rés a présen

„Szanszkritul szent péniszt jelent”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. április 2.

Zene

Vajna Balázs DJ

rés a présen: Mikor kezdtél a Tilos Rádiónál?

Vajna Balázs: 1995-ben kerültem a rádióhoz, amikortól legálisan adhatott a Tilos. Laki (L. Laki László) hívott el a műsorába, akivel az éppen induló elektronikus zenei partiélet mellett, színházi vonalon kerültem közeli barátságba. Akkor a Hudi László vezette Mozgó Ház független színházi csoport tagja voltam, ahol Laki a hangtechnikus volt. Az ekkor indított Kristálykert című műsorban az első években pszichedelikus szövegeket olvastam fel, amelyekhez Laki keverte a zenét éjféltől reggel 7-ig. A Tilos stúdiója tele volt lemezekkel, CD-kkel, mert az akkori DJ-k bent tárolták a zenei gyűjteményük egy részét, ezekből szabadon lehetett játszani. Kezdetben Laki lemezeiből, később külföldi színházi turnékon beszerzett sajátokból kezdtem DJ-zni. Aztán ’97-ben, a tudtom nélkül, beraktak egy Almássy téri Tilos Party line upjába. Laki találta és íratta ki a DJ Lee’n’gum nevet is, ez egybeolvasva szanszkritul szent péniszt jelent. Aztán így maradt, az igazi neveket az ember kapja, nem választja. Sikeres este volt, aztán a következő években sok helyen felléptem itthon is, külföldön is. 2001 után lettem a Tilos programszervezője, az utolsó két Tilos Sátor a Szigeten és 2012-ig az összes Tilos Party az én szervezésemben zajlott. A műsoraimat harminc éve töretlenül készítem, mindemellett idén vagyok 50, szóval most kerek évfordulókat tartok.

rap: Mikortól foglalkoztatott a zene és a szöveg összekötése?

VB: Gyakorlatilag kezdettől fogva. Valamikor ’92 körül hozzám került egy kazetta, amelyen DJ Mezoe (Mezősi László) Latinovitsot kever jamaicai dub zenével a Tilosban. A 2000-es évek legelején mixeltem az egyik műsorban Parti Nagy Lajos Vadhuss novelláját kaziról egy olasz ambient zenével, amire nagyon rácuppant akkor Badihali és Sanyi (Kispéter István és Kovács Kinga), és megkeresték az írót, hogy csináljunk audiovizuális felolvasóesteket. Solit csoport néven szerveztünk ilyeneket a Merlinben és Tilos-eseményeken. Dolgoztunk Darvasi Lászlóval, Tolnai Ottóval és külföldi költőkkel is. Később rendszeres közreműködője lettem mint DJ és VJ a Litera.hu irodalmi estjeinek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.