mi a kotta?

Hölgynél a pálca

  • mi a kotta
  • 2025. április 2.

Zene

Komolyzenei programajánló a 2025/14. hétre

„Nem a hatalomról szól, hanem a közös lélegzésről és a zene tiszta energiájáról” – mondta a litván karmester, Mirga Gražinytė-Tyla a vezénylésről, amikor 2016-ban kinevezték a City of Birmingham Symphony Orchestra vezetőjének (a posztot 2022-ig töltötte be). Persze, hogy feltűnést keltett, hogy egy harmincas évei elején járó fiatal hölgy készül a rangos zenekar igazgatására – ráadásul Sir Simon Rattle utódjaként, akinek elévülhetetlen érdemei vannak az együttes rangjának felemelésében. Pedig vezénylő nőket nem tegnap láttunk először – száz évvel korábban Nadia Boulanger volt az első, aki neves együtteseket igazgatott Londontól New Yorkig és Bostonig. De hát lassan változnak a dolgok abban a szakmában, amely hivatásból a múltban él.

A héten egyedi hangzásukról ismert németek, a Münchner Philharmoniker látogat el, hogy Gražinytė-Tyla vezényletével, Bartók Divertimentójával és Schumann Tavaszi-szimfóniájával lépjenek fel. Ezúttal Kelemen Barnabás lesz a tettestársuk, aki a jól ismert Mendelssohn-hegedűversenyt cifrázza (Müpa, április 4., fél nyolc).

Három éve egyetlen magyarként döntős volt a Marton Éva-énekversenyen, mostanában a Falstaffban halljuk az Operaházban, pénteken pedig a Rádiózenekarral lép fel Tuznik Natália mezzoszoprán. Beethoven virtuóz koncertáriája, az Ah! perfido csendül fel, amelyben az éneklő hűtlenséggel, rosszindulattal, s megannyi gazemberséggel vádolja megszólítottját. Az együttest Cser Ádám és Vásáry Tamás vezénylik, az Egmont-kísérőzene mellett Mozart derűs A-dúr szimfóniája szerepel műsoron (Zeneakadémia, április 4., fél nyolc).

Immár megkezdődnek a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek. Diana Damrau és Jonas Kaufmann közös dalestjét mindenképpen ajánljuk, mert bár külön-külön sokszor hallottuk őket az elmúlt években itt, Budapesten is, együtt ritkaságszámba mennek. Mahlert és Richard Strausst énekelnek, közös kedvenceiket, partnerük pedig a figyelmes és megbízható zongoraművész, Helmut Deutsch lesz (Müpa, április 6., vasárnap). Aznap este a négy évvel ezelőtt elhunyt Tallér Zsófia művészetére emlékeznek, és a róla elnevezett nemzetközi zeneszerzőverseny zárókoncertjén a nyertesek műveit is halljuk a Pax et Bonum Kamarakórus előadásában (BMC, április 6., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.