Lemez

Pete Doherty: Hamburg Demonstrations

  • Lang Ádám
  • 2017. január 8.

Zene

Miután túlestünk Pete Doherty ezredfordulós gitárzenekara, a Libertines ugyan gyenge új albummal kísért, de összességében azért diadalmas visszatérésén, senki sem hitte volna, hogy idén máris friss szólólemezt kapunk tőle. Amikor azonban elindul a címben jelzett városban fél év alatt felvett anyag, akkor arra kell rájöjjünk, hogy szerencsére nem sok köze van a 2009-es, szétfolyós, sehova sem tartó lassúkból összetett Grace/Wastelands című szólódebüt­höz. Már rögtön a Graham Green-regényhőst felidéző, feszes Kolly Kibbler is inkább olyan, mint egy Babyshambles-szám (ez volt Doherty Libertines utáni zenekara), majd ahogy jön a Dawn For The Outing részeges tangója, a Hell To Pay At Gates Of Heaven poguesos protestfolkja vagy az Amy Winehouse-nak címzett, és ennek megfelelően soulos Birdcage és a szintén a tragikus sorsú énekesnőhöz írt Flags From The Old Regime csodaszép balladája, akkor már ki kell mondani, hogy bizony az évtized legjobb Doherty-anyaga érkezett meg.

Még akkor is, ha a lemez közepén kicsit elúsznak a számok a ködös albioni romantikában. De sebaj, a vége felé az I Don’t Love Anyone (But You’re Not Anyone) már ismét remek, a 13 évvel ezelőtti demóból összehegesztett, szlogenszerű The Whole World Is Our Playground pedig rögtön az album tetőpontja. Szinte hihetetlen, hogy Doherty még mindig ilyen kincseket talál csúcséveinek jegyzetei között, de amíg így van, addig legyenek is lemezei: hiszen ebből a szétesett, elhangolt, bohém romantikából egy-két évente nagyon is jól jön az a bő félórácska.

Clouds Hill, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.