Lemez

Swinging on the Danube

Zene

(Modern Art Orchestra Plays the Music of Attila Korb)

Modernista big bandünk Korb Attila által komponált szerzői lemezének az a bukéja, hogy a swing már nem modern zene, de a zeneszerző ugyanannyira otthon van a régi stílusokban, mint az újakban. A Fekete-Kovács Kornél vezette zenekar viszont 15 éve a kortárs zene felé tájékozódik, a szimfonikushoz igazítva kicsit a hangszer-összeállítást, másrészt saját szerzői gárdával és repertoárral alkot újat. Korb nemcsak a MAO, hanem a Bohém Ragtime Jazz Band tagja is, eredetileg harsonás, de ezen a lemezen saját basszusszaxofonszóló-szvitjét játssza, amelyet maga hangszerelt, a bevezető darabban gitározik, a záróban pedig énekel is harmincas évek végi modorban, mindezt a legnagyobb professzionalizmussal áthatva, választékosan. A hazai old-timer régebben sajnos hemzsegett az amatőrizmustól, de Korb személyében és generációjában elbúcsúzhatunk a régi dixie-világtól, közhelyes nadrágtartóival és jelentőségüket vesztett csokornyakkendőivel. Korb Attila profi, éppen a kellő mértékben adagolja az iróniát, de számára csak egy nagybetűs jazz van. Így például arra gondolhatott, hogy a basszus­szaxofon nagy kihívás, kevesen mernek leülni hozzá, így ez a tökéletes jutalomjáték. A lemezen az old-timer virtus és stílustudatos zeneiség találkozik a szórakoztató pastiche igényével. Most nem az örökkévalóságnak játszik a MAO, de ez is bőven belefér, főleg ahogy az augusztusi lemezbemutató zajlott – egy hajón ringatózva a Dunán.

MAO CD 001, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.