Lemez

Színben passzol

Jamie xx: In Colour

  • - minek -
  • 2015. július 18.

Zene

Éppen itt volt az ideje, hogy az utóbbi évtized egyik legkarakteresebb zenekara (a The xx) szorgalmas, a koncerteken az elektronikus ütemeket élőben prezentáló mindenese is kiálljon a rivaldafénybe – annál is inkább, mivel korántsem annyira szokatlan neki ez a szituáció.

A Gil Scott-Heron számára készített, utóbb egész albummá (We’re New Here) kikerekedő remixek már korábban ismertté tették a nevét, azóta pedig saját jogán, anyazenekarától függetlenül is az egyik legizgalmasabb, legkeresettebb elektronikus zenei producernek, sőt előadónak számít, aki remek maxik sorával kövezte ki az utat az új album előtt. Ha az All Under One Roof Raving nem is, de a Girl/Sleep Sound két száma ott figyel a lemezen, még ha utóbbi takarékosabbra vágott terjedelemben is. De nem is csupán e két, amúgy finom és fantáziadús, szubbasszusba mártott 4/4-es darab miatt olyan emlékezetes az In Colour, hanem azért, ahogy Jamie Smith gátlástalanul teret enged érzelmeinek, amelyek a (pop)zenetörténet közelmúltjához fűzik, s eközben jó érzékkel cementezi-ragasztja össze a hatásokat, melyek az utóbbi fél évtizedben érték.

Amúgy emberünk a zenekészítők lelkesen hangmintázgató, kollázskészítő kategóriájába tartozik. Önfeledten kever össze Brian Wilsont Whitest Boy Alive-val és Studióval, vagy éppen Alicia Keyst (akinek producere is volt) Four Freshmennel – a lényeg, hogy a végeredmény pontosan olyan finoman érzelmes, mégis lüktető, lendületes darab legyen, ami éppen a megfelelő pillanatokban lesz megkapóan nosztalgikus vagy szinte pasztorálisan idilli. S ha Jamie áll a keverőpultban, természetesen előkerülnek zenekarának daloló-muzsikáló tagjai is. Romy Madley-Croft vokálja két számban is feltűnik: a Four Tet közreműködésével készült SeeSaw egy balladisztikusan szomorú darab, ahol gitárja helyett Jamie hangkulisszája kíséri Romy hurokba fűzött sorait, a Loud Places pedig egy igazi, kontrasztokra épülő óda a klubok magányáról, s ez is, akárcsak az Oliver Sim által felénekelt Stranger In A Room minden további nélkül, talán ebben a hangszerelésben is felkerülhetett volna a The xx-repertoárba.

De Jamie xx nem véletlenül érkezik a jelen húsz-huszonöt éves múltra kacsintgató elektronikus tánczenéjéből. Régi jungle mixekből mintázott és mai grime süvölvényektől vett idézeteken túl ott figyel az albumon a két vendégtósztoló, az atlantai rapper Young Thug és a jamaicai dancehall-előadó Popcaan által
felhadart, karibi napsütésben megfürdetett
I Know There’s Gonna Be (Good Times) is, amely szórakoztatóan mixeli össze a tengeren inneni és túli tánczene leglazább momentumait, és jó eséllyel pályázik a nyár egyik slágere címre. Az album viszont biztosan túléli a strandszezont, s jut belőle bőven aranyozott zenés emlék még őszre és télre is.

Young Turks/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?