Koncert

M83

Zene

Keresve sem lehetett volna alkalmasabb előadót találni az M83 elé, mint Belle Belle-t, de a Zola Jesus előtt is látott-hallott produkció ezúttal kevésbé volt emlékezetes, amihez az előadó magas fokú introvertáltsága is vastagon hozzájárult.

Így nem is csoda, hogy az előprodukciót sokan végigdumálták, vagy odakint átcigizték - de amikor a Midnight City című megasláger borítóján is látható iszonyatosan ocsmány jelmezben kisétált egy figura a színpadra, már vagy jó hatszázan tolongtak izgatottan a nézőtéren.

Nehéz eldönteni, hogy mi az M83 titka, mert sokszor úgy tűnik, mintha a nyolcvanas évek legkínosabb momentumaiból merítkeznének, ráadásul a főmufti Anthony Gonzalez atlétatrikót visel, bénábban tartja a gitárját, mint az indie-zenészek, jó szokása szerint a verssorok utolsó szótagjában felsikolt, a Midnight City aljas szintihangja pedig egyenesen ízlésrendőrségért kiált. De mégsem hányja el magát az ember, sőt azt veszi észre, hogy ütemesen bólogat az energikus produkció láttán, melyben a frontemberen kívül egy pofátlanul fiatal basszusgitáros, egy billentyűs csaj és egy dobos vesz részt - de két számban még a nyolcvanas években végzett pusztítás miatt a kilencvenes évek leggyűlöltebb hangszerévé váló szaxofon is előkerül. Lemezbemutató koncerten vagyunk, ami azt jelenti, hogy a műsor 50 százalékát a tavalyi Hurry Up We're Dreaming dalai teszik ki; pár szám a 2008-as Saturdays=Youth-ról is felcsendül, elhangzik egy főhajtás a honfitárs Daft Punk előtt, előkerül a Sitting a tíz évvel ezelőtti debütalbumról, a Guitar And A Heart pedig sokkal jobban hasonlít a Pink Floyd-féle One Of These Daysre, mint a Before The Dawn Heals Uson hallható stúdióváltozat. Hetvenpercnyi tobzódás és ledvillogás után aztán vége a show-nak, és ugyan továbbra is minden az M83 ellen szól, mégis csak azt tudjuk mondani, hogy sokkal rosszabb lett volna ezen az estén bárhol máshol lenni.

A38 hajó, június 4.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.