mi a kotta?

Hölgynél a pálca

  • mi a kotta
  • 2025. április 2.

Zene

Komolyzenei programajánló a 2025/14. hétre

„Nem a hatalomról szól, hanem a közös lélegzésről és a zene tiszta energiájáról” – mondta a litván karmester, Mirga Gražinytė-Tyla a vezénylésről, amikor 2016-ban kinevezték a City of Birmingham Symphony Orchestra vezetőjének (a posztot 2022-ig töltötte be). Persze, hogy feltűnést keltett, hogy egy harmincas évei elején járó fiatal hölgy készül a rangos zenekar igazgatására – ráadásul Sir Simon Rattle utódjaként, akinek elévülhetetlen érdemei vannak az együttes rangjának felemelésében. Pedig vezénylő nőket nem tegnap láttunk először – száz évvel korábban Nadia Boulanger volt az első, aki neves együtteseket igazgatott Londontól New Yorkig és Bostonig. De hát lassan változnak a dolgok abban a szakmában, amely hivatásból a múltban él.

A héten egyedi hangzásukról ismert németek, a Münchner Philharmoniker látogat el, hogy Gražinytė-Tyla vezényletével, Bartók Divertimentójával és Schumann Tavaszi-szimfóniájával lépjenek fel. Ezúttal Kelemen Barnabás lesz a tettestársuk, aki a jól ismert Mendelssohn-hegedűversenyt cifrázza (Müpa, április 4., fél nyolc).

Három éve egyetlen magyarként döntős volt a Marton Éva-énekversenyen, mostanában a Falstaffban halljuk az Operaházban, pénteken pedig a Rádiózenekarral lép fel Tuznik Natália mezzoszoprán. Beethoven virtuóz koncertáriája, az Ah! perfido csendül fel, amelyben az éneklő hűtlenséggel, rosszindulattal, s megannyi gazemberséggel vádolja megszólítottját. Az együttest Cser Ádám és Vásáry Tamás vezénylik, az Egmont-kísérőzene mellett Mozart derűs A-dúr szimfóniája szerepel műsoron (Zeneakadémia, április 4., fél nyolc).

Immár megkezdődnek a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek. Diana Damrau és Jonas Kaufmann közös dalestjét mindenképpen ajánljuk, mert bár külön-külön sokszor hallottuk őket az elmúlt években itt, Budapesten is, együtt ritkaságszámba mennek. Mahlert és Richard Strausst énekelnek, közös kedvenceiket, partnerük pedig a figyelmes és megbízható zongoraművész, Helmut Deutsch lesz (Müpa, április 6., vasárnap). Aznap este a négy évvel ezelőtt elhunyt Tallér Zsófia művészetére emlékeznek, és a róla elnevezett nemzetközi zeneszerzőverseny zárókoncertjén a nyertesek műveit is halljuk a Pax et Bonum Kamarakórus előadásában (BMC, április 6., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.