Koncert

Ramón Vargas áriaestje

Zene

Jelentős, de nem nagy tenorista; rokonszenves, ám nem átütő személyiség - a mexikói Ramón Vargast három évtizedes pályafutása során általában ezen a figyelemre méltó, mindazonáltal a kivételesség szférájától elmaradó szinten észlelték a világ operakedvelő tömegei.

Ilyennek tűnt zajos sikerű budapesti koncertjén is: roppant kulturált művésznek, aki a főrészben Mozarttól Verdiig ívelő program minden számát azonos gesztusok kíséretében, komoly formaérzékkel, ám csak lassan oldódó feszültséggel énekelte. Merthogy Vargas produkciójának első, nagyobbik felét valaminő - remélhetőleg merőben átmeneti - bizonytalanság jellemezte, amely a magas hangok olykor egészen bájtalan, erőltetett megszólaltatásában is felsejlett, de bizony néha még a tenor legendás pianóin is megérzett. E főrész legsikerültebb számaivá az eredendően panaszos hangvételű slágerszámok váltak: Werther Osszián-dala, Nemorino románca és Federico lamentója Cilea operájából, ahol jól érvényesülhetett Vargas amúgy is líraian érzékeny modora. Az énekes valódi felszabadult kedélyét azonban mégis elsősorban a program operaáriákon kívüli, túli és alatti záró szakasza tárta a közönség elé, amikor is A három amigó világát idéző mariachi-zenészek kíséretében Vargas e folklór dalaiból szólaltatott meg jó néhányat. A Cielito Lindo és a többi mexikói dal nyelvi és zenei értelemben egyaránt a tenorista legsajátabb terrénumának, anyanyelvi közegének bizonyult, s ennek lazán otthonos öröme jószerint a közönség egészére átragadt. Az e részben közreműködő sombrerós Mariachi Los Caballeros együttes lelkesen, míg az áriákat kísérő és az ilyenkor elmaradhatatlan zenekari időkitöltőket abszolváló MR Szimfonikusok inkább csak kötelességszerűen látták el feladatukat. A vezénylő szerb karmester, Srboljub Dinic teljesítményére nincs érdemi szavunk.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 28.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.