjuk azokat, akik mindenestől képesek belehelyezni magukat a mélyen tisztelt elődök által kikövezett hagyományba; rendre onnan merítenek nem csupán ihletet, de konkrét hangokat, egész strófákat, hangszerszólamokat.

Madlib, a nyugati parti hiphop egyik legjelentősebb, műfaji határokat nem ismerő producer zsenije közismerten sokat köszönhet kivételesen gazdag lemezgyűjteményének, ami esetében több is, mint puszta ihletőforrás: Otis Jackson Jr. nem csupán DJ (bár ő ezt tartja a legfontosabbnak), producer, alkalmi rapper, de a zenei hagyomány fekete korongokon fennmaradt archívumának őrzője is. Rá­adásul remek muzsikus, igazi multiinstrumentalista, aki maga is képes új életre kelteni a hangjegyeket (ami már azért is előnyösebb a szimpla hangmintázásnál, mert így kevesebbet fogják holmi jogdíjproblémák terhelni a számláját).

A megdöbbentően sok néven és rengeteg remek közreműködővel készített felvételei hosszú időn át főleg a Stones Throw kiadó archívumát gazdagították, ám jó pár éve saját, Madlib Invazion címkéjén jönnek ki izgalmas dolgai, amelyeket azért túlzás lenne „saját szerzeményeknek” mondani: Madlibnél senki sem ért jobban ahhoz, hogy a megannyi forrásból érkező zenéket a maga értő keze alatt formálja a repertoárba illő darabbá. Néha szinte alig nyúl egy-egy felvételhez, más szerzeményeket pedig szétszed, majd alaposan dekonstruálva kelt új életre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”