színház - MOLNÁR FERENC JÁTÉK A KASTÉLYBAN

  • - ki -
  • 2010. január 14.

Zene

című darabja a színdarabság csimborasszója, a tökéletes opus, a gondos kotta, amit csak el kell muzsikálni, és nemcsak a siker, de a jóság is garantált. Ebben a darabban mindennek pontosan kijelölt helye van, meg van mondva, mikor kinek mit kell csinálni - és azt kell csinálni. Galambos Péter rendező nem bízott Molnár Ferencben, és nem bízott a színdarabban sem, ezért aztán valami lebegő keretjátékot bigygyeszt köré, ami pont arra jó, hogy agyoncsapja az elejét meg a végét.
címû darabja a színdarabság csimborasszója, a tökéletes opus, a gondos kotta, amit csak el kell muzsikálni, és nemcsak a siker, de a jóság is garantált. Ebben a darabban mindennek pontosan kijelölt helye van, meg van mondva, mikor kinek mit kell csinálni - és azt kell csinálni.

Galambos Péter rendezõ nem bízott Molnár Ferencben, és nem bízott a színdarabban sem, ezért aztán valami lebegõ keretjátékot bigygyeszt köré, ami pont arra jó, hogy agyoncsapja az elejét meg a végét. A közepét is agyoncsapja holmi delnõk fölléptetésével, vagyis nem sok marad érintetlenül, a nagyját elsöpri a rendezõi cunami.

Maradhatnának még a színészek a legendásan kitûnõ szerepekben; kivált Turai említendõ itt, bár a frappánsan végszavazó Gálból is láttam már isteni alakítást. A darabszerzõ páros a színházcsinálói technikák közül beavat bennünket néhányba - legalább ezt illenék rendesen színre vinni. Szerémi Zoltán Turaija sótlan, Pusztaszeri Kornél Gálja meg nyüzsgönc - egyik sem a molnári kotta szerint való. Janicsek Péter igyekvõ Ádám, de hát az õ korában ennyire hülyének lenni már nem bocsánatos bûn.

Annie és Almády - értük érdemes végigkínlódni a többi jelenetet (az általam látott elõadáson a közönség inkább a látható és hallható unatkozást választotta), mert õk ketten eljátsszák azt, amit Molnár megírt, és érdekes módon vagy inkább logikusan még valami kortárs színházi többlet is megképzõdik. Hogy ugyanis ez a karrierorientált díva és ez az öregedõ hõsszerelmes amúgy tán tényleg szerették és még mindig szeretik egymást. Balsai Mónika és Mertz Tibor megcsinálja az összes vicceset, és elegánsan, molnári stílben még csöppnyi melodrámát is belopnak a játékba. Nemigen zavartatják magukat az elõadás egészétõl, a rendezõ meg mintha ott se lenne. Lehet, hogy Molnár Ferenc nem Turaiban, hanem Almádyban tette oda magát?

Székesfehérvári Vörösmarty Színház, december 13.

**

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.