Lemez

Pete Doherty: Hamburg Demonstrations

  • Lang Ádám
  • 2017. január 8.

Zene

Miután túlestünk Pete Doherty ezredfordulós gitárzenekara, a Libertines ugyan gyenge új albummal kísért, de összességében azért diadalmas visszatérésén, senki sem hitte volna, hogy idén máris friss szólólemezt kapunk tőle. Amikor azonban elindul a címben jelzett városban fél év alatt felvett anyag, akkor arra kell rájöjjünk, hogy szerencsére nem sok köze van a 2009-es, szétfolyós, sehova sem tartó lassúkból összetett Grace/Wastelands című szólódebüt­höz. Már rögtön a Graham Green-regényhőst felidéző, feszes Kolly Kibbler is inkább olyan, mint egy Babyshambles-szám (ez volt Doherty Libertines utáni zenekara), majd ahogy jön a Dawn For The Outing részeges tangója, a Hell To Pay At Gates Of Heaven poguesos protestfolkja vagy az Amy Winehouse-nak címzett, és ennek megfelelően soulos Birdcage és a szintén a tragikus sorsú énekesnőhöz írt Flags From The Old Regime csodaszép balladája, akkor már ki kell mondani, hogy bizony az évtized legjobb Doherty-anyaga érkezett meg.

Még akkor is, ha a lemez közepén kicsit elúsznak a számok a ködös albioni romantikában. De sebaj, a vége felé az I Don’t Love Anyone (But You’re Not Anyone) már ismét remek, a 13 évvel ezelőtti demóból összehegesztett, szlogenszerű The Whole World Is Our Playground pedig rögtön az album tetőpontja. Szinte hihetetlen, hogy Doherty még mindig ilyen kincseket talál csúcséveinek jegyzetei között, de amíg így van, addig legyenek is lemezei: hiszen ebből a szétesett, elhangolt, bohém romantikából egy-két évente nagyon is jól jön az a bő félórácska.

Clouds Hill, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."