Visszhang: lemez  

Throwing Muses: Moonlight Concessions

  • - minek -
  • 2025. április 2.

Visszhang

Poptörténeti jelentőségű pillanat, hogy 44 évvel a megalakulása és 39 évvel az első megjelenése után ismét meghallgathatunk egy Throwing Muses-albumot.

A Rhode Island-i zenekar tizenegyedik nagylemeze, amelyre öt évet kellett várni a legutóbbi albumuk, a Sun Racket megjelenése óta. Az énekes-dalszerző Kristin Hersh összetéveszthetetlen hangjáról elhíresült, a megkapó melódiákat sokszor nyers és zabolátlan formába öntő, már jó ideje trióban működő zenekar meghatározója volt a 4AD ki­adó legendás periódusának. Hersh pedig hosszú, három évtizedes szólókarrierje alatt is bizonyíthatta, milyen remek dalszerző, egyben érzékeny és finom tónusokat kedvelő előadó.

A Moonlight Concessions sokkal inkább építkezik az ő folkhagyományból is sokat merítő szólókorszakából, mint bármely elődje: ezt nemcsak akusztikus (de néha torzítva sikító) gitárjátéka garantálja, hanem a vendégként számos dalban közreműködő csellista, Pete Harvey által kölcsönzött finom szólamok is. Azért ne gondoljuk, hogy a zenekar lecsiszolt minden élességet a hangzásból: az albumnyitó Summer of Love például igazolja, hogy a pszichedélia nem tűnt el a dalokból, és a síró gitár remekül harmonizál a csellóval. Hersh strófái szokásosan élesek, hangja nemesedett az évek során, történetmesélő kedve, különös szituációkat megragadó talentuma pedig a régi. A rockosabb témákra épülő számokat rendre olyan dalok követik, amelyek mintha szándékosan unplugged fellépésre készültek volna, ennek köszönhetően az album feszes ritmusa egy percig sem enged ki, egészen a címadó fináléig.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.