Lemez

Elbow: Giants of All Sizes

Zene

E hasábokon már sokat zengtük a Manchester környékéről induló zenekar dicsőségét, és ezúttal sem szakítunk a hagyománnyal. A világ egyik legszimpatikusabb frontemberének tekinthető Guy Garvey és három társa már a nyolcadik nagylemeznél tart, és a vidámság ugyan eddig sem volt a kenyerük, ez az album talán a legsötétebb munkájuk. Nemcsak azért, mert szövegileg a Brexit és egyéb nyomasztó politikai/társadalmi események hatottak rá, hanem azért is, mert a Térey Jánosra egyre jobban hasonlító énekes a közelmúltban elveszítette az édesapját és a két legjobb barátját. De ahogy az eddigi hét lemezen megszokhattuk, vigasz mindig akad – ezt ezúttal Garvey kétéves kisfia szolgáltatta. A Giants of All
Sizes
az Elbow eddigi legrövidebb albuma, és ennek a legfurcsább a borítója is: kínai emberek zsúfolódnak össze egy medencében, de olyan mennyiségben, hogy a víz nem is látszik. A nyitó Dexter & Sinister a „már nem ismerem Jézust” sorral nyit, és az is elhangzik benne, hogy „mindenki Eastwood-szemekkel bámulja a horizontot”. Egy igazi összetett szerzeményről van szó, melyen belül a negyedik perc végén egy teljesen új dal kezdődik, Jesca Hoop amerikai énekesnő szöveg nélküli vendégénekével. Mint a legtöbb számban az albumon, itt is szóba kerül a halál, aztán a The Delayed 3:15-ben még inkább: ezt az ihlette, hogy Garvey egy alkalommal vonatozott, és a szerelvény elé ugrott egy férfi.
A White Noise White Heat a leégett Grenfell Tower nevű lakóház 72 halottjának állít emléket, a Doldrums a hajléktalanokról szól, az On Deronda Road és a Weightless pedig egyrészt az elhunyt apát búcsúztatja, másrészt az említett vigaszt kínálja a kisfiú képében. Ez utóbbi két dalban, valamint a Dexter & Sinisterben és a White Noise White Heatben hozza a legjobb formáját az Elbow. A maradék öt track talán kevésbé emlékezetes, de a Giants of All Sizes még így is az év egyik kiemelkedő albuma.

Polydor/Universal, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.