Taglónak (Little Axe)

  • m. l. t.
  • 1997. február 6.

Zene

Csak semmi kishitűség, semmi aggodalom. Bár a Little Axe még az ismeretlenebb nevek közül való, s két albumából (The Wolf That House Built, 1994, és Slow Fuse, 1996) is csak a második került most forgalomba hazánkban, pillanatok alatt összeállhat a kép: a zenekar négyesztendős működésének legalább tizenöt éves története van. Skip McDonald - gitár, Keith Le Blanc - dobok, Doug Wimbish - basszus, s a keverő mögött Adrian Sherwood, ugye, máris otthon vagyunk.

Csak semmi kishitűség, semmi aggodalom. Bár a Little Axe még az ismeretlenebb nevek közül való, s két albumából (The Wolf That House Built, 1994, és Slow Fuse, 1996) is csak a második került most forgalomba hazánkban, pillanatok alatt összeállhat a kép: a zenekar négyesztendős működésének legalább tizenöt éves története van. Skip McDonald - gitár, Keith Le Blanc - dobok, Doug Wimbish - basszus, s a keverő mögött Adrian Sherwood, ugye, máris otthon vagyunk.

McDonald Ohióból telepedett New Yorkba, ahol a hip-hop régi iskolájának kiadójához s házi zenekarához szegődött, ekkor jött össze Wimbishsel és Le Blanckal. Osztoztak a Sugarhill House Band legnagyobb sikerén (The Message, 1981), majd 1984-ben Londonba tette át székhelyét a társaság, beépülve a dubmester Adrian Sherwood On-U Sound nevű hangműhelyébe, másrészt (Gary Clail, majd Bernard Fowler énekesekkel kiegészülve) a ´87-től ´91-ig működő Tackheadet megalapítva. A pszichedelikus rock, a funk, a reggae s a techno határainak likvidálásával két stúdióalbumot (Friendly as a Hand Grenade, 1989, és Strange Things, 1990) hoztak össze; dióhéjban nagyjából ennyit az előzményekről, múlt időről.

Nagyon tetszik nekem ez a Kis Balta név. Számomra arra reflektál, ami amúgy létkérdése Sherwood egész életművének is, szóval hogy elvárható-e a kimondott tánczenétől, hogy egyszersmind letaglózzon s egyszersmind elrepítsen. Dolga-e, ha van ilyen. Nem beszélve egy másik alapkérdésről, arról tudniillik, hogy miként értelmezi újra az ezredvég globalitása az autentikus és a tradicionális fogalmát. Mihez képest, kihez képest, ha van ilyen.

Mégis, a Little Axe nem annyira Sherwood, mint Skip McDonald. Nem annyira dub és nem annyira elektronika, mint gospel és funk, és legfőképpen - mint mondja: - "huszonegyedik századi blues". "Blues, különféle stiláris paraméterekkel, nem szorítkozva a Mississippi-deltára vagy a tizenkét ütemes szerkezetre. A kapukat nyitva akarom hagyni."

Gitárok, tablák, harmonika és bendzsó - megérkeztek, bejutottak, otthon vannak mind. A The Wolf That House Built albumot nem hallottam, csak olvastam róla, a kritikusok zöme a kedvenceik között emlegette. Hajlamos vagyok hinni nekik, most a Slow Fuse-zal így vagyok magam is. Mi mást tehetnék, ha egy csomó szerelmemet hallom ki belőle, a Temptationstől a Holmes Brothersön át, na ja, a Little Axe-ig.

m. l. t.

M & G Records/BMG

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.