színház - MOLNÁR FERENC JÁTÉK A KASTÉLYBAN

  • - ki -
  • 2010. január 14.

Zene

című darabja a színdarabság csimborasszója, a tökéletes opus, a gondos kotta, amit csak el kell muzsikálni, és nemcsak a siker, de a jóság is garantált. Ebben a darabban mindennek pontosan kijelölt helye van, meg van mondva, mikor kinek mit kell csinálni - és azt kell csinálni. Galambos Péter rendező nem bízott Molnár Ferencben, és nem bízott a színdarabban sem, ezért aztán valami lebegő keretjátékot bigygyeszt köré, ami pont arra jó, hogy agyoncsapja az elejét meg a végét.
címû darabja a színdarabság csimborasszója, a tökéletes opus, a gondos kotta, amit csak el kell muzsikálni, és nemcsak a siker, de a jóság is garantált. Ebben a darabban mindennek pontosan kijelölt helye van, meg van mondva, mikor kinek mit kell csinálni - és azt kell csinálni.

Galambos Péter rendezõ nem bízott Molnár Ferencben, és nem bízott a színdarabban sem, ezért aztán valami lebegõ keretjátékot bigygyeszt köré, ami pont arra jó, hogy agyoncsapja az elejét meg a végét. A közepét is agyoncsapja holmi delnõk fölléptetésével, vagyis nem sok marad érintetlenül, a nagyját elsöpri a rendezõi cunami.

Maradhatnának még a színészek a legendásan kitûnõ szerepekben; kivált Turai említendõ itt, bár a frappánsan végszavazó Gálból is láttam már isteni alakítást. A darabszerzõ páros a színházcsinálói technikák közül beavat bennünket néhányba - legalább ezt illenék rendesen színre vinni. Szerémi Zoltán Turaija sótlan, Pusztaszeri Kornél Gálja meg nyüzsgönc - egyik sem a molnári kotta szerint való. Janicsek Péter igyekvõ Ádám, de hát az õ korában ennyire hülyének lenni már nem bocsánatos bûn.

Annie és Almády - értük érdemes végigkínlódni a többi jelenetet (az általam látott elõadáson a közönség inkább a látható és hallható unatkozást választotta), mert õk ketten eljátsszák azt, amit Molnár megírt, és érdekes módon vagy inkább logikusan még valami kortárs színházi többlet is megképzõdik. Hogy ugyanis ez a karrierorientált díva és ez az öregedõ hõsszerelmes amúgy tán tényleg szerették és még mindig szeretik egymást. Balsai Mónika és Mertz Tibor megcsinálja az összes vicceset, és elegánsan, molnári stílben még csöppnyi melodrámát is belopnak a játékba. Nemigen zavartatják magukat az elõadás egészétõl, a rendezõ meg mintha ott se lenne. Lehet, hogy Molnár Ferenc nem Turaiban, hanem Almádyban tette oda magát?

Székesfehérvári Vörösmarty Színház, december 13.

**

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.