Lemez

Swinging on the Danube

Zene

(Modern Art Orchestra Plays the Music of Attila Korb)

Modernista big bandünk Korb Attila által komponált szerzői lemezének az a bukéja, hogy a swing már nem modern zene, de a zeneszerző ugyanannyira otthon van a régi stílusokban, mint az újakban. A Fekete-Kovács Kornél vezette zenekar viszont 15 éve a kortárs zene felé tájékozódik, a szimfonikushoz igazítva kicsit a hangszer-összeállítást, másrészt saját szerzői gárdával és repertoárral alkot újat. Korb nemcsak a MAO, hanem a Bohém Ragtime Jazz Band tagja is, eredetileg harsonás, de ezen a lemezen saját basszusszaxofonszóló-szvitjét játssza, amelyet maga hangszerelt, a bevezető darabban gitározik, a záróban pedig énekel is harmincas évek végi modorban, mindezt a legnagyobb professzionalizmussal áthatva, választékosan. A hazai old-timer régebben sajnos hemzsegett az amatőrizmustól, de Korb személyében és generációjában elbúcsúzhatunk a régi dixie-világtól, közhelyes nadrágtartóival és jelentőségüket vesztett csokornyakkendőivel. Korb Attila profi, éppen a kellő mértékben adagolja az iróniát, de számára csak egy nagybetűs jazz van. Így például arra gondolhatott, hogy a basszus­szaxofon nagy kihívás, kevesen mernek leülni hozzá, így ez a tökéletes jutalomjáték. A lemezen az old-timer virtus és stílustudatos zeneiség találkozik a szórakoztató pastiche igényével. Most nem az örökkévalóságnak játszik a MAO, de ez is bőven belefér, főleg ahogy az augusztusi lemezbemutató zajlott – egy hajón ringatózva a Dunán.

MAO CD 001, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.