színház - MOLNÁR FERENC JÁTÉK A KASTÉLYBAN

  • - ki -
  • 2010. január 14.

Zene

című darabja a színdarabság csimborasszója, a tökéletes opus, a gondos kotta, amit csak el kell muzsikálni, és nemcsak a siker, de a jóság is garantált. Ebben a darabban mindennek pontosan kijelölt helye van, meg van mondva, mikor kinek mit kell csinálni - és azt kell csinálni. Galambos Péter rendező nem bízott Molnár Ferencben, és nem bízott a színdarabban sem, ezért aztán valami lebegő keretjátékot bigygyeszt köré, ami pont arra jó, hogy agyoncsapja az elejét meg a végét.
címû darabja a színdarabság csimborasszója, a tökéletes opus, a gondos kotta, amit csak el kell muzsikálni, és nemcsak a siker, de a jóság is garantált. Ebben a darabban mindennek pontosan kijelölt helye van, meg van mondva, mikor kinek mit kell csinálni - és azt kell csinálni.

Galambos Péter rendezõ nem bízott Molnár Ferencben, és nem bízott a színdarabban sem, ezért aztán valami lebegõ keretjátékot bigygyeszt köré, ami pont arra jó, hogy agyoncsapja az elejét meg a végét. A közepét is agyoncsapja holmi delnõk fölléptetésével, vagyis nem sok marad érintetlenül, a nagyját elsöpri a rendezõi cunami.

Maradhatnának még a színészek a legendásan kitûnõ szerepekben; kivált Turai említendõ itt, bár a frappánsan végszavazó Gálból is láttam már isteni alakítást. A darabszerzõ páros a színházcsinálói technikák közül beavat bennünket néhányba - legalább ezt illenék rendesen színre vinni. Szerémi Zoltán Turaija sótlan, Pusztaszeri Kornél Gálja meg nyüzsgönc - egyik sem a molnári kotta szerint való. Janicsek Péter igyekvõ Ádám, de hát az õ korában ennyire hülyének lenni már nem bocsánatos bûn.

Annie és Almády - értük érdemes végigkínlódni a többi jelenetet (az általam látott elõadáson a közönség inkább a látható és hallható unatkozást választotta), mert õk ketten eljátsszák azt, amit Molnár megírt, és érdekes módon vagy inkább logikusan még valami kortárs színházi többlet is megképzõdik. Hogy ugyanis ez a karrierorientált díva és ez az öregedõ hõsszerelmes amúgy tán tényleg szerették és még mindig szeretik egymást. Balsai Mónika és Mertz Tibor megcsinálja az összes vicceset, és elegánsan, molnári stílben még csöppnyi melodrámát is belopnak a játékba. Nemigen zavartatják magukat az elõadás egészétõl, a rendezõ meg mintha ott se lenne. Lehet, hogy Molnár Ferenc nem Turaiban, hanem Almádyban tette oda magát?

Székesfehérvári Vörösmarty Színház, december 13.

**

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.