Lemez

Teebs: Anicca

  • - minek -
  • 2019. december 7.

Zene

Öt év szünet után tért vissza a Los Angeles-i ­beat színtér egyik legszínesebb figurája, a varázsos zenéket komponáló – malawi és barbadosi származású szülők gyermekeként Mtendere Mandowa néven Bronxban született – Teebs, mivel az utóbbi éveket zömmel családjának és a festészetnek szentelte. Szerencsénkre szakított időt arra is, hogy leüljön szintije, szemplere és laptopja mögé, kezébe vegye hangszereit – az ihletett alkotómunka egy kivételesen szép lemezt eredményezett. Az Anicca (ami a buddhizmusban minden létező tünékenységét fejezi ki) nem csupán kategorizálhatatlan, de eszünkbe sem jut, hogy valamiféle skatulyába kellene szorítani a hangok eme időtlen harmóniát sugárzó áradását. A lemez annak ellenére határozott szerkezettel, belső történettel bír, hogy Teebs minden számot más közreműködővel rakott össze. Produceri munkája egyszerre hajlékony és határozott, a lemez minden vokalistával és zenésszel csak gazdagodik, miközben vendégeit sem hagyja útravaló nélkül. Az Atoms Song egyszerre friss és nosztalgikusan andalító felütésétől gyorsan eljutunk a legerősebb kollaborációkig: Sudan Archives hegedűs-énekesnő, a Stones Throw ki­adó friss felfedezettje, Anna Wise (ex-Sonnymoon), illetve Daydream Masi hangjukkal, strófáikkal új értelmet kölcsönöznek az amúgy is mesterien megmunkált, lebegős kompozícióknak. A legerősebb darab talán a Panda Bearrel közös, kábé a chill wave hangzást újraértelmező Studie, de nehéz bármit kiemelni ebből az egyenletesen magas színvonalú albumból.

Brainfeeder/Neon Music, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.