Nekrológ

Szerezz zenét mindennap!

Chick Corea (1941–2021)

Zene

Február 9-én halt meg, 79 éves korában. Halálával Herbie Hancock maradt az utolsó mohikán a mai jazz legnagyobb hatású billentyűsei közül; Joe Zawinul 2007-ben hunyt el, Keith Jarrett pedig már nem koncertezik a betegsége miatt.

Ők négyen több szempontból is egy csoportba sorolhatók, például azért, mert a modern jazz atyamestere, Miles Davis csapatában voltak, amikor az In a Silent Way (1969) és a Bitches Brew (1970) című kísérletező albumok készültek. Ez afféle jeladásnak is tekinthető, hiszen ezután alakultak meg a hetvenes évek legnagyobb sikereit arató jazz-rock zenekarai, olyanok, mint a Weather Report Zawinullal, vagy a Return To Forever (RTF) Coreával. Később Jarrett elég következetesen – ha nem is kivétel nélkül – elutasította az elektronikus hangszerek használatát, de három társa a fiatalabb generációkat éppen ezekkel, és persze az addiginál közérthetőbb dallamvezetéssel, rockos ritmusokkal tudta a jazz hívei közé csalogatni.

Chick Corea számára a jazz mindennapos volt már gyerekkorától fogva: apja dixielandzenekarokban trombitált szülővárosában, Bostonban és környékén, tőle tanult meg zongorázni igen fiatalon. Beiratkozott a Columbia Egyetemre, majd a még elitebb Juilliard School zongoraszakára is, de mindkettőt otthagyta, túl merevnek tartotta azt, amit ott tanítottak. A hatvanas években előbb olyan latin jazz-zenekarok vezetői szerződtették, mint Mongo Santamaría és Willie Bobo, de nemsokára Art Blakey és Stan Getz mellett tűnt fel. 1968-as, második szerzői lemezéről, a Now He Sings, Now He Sobsról később azt mesélte, hogy amikor meghallgatták a fuvolista Joe Farrell-lel, barátja minden számnál megmondta, hogy Corea kit kopíroz: „itt Horace Silvert, ott Wynton Kellyt” és így tovább. A kritika viszont arra hívta fel a figyelmet, hogy milyen előremutató ez a lemez a debütáló Tones for Joans Bones-hoz képest. Miles Davis is abban az évben, 1968-ban figyelt fel rá, Corea négy sorlemezén is játszik, a zongorista avantgárd vénája pedig mások mellett Anthony Braxton mellett bontakozhatott ki.

Csakhogy Corea 1972-ben szcientológus lett, és vélhetően ez is közrejátszott abban, hogy közérthetőbb hangzást kezdett keresni, sőt az egyházalapító regényei által inspirált albumokat is ki­adott – például a The Ultimate Adventure-t –, amelyekben L. Ron Hubbard ufológiával és orientalizmussal kevert fantasyvilágát próbálta megzenésíteni. De amíg sok sztár reputációján ez az elköteleződés foltot ejtett és a karrierjének is árthatott, Corea kiegyensúlyozottságának, derűjének és közvetlenségének köszönhetően, és persze kifogyhatatlan zeneiségével valahogy nem volt támadható. Előfordult, hogy nem léphetett fel azokban az európai országokban, ahol tiltották a szcientológiát, de népszerűsége töretlen maradt, sőt inkább nőtt, ahogy kiterjedt a tevékenysége új műfajok, irányok felé.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.