Lemez

Marie-Nicole Lemieux: Mer(s)

  • - csk -
  • 2019. december 7.

Zene

A négy elem mindegyike megihlette a zeneszerzőket, de talán egyik sem annyira, mint a Föld legfontosabb anyaga, a víz, amely Händeltől Liszten át Ravelig oly sok zeneszerzőt inspirált. Ha a tengerről esik szó, elsőként Debussy jut eszünkbe. Pedig más komponisták is írtak „tengeri” műveket: például az angol Edward Elgar (1857–1934), a francia Ernest Chausson (1855–1899) és egy nálunk ismeretlen, szintén francia szerző, Victorin Joncières (1839–1903). Hármuk zenéjét – a tenger által ihletett két zenekari dalciklust és egy kantátát – énekli új lemezén a kiváló kanadai alt, Marie-Nicole Lemieux.

A lemez izgalmas hajóút a nyugat-európai késő romantika ismeretlen vizein. A darabokat kifinomult szín- és harmóniavilág, szenvedélyes kifejezésmód jellemzi. Számos részlet akad, amelyhez érve úgy érezzük, megragadtuk a romantika és a születő impresszionizmus, vagy épp a romantika és a születő modernség találkozásának pillanatát, máskor látni véljük Wagner hatalmas árnyékát, amely mindhárom zeneszerzőre rávetül.

Lemieux rendkívül kulturált énekesnő, aki e pompás lemez műsorának összeállításával missziót teljesített, álomszép ritkaságokat porolva le (a Joncières-felvétel hanglemez-világpremier), s ezt előadásmódjának érzékenységével és árnyaltságával, a tételek lélektani hátterének aprólékos kidolgozásával tetézi. Paul Daniel értő vezényletével a bordeaux-i opera kórusa és a város zenekara segít méltón kiteljesíteni a produkciók látomásos jellegét.

Erato, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.