Film: Lekvár (Space Jam - Zűr az űrben)

  • Deutsch Andor,Rút Ernõ
  • 1997. február 6.

Zene

Sokáig azt hittem, az én ötletem, hogy egyszer egy takarékos, ámde szellemes és dupla sikert ígérő megoldással egybe kellene gyúrni mondjuk a Halálos fegyver negyedik és a Superman tizennegyedik részét. Vagy a következő Batmant és a legújabb Jurassic Parkot, esetleg a Forrest Gump és az Evita folytatását. Jól ismert történetben a nagy sztár is többet hoz a konyhára, hát két jól ismert történet még többet hozna. Egyszerű.

Sokáig azt hittem, az én ötletem, hogy egyszer egy takarékos, ámde szellemes és dupla sikert ígérő megoldással egybe kellene gyúrni mondjuk a Halálos fegyver negyedik és a Superman tizennegyedik részét. Vagy a következő Batmant és a legújabb Jurassic Parkot, esetleg a Forrest Gump és az Evita folytatását. Jól ismert történetben a nagy sztár is többet hoz a konyhára, hát két jól ismert történet még többet hozna. Egyszerű.

Nos, úgy látszik, más is rájött a szimpla összeadás igazságára. A nagy kosárlabdamágus, aki elsősorban nem játékosként, hanem márkanévként és tornacipőreklámként lett világsztár, most egy másik márkanévvel, televíziós és tornacipő-reklámsztárral, Tapsi Hapsival együtt vág neki a kereskedelmi sikergyártás újabb nagy csatájának: a mozinak.

A játékos és a nyúl találkozása szinte szükségszerű volt. Az együttműködésükből következő történet, a poénok és az egyéb szereplők kiválasztása szintén. A néző pénzéért azt kell hogy kapja, amit vár. Ebbe a fajta moziba nem meglepődni megy az ember. Így aztán zsákbamacska helyett egy nyuszi zsákol, a viccek a korhatárügyi tiltásokat elkerülni igyekezve azért kikacsintanak a szülőkre, a Flúgos Firkák (leánykori nevükön a Bolondos Dallamok) figurái pedig azzal felelnek meg a modern kor követelményeinek, hogy néhány játékos, de nem sértő utalás erejéig saját magukat, az őket áruló filmstúdiót és a konkurenciát is szóba hozzák.

E film elkészültére már csak azért is jó előre lehetett volna fogadni, mert a maga mesés módján a mozilátogatók másik igényét is szállítja: a technikát. Lassacskán meg kell szoknunk ezt a gondolatot: a magára valamit adó hollywoodi terméknek tudnia kell bizonyítani, hogy komputernyikjai többre képesek, mint az előző filmben közreműködött kollégák. Nemcsak a színészeket és a forgatókönyvírót szinte teljesen feleslegessé tévő csúcstechnikai parádékban, a Twisterben meg A függetlenség napjában, hanem egyszerűbb esetekben is. A sárkányosban, melyben a filmnél és szereplőinél híresebb volt a sárkány, de még nála is népszerűbbek és fontosabbak a sárkány készítését magyarázó cikkek és werkfilmek, melyekből megtudhattuk, hány pontból rakták össze a nem létező hüllőt; meg a kövéresben, amiben nem kispárnával tömték ki a nagy színészt, hanem pixellel, mert úgy drágább, és a néző így jobban is szereti.

A Space Jam azt bizonyítja, hogy a technikának nem feltétlenül kell tolakodónak lenni, de nyilvánvalónak azért muszáj. A baj csak akkor jön, ha a filmkészítők az hiszik, a komputerekre költött pénz nyugodtan megspórolható a forgatókönyvírón. Pedig nem. A színészeken talán még inkább, már bocsánat. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a sztár (SZTÁR), akit eddig Hollywood legnagyobb találmányának és nélkülözhetetlen feltételének hittünk, a siker érdekében könnyedén behelyettesíthető egy nyúllal, sárkánnyal, gorillával vagy ufóval. Valahogy mégis úgy tűnik, hogy ha a történet nincs kellőképpen kitalálva, azt a kommersz film is megsínyli. Persze tudom, a bevételi statisztikák erre is könnyedén biztosítják a cáfolatot.

A Space Jam legnagyobb hibája éppen az, hogy készítői - a műfajban otthonos, nagy sikerű producer és egy régi bukásáért a stúdiókból hét évre száműzött rendező -, miután szembenéztek a szükségszerűséggel, és rájöttek, hogy a következő nagy siker nem lehet más, mint éppen ez, többé-kevésbé bele is nyugodtak ebbe. Azt hitték, az ő dolguk már csupán annyi, hogy valami egyszerű ürügyet keressenek, ami egy vászonra tereli a két sztárt és az őket összekötő technikát. Nem tudták, hogy esetleg érdemes még egy kicsit szellemesnek is lenni, inkább tapintatosan magukra hagyták őket. És jött, aminek jönnie kellett.

Deutsch Andor

Space Jam (Zűr az űrben); 1996, 90 perc; rendezte: Joe Pytka; írta: Leo Benvenuti, Steve Rudnick, Timothy Harris, Herschel Weingrod; fényképezte: Michael Chapman; zene: James Newton Howard; szereplők: Michael Jordan, Theresa Randle, Bill Muray, Tapsi Hapsi, Dodó Kacsa és az NBA sztárjai; forgalmazza az InterCom


Michael Jordan

M. J. egy szép magas ember visszafogott hajviselettel, reklámbetétekben szokott kosárlabdázni, jóindulatú arckifejezéssel vigyorogva, mosolyából süt, hogy szereti a gyerekeket, és csak a leggörényebbek gyanakodnak arra, hogy kivált az olyan gyerekeket, akik épp kis kosarukban igyekeznek távoli nagymamák felé.

M. J. szívesen hord élénkvilágos színekben pompázó ancúgokat, amelyek kiemelik lényének felületesen civilizált dúvadi vonásait, amitől bizonyára jobb lesz neki, rólunk nem is beszélve.

M. J. egészen biztosan valamilyen ember, talán még ilyen vagy olyan gondolatok is megfordulnak olykor a fejében, bár rejtély, mikor jut ilyesmire ideje, amikor abból él, hogy éjt nappallá téve más emberek társaságában egy fényes parkettán szalad néhány métert, valamelyikük bedobja a kosárba a labdát, majd még jókor visszafutnak, mert erre meg ismét más emberek a másik irányból szelik a parkettet, hogy most a másik oldalon lógó kosárba dobják bele a labdát, ami valami hihetetlenül idegölő dolog lehet. M. J. azonban láthatóan jól érzi magát, valamit mintha nagyon tudna, fut ide-oda, és közben kaszál meg vigyorog, mint akinek alaposan sikerült megmalmoznia a világot.

Rút Ernő

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.