Lemez

Marie-Nicole Lemieux: Mer(s)

  • - csk -
  • 2019. december 7.

Zene

A négy elem mindegyike megihlette a zeneszerzőket, de talán egyik sem annyira, mint a Föld legfontosabb anyaga, a víz, amely Händeltől Liszten át Ravelig oly sok zeneszerzőt inspirált. Ha a tengerről esik szó, elsőként Debussy jut eszünkbe. Pedig más komponisták is írtak „tengeri” műveket: például az angol Edward Elgar (1857–1934), a francia Ernest Chausson (1855–1899) és egy nálunk ismeretlen, szintén francia szerző, Victorin Joncières (1839–1903). Hármuk zenéjét – a tenger által ihletett két zenekari dalciklust és egy kantátát – énekli új lemezén a kiváló kanadai alt, Marie-Nicole Lemieux.

A lemez izgalmas hajóút a nyugat-európai késő romantika ismeretlen vizein. A darabokat kifinomult szín- és harmóniavilág, szenvedélyes kifejezésmód jellemzi. Számos részlet akad, amelyhez érve úgy érezzük, megragadtuk a romantika és a születő impresszionizmus, vagy épp a romantika és a születő modernség találkozásának pillanatát, máskor látni véljük Wagner hatalmas árnyékát, amely mindhárom zeneszerzőre rávetül.

Lemieux rendkívül kulturált énekesnő, aki e pompás lemez műsorának összeállításával missziót teljesített, álomszép ritkaságokat porolva le (a Joncières-felvétel hanglemez-világpremier), s ezt előadásmódjának érzékenységével és árnyaltságával, a tételek lélektani hátterének aprólékos kidolgozásával tetézi. Paul Daniel értő vezényletével a bordeaux-i opera kórusa és a város zenekara segít méltón kiteljesíteni a produkciók látomásos jellegét.

Erato, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.