Lemez

Elbow: Giants of All Sizes

Zene

E hasábokon már sokat zengtük a Manchester környékéről induló zenekar dicsőségét, és ezúttal sem szakítunk a hagyománnyal. A világ egyik legszimpatikusabb frontemberének tekinthető Guy Garvey és három társa már a nyolcadik nagylemeznél tart, és a vidámság ugyan eddig sem volt a kenyerük, ez az album talán a legsötétebb munkájuk. Nemcsak azért, mert szövegileg a Brexit és egyéb nyomasztó politikai/társadalmi események hatottak rá, hanem azért is, mert a Térey Jánosra egyre jobban hasonlító énekes a közelmúltban elveszítette az édesapját és a két legjobb barátját. De ahogy az eddigi hét lemezen megszokhattuk, vigasz mindig akad – ezt ezúttal Garvey kétéves kisfia szolgáltatta. A Giants of All
Sizes
az Elbow eddigi legrövidebb albuma, és ennek a legfurcsább a borítója is: kínai emberek zsúfolódnak össze egy medencében, de olyan mennyiségben, hogy a víz nem is látszik. A nyitó Dexter & Sinister a „már nem ismerem Jézust” sorral nyit, és az is elhangzik benne, hogy „mindenki Eastwood-szemekkel bámulja a horizontot”. Egy igazi összetett szerzeményről van szó, melyen belül a negyedik perc végén egy teljesen új dal kezdődik, Jesca Hoop amerikai énekesnő szöveg nélküli vendégénekével. Mint a legtöbb számban az albumon, itt is szóba kerül a halál, aztán a The Delayed 3:15-ben még inkább: ezt az ihlette, hogy Garvey egy alkalommal vonatozott, és a szerelvény elé ugrott egy férfi.
A White Noise White Heat a leégett Grenfell Tower nevű lakóház 72 halottjának állít emléket, a Doldrums a hajléktalanokról szól, az On Deronda Road és a Weightless pedig egyrészt az elhunyt apát búcsúztatja, másrészt az említett vigaszt kínálja a kisfiú képében. Ez utóbbi két dalban, valamint a Dexter & Sinisterben és a White Noise White Heatben hozza a legjobb formáját az Elbow. A maradék öt track talán kevésbé emlékezetes, de a Giants of All Sizes még így is az év egyik kiemelkedő albuma.

Polydor/Universal, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.