Taglónak (Little Axe)

  • m. l. t.
  • 1997. február 6.

Zene

Csak semmi kishitűség, semmi aggodalom. Bár a Little Axe még az ismeretlenebb nevek közül való, s két albumából (The Wolf That House Built, 1994, és Slow Fuse, 1996) is csak a második került most forgalomba hazánkban, pillanatok alatt összeállhat a kép: a zenekar négyesztendős működésének legalább tizenöt éves története van. Skip McDonald - gitár, Keith Le Blanc - dobok, Doug Wimbish - basszus, s a keverő mögött Adrian Sherwood, ugye, máris otthon vagyunk.

Csak semmi kishitűség, semmi aggodalom. Bár a Little Axe még az ismeretlenebb nevek közül való, s két albumából (The Wolf That House Built, 1994, és Slow Fuse, 1996) is csak a második került most forgalomba hazánkban, pillanatok alatt összeállhat a kép: a zenekar négyesztendős működésének legalább tizenöt éves története van. Skip McDonald - gitár, Keith Le Blanc - dobok, Doug Wimbish - basszus, s a keverő mögött Adrian Sherwood, ugye, máris otthon vagyunk.

McDonald Ohióból telepedett New Yorkba, ahol a hip-hop régi iskolájának kiadójához s házi zenekarához szegődött, ekkor jött össze Wimbishsel és Le Blanckal. Osztoztak a Sugarhill House Band legnagyobb sikerén (The Message, 1981), majd 1984-ben Londonba tette át székhelyét a társaság, beépülve a dubmester Adrian Sherwood On-U Sound nevű hangműhelyébe, másrészt (Gary Clail, majd Bernard Fowler énekesekkel kiegészülve) a ´87-től ´91-ig működő Tackheadet megalapítva. A pszichedelikus rock, a funk, a reggae s a techno határainak likvidálásával két stúdióalbumot (Friendly as a Hand Grenade, 1989, és Strange Things, 1990) hoztak össze; dióhéjban nagyjából ennyit az előzményekről, múlt időről.

Nagyon tetszik nekem ez a Kis Balta név. Számomra arra reflektál, ami amúgy létkérdése Sherwood egész életművének is, szóval hogy elvárható-e a kimondott tánczenétől, hogy egyszersmind letaglózzon s egyszersmind elrepítsen. Dolga-e, ha van ilyen. Nem beszélve egy másik alapkérdésről, arról tudniillik, hogy miként értelmezi újra az ezredvég globalitása az autentikus és a tradicionális fogalmát. Mihez képest, kihez képest, ha van ilyen.

Mégis, a Little Axe nem annyira Sherwood, mint Skip McDonald. Nem annyira dub és nem annyira elektronika, mint gospel és funk, és legfőképpen - mint mondja: - "huszonegyedik századi blues". "Blues, különféle stiláris paraméterekkel, nem szorítkozva a Mississippi-deltára vagy a tizenkét ütemes szerkezetre. A kapukat nyitva akarom hagyni."

Gitárok, tablák, harmonika és bendzsó - megérkeztek, bejutottak, otthon vannak mind. A The Wolf That House Built albumot nem hallottam, csak olvastam róla, a kritikusok zöme a kedvenceik között emlegette. Hajlamos vagyok hinni nekik, most a Slow Fuse-zal így vagyok magam is. Mi mást tehetnék, ha egy csomó szerelmemet hallom ki belőle, a Temptationstől a Holmes Brothersön át, na ja, a Little Axe-ig.

m. l. t.

M & G Records/BMG

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.