Lemez

Elbow: Giants of All Sizes

Zene

E hasábokon már sokat zengtük a Manchester környékéről induló zenekar dicsőségét, és ezúttal sem szakítunk a hagyománnyal. A világ egyik legszimpatikusabb frontemberének tekinthető Guy Garvey és három társa már a nyolcadik nagylemeznél tart, és a vidámság ugyan eddig sem volt a kenyerük, ez az album talán a legsötétebb munkájuk. Nemcsak azért, mert szövegileg a Brexit és egyéb nyomasztó politikai/társadalmi események hatottak rá, hanem azért is, mert a Térey Jánosra egyre jobban hasonlító énekes a közelmúltban elveszítette az édesapját és a két legjobb barátját. De ahogy az eddigi hét lemezen megszokhattuk, vigasz mindig akad – ezt ezúttal Garvey kétéves kisfia szolgáltatta. A Giants of All
Sizes
az Elbow eddigi legrövidebb albuma, és ennek a legfurcsább a borítója is: kínai emberek zsúfolódnak össze egy medencében, de olyan mennyiségben, hogy a víz nem is látszik. A nyitó Dexter & Sinister a „már nem ismerem Jézust” sorral nyit, és az is elhangzik benne, hogy „mindenki Eastwood-szemekkel bámulja a horizontot”. Egy igazi összetett szerzeményről van szó, melyen belül a negyedik perc végén egy teljesen új dal kezdődik, Jesca Hoop amerikai énekesnő szöveg nélküli vendégénekével. Mint a legtöbb számban az albumon, itt is szóba kerül a halál, aztán a The Delayed 3:15-ben még inkább: ezt az ihlette, hogy Garvey egy alkalommal vonatozott, és a szerelvény elé ugrott egy férfi.
A White Noise White Heat a leégett Grenfell Tower nevű lakóház 72 halottjának állít emléket, a Doldrums a hajléktalanokról szól, az On Deronda Road és a Weightless pedig egyrészt az elhunyt apát búcsúztatja, másrészt az említett vigaszt kínálja a kisfiú képében. Ez utóbbi két dalban, valamint a Dexter & Sinisterben és a White Noise White Heatben hozza a legjobb formáját az Elbow. A maradék öt track talán kevésbé emlékezetes, de a Giants of All Sizes még így is az év egyik kiemelkedő albuma.

Polydor/Universal, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.