Lemez

Swinging on the Danube

Zene

(Modern Art Orchestra Plays the Music of Attila Korb)

Modernista big bandünk Korb Attila által komponált szerzői lemezének az a bukéja, hogy a swing már nem modern zene, de a zeneszerző ugyanannyira otthon van a régi stílusokban, mint az újakban. A Fekete-Kovács Kornél vezette zenekar viszont 15 éve a kortárs zene felé tájékozódik, a szimfonikushoz igazítva kicsit a hangszer-összeállítást, másrészt saját szerzői gárdával és repertoárral alkot újat. Korb nemcsak a MAO, hanem a Bohém Ragtime Jazz Band tagja is, eredetileg harsonás, de ezen a lemezen saját basszusszaxofonszóló-szvitjét játssza, amelyet maga hangszerelt, a bevezető darabban gitározik, a záróban pedig énekel is harmincas évek végi modorban, mindezt a legnagyobb professzionalizmussal áthatva, választékosan. A hazai old-timer régebben sajnos hemzsegett az amatőrizmustól, de Korb személyében és generációjában elbúcsúzhatunk a régi dixie-világtól, közhelyes nadrágtartóival és jelentőségüket vesztett csokornyakkendőivel. Korb Attila profi, éppen a kellő mértékben adagolja az iróniát, de számára csak egy nagybetűs jazz van. Így például arra gondolhatott, hogy a basszus­szaxofon nagy kihívás, kevesen mernek leülni hozzá, így ez a tökéletes jutalomjáték. A lemezen az old-timer virtus és stílustudatos zeneiség találkozik a szórakoztató pastiche igényével. Most nem az örökkévalóságnak játszik a MAO, de ez is bőven belefér, főleg ahogy az augusztusi lemezbemutató zajlott – egy hajón ringatózva a Dunán.

MAO CD 001, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”