Lemez

Várjon Dénes Precipitando

  • - csont -
  • 2013. január 6.

Zene

Várjon Dénes Precipitando - címmel kiadott új lemezén Alban Berg Szonátája (1908) után Janácek Ködben (1912) című, négy rövid karakterdarabot tartalmazó ciklusa következik, és a végén szólal meg a legrégebbi (1852-53) mű, a romantika egyik legjelentősebb monumentuma: Liszt: h-moll szonáta. Ez illik Várjon minden hivalkodástól mentes személyiségéhez: számos koncerten csodáltam már meg visszahúzódó és odaadó kamarazenei fellépéseit.

Most is úgy tűnik, hogy inkább a két bensőségesebb darabban találta meg a saját hangját, Berg posztromantikus, szép, de kicsit túláradó, olykor egészen a giccshatáron járó szonátáját szinte egyetlen sóhajtásban adja elő, felmutatva ugyanakkor a puha elomlások mögött álló szigorú szerkezetet. Janácek viszonylag ritkán előadott apró jelenetei jelentik számomra a lemez csúcsát; intimitás, színgazdagság, egyszerűség, de nem gyermetegség, apró benyomások, de nem formátlan fecsegés, és valami visz-szafogott humor.

Ugyanakkor azt éreztem, hogy az "intim levelek" (hogy egy Janácek-vonósnégyes címét idézzem) körében otthonos személyiségéhez kevéssé illik Liszt grandiózus műve. Előadásából éppen a nagyszabás hiányzik, az óriási dimenziók érzékeltetése, amelyek nélkül a mű csak vázlatosan szólalhat meg. Olykor, különösen a rendkívül virtuóz részekben, kissé összecsapott, maszatos a hangzás, és mi sem természetesebb, mint hogy a lírai helyeken, a Gretchen-alakjához kapcsolódó részekben adja a legtöbbet. Itt éreztem a leginkább ihletettnek Várjon zongorázását, ugyanakkor Mefisztó groteszk alakjának festésében marad el legjobban az elvárható démonikusságtól.

ECM, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.