Tito & Tarantula (Koncert)

  • V. Á.
  • 2008. június 5.

Zene

Tito & Tarantula Valahol azért nincsen könnyű dolga egy olyan zenekarnak, amelynek a frontembere már kisklambó korában együtt lapátol a homokozóban valamelyik híres filmrendezővel, és így könnyedén megcsíphet pár zsírosan fizető percet a mozisikerek filmzenelemezein. A Tito & Tarantula pont ez a tészta, de amíg az inkriminált dalok (a Desperadóból és az Alkonyattól pirkadatigból, ugye) jogdíjaiból valószínűleg élete végéig úri élete lesz Tito Larriva énekes-gitárosnak, addig a mostanihoz hasonló koncerteken rendre szembesülnie kell azzal, hogy a jelen lévő tőzsdeügynökök és jogászok (némelyik motoros rockernek álcázva) rendszerint csak ezeket ismerik, a többi pedig néma csend, ahogy a költő mondja.

Tito & Tarantula Valahol azért nincsen könnyû dolga egy olyan zenekarnak, amelynek a frontembere már kisklambó korában együtt lapátol a homokozóban valamelyik híres filmrendezõvel, és így könnyedén megcsíphet pár zsírosan fizetõ percet a mozisikerek filmzenelemezein. A Tito & Tarantula pont ez a tészta, de amíg az inkriminált dalok (a Desperadóból és az Alkonyattól pirkadatigból, ugye) jogdíjaiból valószínûleg élete végéig úri élete lesz Tito Larriva énekes-gitárosnak, addig a mostanihoz hasonló koncerteken rendre szembesülnie kell azzal, hogy a jelen lévõ tõzsdeügynökök és jogászok (némelyik motoros rockernek álcázva) rendszerint csak ezeket ismerik, a többi pedig néma csend, ahogy a költõ mondja.

Pedig a Tito & Tarantula igen jó zenekar, és ezt nemcsak az jelzi (bár ez is erõsen árulkodik az attitûdjérõl), hogy az Angry Cockroachest meg a színpadra felhúzkodott titkárnõk és HR-asszisztens csajok segítségével tömegjelenetté varázsolt és gyönyörûségesen szanaszéjjel jammelt After Darkot nem a ráadásban lõtték el, hanem valahol a mûsor közepe táján. Hanem többek közt az is, hogy egy ilyen helyen is képesek szórakoztatni (ilyen rémségesen alulkevert hangzással, teszem hozzá) legalább azokat az elsõ pár sorban tömörülõ külföldieket, akik nemcsak a filmzenés dalokra rohantak visongva elõre. A Tarantulához ugyanis borzasztóan nem illenek a klubok, sõt, egyáltalán semmilyen zárt hely: ezt a zenét fesztiválon kell hallgatni, csontra beszíva vagy besörözve, úgy, hogy az ember tornacsukás lábán többen taposnak végig, mint egy évben összesen, száll a por, beletûz a közönség arcába a lemenõ nap, Steven Hufsteter gitáros meg izomból vágja bele a tömegbe a hangszerét a végén, természetesen miután széjjelverte a kontroll-ládán. Így csak simán korrekt koncert volt, még akkor is, ha a végén ellõtt, punkosított La Bamba után minimum egy Bella Ciaót vártam volna, a tábortûzfeelinget erõsítve, de az nem jött. Szerencsére.

A38 hajó, május 29.

****

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.