Koncert

M83

Zene

Keresve sem lehetett volna alkalmasabb előadót találni az M83 elé, mint Belle Belle-t, de a Zola Jesus előtt is látott-hallott produkció ezúttal kevésbé volt emlékezetes, amihez az előadó magas fokú introvertáltsága is vastagon hozzájárult.

Így nem is csoda, hogy az előprodukciót sokan végigdumálták, vagy odakint átcigizték - de amikor a Midnight City című megasláger borítóján is látható iszonyatosan ocsmány jelmezben kisétált egy figura a színpadra, már vagy jó hatszázan tolongtak izgatottan a nézőtéren.

Nehéz eldönteni, hogy mi az M83 titka, mert sokszor úgy tűnik, mintha a nyolcvanas évek legkínosabb momentumaiból merítkeznének, ráadásul a főmufti Anthony Gonzalez atlétatrikót visel, bénábban tartja a gitárját, mint az indie-zenészek, jó szokása szerint a verssorok utolsó szótagjában felsikolt, a Midnight City aljas szintihangja pedig egyenesen ízlésrendőrségért kiált. De mégsem hányja el magát az ember, sőt azt veszi észre, hogy ütemesen bólogat az energikus produkció láttán, melyben a frontemberen kívül egy pofátlanul fiatal basszusgitáros, egy billentyűs csaj és egy dobos vesz részt - de két számban még a nyolcvanas években végzett pusztítás miatt a kilencvenes évek leggyűlöltebb hangszerévé váló szaxofon is előkerül. Lemezbemutató koncerten vagyunk, ami azt jelenti, hogy a műsor 50 százalékát a tavalyi Hurry Up We're Dreaming dalai teszik ki; pár szám a 2008-as Saturdays=Youth-ról is felcsendül, elhangzik egy főhajtás a honfitárs Daft Punk előtt, előkerül a Sitting a tíz évvel ezelőtti debütalbumról, a Guitar And A Heart pedig sokkal jobban hasonlít a Pink Floyd-féle One Of These Daysre, mint a Before The Dawn Heals Uson hallható stúdióváltozat. Hetvenpercnyi tobzódás és ledvillogás után aztán vége a show-nak, és ugyan továbbra is minden az M83 ellen szól, mégis csak azt tudjuk mondani, hogy sokkal rosszabb lett volna ezen az estén bárhol máshol lenni.

A38 hajó, június 4.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.