tánc - BOZSIK YVETTE TÁRSULAT: ÚJRAVÁGVA

  • - sisso -
  • 2010. február 4.

Zene

Szőke, elmúlt negyven, meghízott és nincsenek ötletei. Egy táncos-koreográfusnak ez ciki, maximum elszórakozhat a gondolattal, hogy mi történne, ha a mostani tudásával újrarendezhetné az összes darabot.
Szõke, elmúlt negyven, meghízott és nincsenek ötletei. Egy táncos-koreográfusnak ez ciki, maximum elszórakozhat a gondolattal, hogy mi történne, ha a mostani tudásával újrarendezhetné az összes darabot.

Olyan, mintha Bozsik Yvette egy harakirishow-t rendezett volna: végigvonul az elõadáson az ironikus önkritika, meg persze, mert Bozsik nagy lázadó, a kritikusok kritikája is, ami meghökkentõ ötleten alapul. A táncosok két láblendítés és önmaguk szobrának felállítása közepette felolvassák idõnként, de nem ad hoc módon a társulatról írt kritikákat, úgy hangsúlyozva, hogy a pozitív írásokat hallva is nevet az egész nézõtér. Frappáns visszavágás, sokkal elegánsabb, mint olvasói levelet írni, és bizonyság arra, hogy bármely rossz szövegbõl lehet színház, ha jók az elõadók, és észnél van a rendezõ.

Úgy tûnik, Bozsik új alkotói korszakba jutott, hiszen a felnõtt- és gyerekdarabokat, színházat, kabarét, balettot ugyanúgy színre vivõ, sokszínû direktor elõzõ táncjátéka, a Lány, kertben is hasonlóan önreflektív mû volt, de míg az a civil élet állomásain kísért végig, az Újravágva az alkotói munkásság különbözõ szakaszaiból ragad ki részleteket. Persze úgy, hogy új kreáció: egy táncpamflet születik.

Az egyetlen hivatásos színész, Elek Ferenc játssza Bozsik alteregóját - egy magasra helyezett kivetítõn botladozik, mint egy némafilmes bohóc. A táncosok meg mûfaj-meghatározó versenyt rendeznek, és eltáncolják a rájuk oktrojált szexualitást, még egy vak fiú is megjelenik, hogy közfelháborodást keltsen. Egyáltalán: minden ellene megy a közízlésnek. A tiszta tánctól ismét elkanyarodunk, de most másképp, a tánc és a szöveg pedig szervesen kapcsolódik. A magát túlzóan exponáló két férfi táncos, az õstag Vati Tamás és a Nagy József társulatából érkezõ vendég, Szakonyi Györk brillíroz, de a többiek is kiváló elõadók. Jó mulatság, nõi munka volt.

Trafó, január 29.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.