Nekrológ

Szerezz zenét mindennap!

Chick Corea (1941–2021)

Zene

Február 9-én halt meg, 79 éves korában. Halálával Herbie Hancock maradt az utolsó mohikán a mai jazz legnagyobb hatású billentyűsei közül; Joe Zawinul 2007-ben hunyt el, Keith Jarrett pedig már nem koncertezik a betegsége miatt.

Ők négyen több szempontból is egy csoportba sorolhatók, például azért, mert a modern jazz atyamestere, Miles Davis csapatában voltak, amikor az In a Silent Way (1969) és a Bitches Brew (1970) című kísérletező albumok készültek. Ez afféle jeladásnak is tekinthető, hiszen ezután alakultak meg a hetvenes évek legnagyobb sikereit arató jazz-rock zenekarai, olyanok, mint a Weather Report Zawinullal, vagy a Return To Forever (RTF) Coreával. Később Jarrett elég következetesen – ha nem is kivétel nélkül – elutasította az elektronikus hangszerek használatát, de három társa a fiatalabb generációkat éppen ezekkel, és persze az addiginál közérthetőbb dallamvezetéssel, rockos ritmusokkal tudta a jazz hívei közé csalogatni.

Chick Corea számára a jazz mindennapos volt már gyerekkorától fogva: apja dixielandzenekarokban trombitált szülővárosában, Bostonban és környékén, tőle tanult meg zongorázni igen fiatalon. Beiratkozott a Columbia Egyetemre, majd a még elitebb Juilliard School zongoraszakára is, de mindkettőt otthagyta, túl merevnek tartotta azt, amit ott tanítottak. A hatvanas években előbb olyan latin jazz-zenekarok vezetői szerződtették, mint Mongo Santamaría és Willie Bobo, de nemsokára Art Blakey és Stan Getz mellett tűnt fel. 1968-as, második szerzői lemezéről, a Now He Sings, Now He Sobsról később azt mesélte, hogy amikor meghallgatták a fuvolista Joe Farrell-lel, barátja minden számnál megmondta, hogy Corea kit kopíroz: „itt Horace Silvert, ott Wynton Kellyt” és így tovább. A kritika viszont arra hívta fel a figyelmet, hogy milyen előremutató ez a lemez a debütáló Tones for Joans Bones-hoz képest. Miles Davis is abban az évben, 1968-ban figyelt fel rá, Corea négy sorlemezén is játszik, a zongorista avantgárd vénája pedig mások mellett Anthony Braxton mellett bontakozhatott ki.

Csakhogy Corea 1972-ben szcientológus lett, és vélhetően ez is közrejátszott abban, hogy közérthetőbb hangzást kezdett keresni, sőt az egyházalapító regényei által inspirált albumokat is ki­adott – például a The Ultimate Adventure-t –, amelyekben L. Ron Hubbard ufológiával és orientalizmussal kevert fantasyvilágát próbálta megzenésíteni. De amíg sok sztár reputációján ez az elköteleződés foltot ejtett és a karrierjének is árthatott, Corea kiegyensúlyozottságának, derűjének és közvetlenségének köszönhetően, és persze kifogyhatatlan zeneiségével valahogy nem volt támadható. Előfordult, hogy nem léphetett fel azokban az európai országokban, ahol tiltották a szcientológiát, de népszerűsége töretlen maradt, sőt inkább nőtt, ahogy kiterjedt a tevékenysége új műfajok, irányok felé.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.