Koncert

Ramón Vargas áriaestje

Zene

Jelentős, de nem nagy tenorista; rokonszenves, ám nem átütő személyiség - a mexikói Ramón Vargast három évtizedes pályafutása során általában ezen a figyelemre méltó, mindazonáltal a kivételesség szférájától elmaradó szinten észlelték a világ operakedvelő tömegei.

Ilyennek tűnt zajos sikerű budapesti koncertjén is: roppant kulturált művésznek, aki a főrészben Mozarttól Verdiig ívelő program minden számát azonos gesztusok kíséretében, komoly formaérzékkel, ám csak lassan oldódó feszültséggel énekelte. Merthogy Vargas produkciójának első, nagyobbik felét valaminő - remélhetőleg merőben átmeneti - bizonytalanság jellemezte, amely a magas hangok olykor egészen bájtalan, erőltetett megszólaltatásában is felsejlett, de bizony néha még a tenor legendás pianóin is megérzett. E főrész legsikerültebb számaivá az eredendően panaszos hangvételű slágerszámok váltak: Werther Osszián-dala, Nemorino románca és Federico lamentója Cilea operájából, ahol jól érvényesülhetett Vargas amúgy is líraian érzékeny modora. Az énekes valódi felszabadult kedélyét azonban mégis elsősorban a program operaáriákon kívüli, túli és alatti záró szakasza tárta a közönség elé, amikor is A három amigó világát idéző mariachi-zenészek kíséretében Vargas e folklór dalaiból szólaltatott meg jó néhányat. A Cielito Lindo és a többi mexikói dal nyelvi és zenei értelemben egyaránt a tenorista legsajátabb terrénumának, anyanyelvi közegének bizonyult, s ennek lazán otthonos öröme jószerint a közönség egészére átragadt. Az e részben közreműködő sombrerós Mariachi Los Caballeros együttes lelkesen, míg az áriákat kísérő és az ilyenkor elmaradhatatlan zenekari időkitöltőket abszolváló MR Szimfonikusok inkább csak kötelességszerűen látták el feladatukat. A vezénylő szerb karmester, Srboljub Dinic teljesítményére nincs érdemi szavunk.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 28.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.