Szeresd a kisembert! - Cameron Crowe: Elizabethtown (film)

Zene

Megnyugtató kudarc. Ilyen következetesen mellétrafálni ugyanis nem lehet másként, csakis tehetséggel. Cameron Crowe tehetsége ugyanúgy vitathatatlan, mint mostani masszív melléfogása.
Szeressük egymást, gyerekek! - Crowe ezzel szekál két és fél órán keresztül, s hogy senki se érthesse félre üzenetét, főhősünk homlokán már a kezdetektől ott virít a felirat: vesztes vagyok, szeressetek! Az az igyekezet, amellyel a forgatókönyvért is felelős rendező története legjelentéktelenebb szereplőit is a bizalmunk-ba ajánlja, nem kisebb túlzás, mint mondjuk az Armageddon légiparádéja, a különbség csupán annyi, hogy ezúttal nem a hazafiság slágerei, hanem Elton John és a családi tűzhely himnuszai adják a kísérőzenét. Az Elizabethtownban Orlando Bloom a szemünk láttára vedlik vissza yuppie-ból emberré. Miközben a szerencsétlen ifjút utolsó útja során a főnöki kivégzőosztag elé kísérjük, megtudhatjuk azt is, mi okozta hősünk bukását. Nem is olyan régen Orlando még ünnepelt dizájnerként dolgozott, ám a nevével fémjelzett forradalmi sportcipő cirka 1 milliárd dollárral rövidítette meg a megbízóját, a Bill Gatesre hajazó karikatúra mogult. Szorult helyzetében hősünk komolyan fontolóra veszi a szobabiciklin elkövetett harakirit, a döntő pillanatban azonban megcsörren a telefon, és a forgatókönyvíró szól bele a kagylóba: ideje befejezni az előkészítést, és rátérni a lényegre. A kedves papa halálhíre hamarosan Elizabethtownba, a család ősi bázisára katapultálja a hitehagyott fiatalembert, ahol a nagyon eredeti vidéki kör-nyezet és egy bájos stewardess nehezíti meg a gyászmunkát. Ha eddig az ifjú lúzerrel kellett együtt éreznünk, mostantól Crowe becsben tartott trófeáin, a kisvárosi csodabogarakon kell ámuldoznunk. Bibircsókjuk vagy ösztövér ábrázatuk, túláradó szeretetük vagy éppen naiv hazafiságuk hamar elárulja kilétüket. Megannyi hétköznapian szabálytalan vonás, melyek mutogatása igazán bátor tettnek tűnhetett a rendező szemében. Ennél már csak az számított volna merészebbnek, ha nemcsak a névtelen mellékszereplők sörhasát és műfogsorát, hanem a főszereplők apróbb szépséghibáit is sikerül kipécéznie a bátor direktornak. Bloom és a tettre kész stewardesst alakító Kirsten Dunst azonban mindvégig megmarad jól fizetett sztárocskának, aki vélhetően ügynöke tanácsára fizetett be egy kis presztízsértékű átlagemberkedésre. Pechükre azonban egy olyan moziban kötöttek ki, mely nem elégszik meg a vidám kisvárosi bolondériával. Mert hát az Elizabethtown végső soron a veszteség elfogadásáról akar szólni, ezzel viszont olyan terepre téved, amelyhez a jelenlevők közül senkinek sincs meg a jogosít-ványa. Crowe már annyiszor hangoztatta, hogy ő Billy Wilder fanyarul életigenlő örökségének folytatója, hogy annál visszatetszőbb, amikor a gyászról, és az újrakezdésről a popdalok szintjén kezd fogalmazni. Márpedig Elton Johnra temetkezni és Tom Pettyre beleautózni a messzeségbe olyan húzás, amelyről éppen a Rolling Stone magazin rockújságírójaként indult Crowe-nak illene tudnia, hogy micsoda ordas közhelynek számít.

Forgalmazza a UIP-Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.