Lemez

Marie-Nicole Lemieux: Mer(s)

  • - csk -
  • 2019. december 7.

Zene

A négy elem mindegyike megihlette a zeneszerzőket, de talán egyik sem annyira, mint a Föld legfontosabb anyaga, a víz, amely Händeltől Liszten át Ravelig oly sok zeneszerzőt inspirált. Ha a tengerről esik szó, elsőként Debussy jut eszünkbe. Pedig más komponisták is írtak „tengeri” műveket: például az angol Edward Elgar (1857–1934), a francia Ernest Chausson (1855–1899) és egy nálunk ismeretlen, szintén francia szerző, Victorin Joncières (1839–1903). Hármuk zenéjét – a tenger által ihletett két zenekari dalciklust és egy kantátát – énekli új lemezén a kiváló kanadai alt, Marie-Nicole Lemieux.

A lemez izgalmas hajóút a nyugat-európai késő romantika ismeretlen vizein. A darabokat kifinomult szín- és harmóniavilág, szenvedélyes kifejezésmód jellemzi. Számos részlet akad, amelyhez érve úgy érezzük, megragadtuk a romantika és a születő impresszionizmus, vagy épp a romantika és a születő modernség találkozásának pillanatát, máskor látni véljük Wagner hatalmas árnyékát, amely mindhárom zeneszerzőre rávetül.

Lemieux rendkívül kulturált énekesnő, aki e pompás lemez műsorának összeállításával missziót teljesített, álomszép ritkaságokat porolva le (a Joncières-felvétel hanglemez-világpremier), s ezt előadásmódjának érzékenységével és árnyaltságával, a tételek lélektani hátterének aprólékos kidolgozásával tetézi. Paul Daniel értő vezényletével a bordeaux-i opera kórusa és a város zenekara segít méltón kiteljesíteni a produkciók látomásos jellegét.

Erato, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.