Koncert

The Mission

  • N. I.
  • 2012. július 16.

Zene

Az idősebbek emlékezhetnek a Mission első magyarországi koncertjére 1990 októberében, amikor a tagoknak a taxisblokád következtében a szállodájukból kellett elgyalogolniuk a BS-be.

A zenekar negyedik budapesti fellépésére valószínűleg jó sokan eljöttek azok közül, akik akkor is megtekintették őket, tele volt idősebb arccal a nézőtér - a fiatal gótokat valamiért nem nagyon érdekelte a Mission, pedig ezen a turnén a nehéz esetnek számító frontember, Wayne Hussey mellé visszatért két fontos ősarc, a kopasz basszista Craig Adams és a stílusos gótkalapot viselő gitáros, Simon Hinkler is.

A középkorú zenészek szerencsére nem vették túl komolyan magukat, és jó volt látni, hogy a számok közben még egy-két vigyorgós egymásra kacsintásra is futotta az erejükből. Sőt néha már egészen poénkodós volt a hangulat: Adams egyszer elkezdett csesztetni valakit az árokban, hogy miért olvas könyvet, miközben ő vért izzadva játszik, nem sokkal utána meg még egy viccet is benyögött a mikrofonba. Hussey az egyszámos szólóblokkja előtt azzal vádolta a többieket, hogy inkább a backstage-ben maradtak sajtot zabálni, "a mai a legjobb koncertünk ezen a turnén" beszólást pedig már maguk a zenészek is elröhögték. Talán a két visszatérő őstag lehetett az oka, de ezen az estén a Mission a múltban ragadt, és az 1992-es Like A Child Againnél frissebb számot nem szedett elő. Elhangzott az első három (illetve ha a First Chaptert és a Grains Of Sandet is ide számítjuk, akkor öt) lemez szinte összes fontos dala, a ráadásblokkba befért két feldolgozás is (a Stairway To Heaven-ös outróval záruló All Along The Watchtower, illetve Neil Young Like A Hurricane-je), és akik ekkor a villanykapcsolás és a szalagról bejátszott zene hatására leléptek, azok megszívták, mert a Mission még egyszer visszajött, és eljátszotta saját zseniális Stairway...-jét, amit úgy hívnak, hogy Tower Of Strength.

A38 hajó, június 6.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.