Koncert

Ramón Vargas áriaestje

Zene

Jelentős, de nem nagy tenorista; rokonszenves, ám nem átütő személyiség - a mexikói Ramón Vargast három évtizedes pályafutása során általában ezen a figyelemre méltó, mindazonáltal a kivételesség szférájától elmaradó szinten észlelték a világ operakedvelő tömegei.

Ilyennek tűnt zajos sikerű budapesti koncertjén is: roppant kulturált művésznek, aki a főrészben Mozarttól Verdiig ívelő program minden számát azonos gesztusok kíséretében, komoly formaérzékkel, ám csak lassan oldódó feszültséggel énekelte. Merthogy Vargas produkciójának első, nagyobbik felét valaminő - remélhetőleg merőben átmeneti - bizonytalanság jellemezte, amely a magas hangok olykor egészen bájtalan, erőltetett megszólaltatásában is felsejlett, de bizony néha még a tenor legendás pianóin is megérzett. E főrész legsikerültebb számaivá az eredendően panaszos hangvételű slágerszámok váltak: Werther Osszián-dala, Nemorino románca és Federico lamentója Cilea operájából, ahol jól érvényesülhetett Vargas amúgy is líraian érzékeny modora. Az énekes valódi felszabadult kedélyét azonban mégis elsősorban a program operaáriákon kívüli, túli és alatti záró szakasza tárta a közönség elé, amikor is A három amigó világát idéző mariachi-zenészek kíséretében Vargas e folklór dalaiból szólaltatott meg jó néhányat. A Cielito Lindo és a többi mexikói dal nyelvi és zenei értelemben egyaránt a tenorista legsajátabb terrénumának, anyanyelvi közegének bizonyult, s ennek lazán otthonos öröme jószerint a közönség egészére átragadt. Az e részben közreműködő sombrerós Mariachi Los Caballeros együttes lelkesen, míg az áriákat kísérő és az ilyenkor elmaradhatatlan zenekari időkitöltőket abszolváló MR Szimfonikusok inkább csak kötelességszerűen látták el feladatukat. A vezénylő szerb karmester, Srboljub Dinic teljesítményére nincs érdemi szavunk.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 28.

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.