Tito & Tarantula (Koncert)

  • V. Á.
  • 2008. június 5.

Zene

Tito & Tarantula Valahol azért nincsen könnyű dolga egy olyan zenekarnak, amelynek a frontembere már kisklambó korában együtt lapátol a homokozóban valamelyik híres filmrendezővel, és így könnyedén megcsíphet pár zsírosan fizető percet a mozisikerek filmzenelemezein. A Tito & Tarantula pont ez a tészta, de amíg az inkriminált dalok (a Desperadóból és az Alkonyattól pirkadatigból, ugye) jogdíjaiból valószínűleg élete végéig úri élete lesz Tito Larriva énekes-gitárosnak, addig a mostanihoz hasonló koncerteken rendre szembesülnie kell azzal, hogy a jelen lévő tőzsdeügynökök és jogászok (némelyik motoros rockernek álcázva) rendszerint csak ezeket ismerik, a többi pedig néma csend, ahogy a költő mondja.

Tito & Tarantula Valahol azért nincsen könnyû dolga egy olyan zenekarnak, amelynek a frontembere már kisklambó korában együtt lapátol a homokozóban valamelyik híres filmrendezõvel, és így könnyedén megcsíphet pár zsírosan fizetõ percet a mozisikerek filmzenelemezein. A Tito & Tarantula pont ez a tészta, de amíg az inkriminált dalok (a Desperadóból és az Alkonyattól pirkadatigból, ugye) jogdíjaiból valószínûleg élete végéig úri élete lesz Tito Larriva énekes-gitárosnak, addig a mostanihoz hasonló koncerteken rendre szembesülnie kell azzal, hogy a jelen lévõ tõzsdeügynökök és jogászok (némelyik motoros rockernek álcázva) rendszerint csak ezeket ismerik, a többi pedig néma csend, ahogy a költõ mondja.

Pedig a Tito & Tarantula igen jó zenekar, és ezt nemcsak az jelzi (bár ez is erõsen árulkodik az attitûdjérõl), hogy az Angry Cockroachest meg a színpadra felhúzkodott titkárnõk és HR-asszisztens csajok segítségével tömegjelenetté varázsolt és gyönyörûségesen szanaszéjjel jammelt After Darkot nem a ráadásban lõtték el, hanem valahol a mûsor közepe táján. Hanem többek közt az is, hogy egy ilyen helyen is képesek szórakoztatni (ilyen rémségesen alulkevert hangzással, teszem hozzá) legalább azokat az elsõ pár sorban tömörülõ külföldieket, akik nemcsak a filmzenés dalokra rohantak visongva elõre. A Tarantulához ugyanis borzasztóan nem illenek a klubok, sõt, egyáltalán semmilyen zárt hely: ezt a zenét fesztiválon kell hallgatni, csontra beszíva vagy besörözve, úgy, hogy az ember tornacsukás lábán többen taposnak végig, mint egy évben összesen, száll a por, beletûz a közönség arcába a lemenõ nap, Steven Hufsteter gitáros meg izomból vágja bele a tömegbe a hangszerét a végén, természetesen miután széjjelverte a kontroll-ládán. Így csak simán korrekt koncert volt, még akkor is, ha a végén ellõtt, punkosított La Bamba után minimum egy Bella Ciaót vártam volna, a tábortûzfeelinget erõsítve, de az nem jött. Szerencsére.

A38 hajó, május 29.

****

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”