Kiállítás - Hol bujkál a sztálinista? - Szubverzív részletek

  • Kürti Emese
  • 2010. február 4.

Zene

A Trafó legújabb kiállítása egyrészt válogatás a Stuttgartban 2009 nyarán megrendezett nagy nemzetközi kiállítás (Szubverzív gyakorlatok. Művészet a politikai elnyomás alatt Dél-Amerikában és Európában, 1960 és 1980 között) műveiből, másrészt a megváltozott dimenziók és az ebből fakadó műközi kapcsolódások miatt sokkal inkább önálló kurátori munkának tekintendő. Erőss Nikolett úgy válogatott, hogy a kelet-európai térség is megjelenjen, a nálunk kevésbé ismert latin-amerikai is megmaradjon, és arra is legyen példa, hogy mit lehet tenni.

A Trafó legújabb kiállítása egyrészt válogatás a Stuttgartban 2009 nyarán megrendezett nagy nemzetközi kiállítás (Szubverzív gyakorlatok. Művészet a politikai elnyomás alatt Dél-Amerikában és Európában, 1960 és 1980 között) műveiből, másrészt a megváltozott dimenziók és az ebből fakadó műközi kapcsolódások miatt sokkal inkább önálló kurátori munkának tekintendő. Erőss Nikolett úgy válogatott, hogy a kelet-európai térség is megjelenjen, a nálunk kevésbé ismert latin-amerikai is megmaradjon, és arra is legyen példa, hogy mit lehet tenni.

Az ellenállás módja nem pusztán a társadalmi struktúrák pillanatnyi állapotától függött, attól, hogy katonai diktatúrát vezettek-e be vagy szovjet típusú egypártrendszert, hanem attól is, hogy az adott ország politikai tudatossága menynyire volt erős, mit tudott megőrizni a mélyben, az elnyomás felszíne alatt. Nyilvánvaló, hogy Latin-Amerikában, ahol folytatólagos volt a marxista tradíció, a politikai és művészi radikalizmus is kézenfekvőbb volt, de mellette erős volt a(z amerikai) fogyasztói társadalommal szembeni gyanakvás is. A perui művészek hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján végrehajtott akciói, amelyek "újrahasznosított" műveket eredményeztek a szegényes, olcsó anyagokból, első ránézésre a pop arttal volnának összefüggésbe hozhatók, de csak akkor, ha nem tudjuk, hogy már az absztrakt expresszionizmus fénykorában, az ötvenes években szakítottak a "burzsoá humanizmussal".

Ez a kettős jelenség egyedinek mondható a kiállításon, párhuzamos stratégiákra, illetve szélsőségesen különböző magatartásformákra viszont van példa. Kezdjük a szélsőségekkel!

Pere Portabella A Másik Miró című 1969-es filmje az ellenállás lehetetlenségének a beismerése. Az öreg Miró a Katalán Építészek Szövetsége épületének üveghomlokzatára fekete festéket fröcsköl, amely mocskos rétegként vonja be az eredeti, vidám színeket, de mégis a valóságba fordítja át. Csakhogy amikor az erőteljes szimbolikájú graffiti a segítők, bámészkodók és fotósok gyűrűjében elkészül, a festő maga kezdi el levakarni az egészet. Tudjuk, mit kellene tennünk, de nem tehetjük. Portabella összekapcsolja a társadalmi cselekvés lehetőségét a művészettel, de azonnal el is engedi, hadd tépjék a hajukat azok, akik tennék, de nem tudják.

A másik pólus a lengyel Szolidaritás, a közép-európai rendszerváltás történetének legszervezettebb ellenzéke, amely hajógyári szakszervezetből egyetlen év alatt tízmilliós mozgalommá nőtt, hogy végül az állampárt kényszerüljön tárgyalásokra. A neoliberalizmus azóta elérhetetlen távolságba tolta még az emlékét is egy ekkora önszerveződésnek, pedagógiailag sem ártalmas, ha fölidézzük. A Szolidaritás utcai nyomait Claus Hänsel titokban fényképezte Krakkóban, mert félő volt, hogy a grafikai kiállítás delegációjának tagjai között is megbújnak a Stasi besúgói. A rejtőzködés, a titokban fényképezés mint életforma és mint módszer megjelenik Ion Grigorescu fényképein is, csak nála logikusan a Securitate ernyedt vagy figyelmes ügynökeiről készültek titokban fényképek.

Grigorescu egyébként az egyetlen művész a kiállításon, aki az elnyomás fejével, a diktátor személyével közvetlenül foglalkozik. Romániában széles gyakorlata van a trauma efféle feldolgozásának. Ahogy Ujházi Péterén kívül nem jut eszembe egyetlen Kádár János, úgy a román művészek közül fel tudok sorolni legalább tízet, akit megérintett a Ceausüescuval való foglalkozás obszessziója. Grigorescu majdnem harminc év különbséggel folytatott párbeszédet a román diktátorral, először 1978-ban, majd, posztumusz, 2007-ben. A két film között nem akkora a távolság, mint elsőre hinnénk, hiszen Ceausüescu politikájának legegyértelműbb negatív eleme, egyben a romániai magyarok szempontjából a legsúlyosabb, a nacionalizmus az összes kortárs műből hiányzik. Tehát innen is. Grigorescu ugyanakkor közelebb furakszik Ceausüescuhoz, mint bármely más romániai művész: nem ördögöt űz, hanem meg akarja érteni az abszurd gazdasági lépéseket és a diktátor társadalmi-ideológiai paranoiáit. "Valahol mindig bujkál egy sztálinista" - mondja a maszk.

Hasonló kényszer, a Romániával mint problémával való foglalkozás kényszere vitte rá Dan Perjovschit, hogy 1993-ban Temesváron a karjára tetováltassa az ország nevét. Tíz évig viselte, majd a feliratot úgy távolíttatta el, hogy a festékpontok millióit lézeresen fölrobbantották, lényegében föloldották a testében. A brazil Leticia Parente videofilmjén saját talpára hímezte a Made in Brasil feliratot, ami első látásra hasonló gesztusnak tűnik Perjovschiéhoz, de még a poszttraumatikus korszak előtt készült, amikor jóformán semmi sem állt szabadon a művészek rendelkezésére, csak a cenzúrázatlan test.

A magyar művészetből az Erdély Miklós-féle avantgárd művészcsoport, a nem feloszlott, elvileg tehát ma is működő Indigo került be a kiállításra, a Stuttgartban lévő rekonstrukciós mű dokumentációjával. Az ideiglenes szobor vattából 1981-ben a csoport első, nukleáris veszéllyel foglalkozó műve volt, amelyet Bori Bálint, Lábas Zoltán, Sugár János 2009-ben Szőke Annamáriával rekonstruált. Ez a dokumentáció, ha nem is érzékelteti kellő súllyal az Indigo jelentőségét, legalább jelzi, hogy az ellenállás formái Magyarországon is léteztek.

Végül egy moszkvai konceptualista csoportról, amely néhány évvel fiatalabb, mint az Indigo. A Kollektyivnie Gyesztvija tagjai a Moszkva környéki erdőkben és tisztásokon rendezték performanszaikat, a váratlanul bekövetkező nézői beavatkozásra bízva a mű értelmezését, idővel olyan résztvevőkkel bővülve, mint Ilja Kabakov vagy Ivan Csujkov. Közösen hoztak létre műveket a végtelen természeti térben, megcsörrenő szerkezeteket rejtettek a hóba, és transzparenseket feszítettek ki a fenyőfák közé. Egyikükre akár Ion Grigorescu mondatát is fölírhatták volna: "Ha a nép nem irányíthat, legalább kritizáljon."

Trafó, megtekinthető: február 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.