Koncert

Platon Karataev

Zene

Majdnem egy éve játszott utoljára a zenekar teljes felállásban (Balla Gergely és Czakó-Kuraly Sebestyén – ének, gitár, Bradák Soma – dob, Sallai László – basszusgitár), azóta csak a két frontember lépett fel néhányszor duóban. Tavaszra tervezett lemezbemutatójuk is elmaradt, a mostani koncertet pedig hivatalosan nem nevezték annak, de itt hallhatta először a közönség az Atoms című album dalait, és el is hangzott kettő kivételével az összes. De mutattak három számot a készülő harmadik lemezről is, amely újdonságként magyar nyelvű lesz.

A vírushelyzet rányomta a bélyegét az estére: még az engedélyezett 500 fő sem jött össze, ránézésre legfeljebb 350-en lehettek, ami az 1300 fős Nagy Hallban közel sem mondható tömegnek (viszont a távolságot könnyebben tarthatta, aki akarta). Alighanem a zárt terektől való félelem ijesztett el sok embert, hiszen tavaly ugyanezen a helyen telt házat csináltak. De persze erre a koncertre is igaz, ami mostanában mindegyikre: örüljünk, hogy megtarthatták. A tagokon látszott, hogy átérzik az alkalom jelentőségét, szinte meghatottan mondták be többször is, mennyire boldogok, hogy újra színpadon állhatnak. Különösen annak fényében, hogy fogalmuk sincs, mikor tehetik meg ezt legközelebb.

Platon-koncertre úgy jó menni, ha az ember tudja, mire számítson: a számok jó része nem éppen pörgős bulizene – persze vannak kivételek –, de aki fogékony rá, azt nagyon el tudja kapni a balladisztikus, történetmesélős hangulat. A rajongóknak és akik erre számítottak, most sem kellett csalódniuk.

Akvárium, október 10.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.