Mérlegen az operaházi Ókovács-éra

Úgy megy, mint aki jön

Zene

Tavaly novemberben Csák János minisztériumában váratlanul úgy döntöttek, nem hosszabbítják meg Ókovács Szilveszter opera-főigazgatói mandátumát. Ókovács megbízatása február 14-én lejár, megbízott főigazgató július 31-ig vagy az új igazgató kinevezéséig lehet. Az új pályázaton ő is elindul.

Az eredeti pályázatot a Magyar Állami Operaház vezetésének újabb öt évére 2022 augusztusában írták ki, s ezt nyilvánította eredménytelennek a Kulturális és Innovációs Minisztérium. A novemberi döntés magát Ókovácsot sem érhette teljesen váratlanul. „Szeretném megköszönni a miniszterelnök úr huzamos bizalmát. Én csak tudom, mert lassan elérem azt a határt, ami még a magyar operaházi történetben nem volt. Tizenkét év! Azután már tényleg mindenkinek mennie kellett” – hangzott el nyolc hónappal korábban Ókovács Szilvesztertől az Ybl Miklós tervezte, 55 milliárd forintból felújított, több­éves csúszással átadott Operaházban március 12-én. A közönség felmorajlott, és a köztévé gyors reagálású adásvezetője nyomban a miniszterelnöki páholyhoz kapcsolt. Orbán összerezzent a váratlan elszóláson. „Nem akarok ötleteket adni, de ez tényleg lassan elközeleg” – próbált javítani Ókovács, de csak fokozta a helyzet kínosságát.

És az is igaz, ha Ókovács nem favorit, nehéz választani: az operarajongóként is számon tartott építész, a Müpa és a Táncszínház tervezője, az Ybl-palota rekonstrukciójának vezetője, Zoboki Gábor visszavonta a pályázatát, jelen kultúrpolitikai viszonyok között pedig talán a 2011-ben parkolópályára állított egykori fő-zeneigazgató, Győriványi Ráth György sem gondolta komolyan, hogy nyerhet. Ókovács viszont – aki ha újra kineveznék, csakugyan rekorder lenne az operaigazgatók történetében – ismét pályázik: „Áttekintem a pályázati anyagomat, és azt a kért új szempontok alapján kiegészítem” – nyilatkozta az Indexnek. S hogy mik a kért szempontok? A minisztérium közlése szerint „augusztus óta jelentősen módosultak a kulturális területen is az energetikai és finanszírozási feltételek, amelyek innovatív megoldásokat igényelnek”. Magyarul: hatékonyabb pénzfelhasználást és eredményeket várnak fentről. Nem is olyan egyszerű, ha az embernek a nyakán van egy hatalmas, folyamatos restaurálást és karbantartást igénylő műemlék, az Andrássy úti Operaház, továbbá az Erkel Színház, amelyet szinte lehetetlen megtölteni és drága kifűteni, no meg a haszontalan „bezzegprojekt”, a X. kerületi Eiffel Műhelyház, amely díszletműhelyként és raktárként funkcionál, és amelynek a hatalmas és pocsék akusztikájú terei közönségbefogadásra épültek, csak éppen a közönség nem szereti. Tényleg, teszik fel a kérdést a hozzáértők: ki a fene akarná magára venni ezt a kabátot?

A fantom operaháza

Ókovács Szilveszter 2011 augusztusában került az Operaház élére – akkor még kormánybiztosi tisztségben. A szakma bízott benne, s mivel 2002-től három éven át az intézmény kommunikációs vezetője volt, az intézmény dolgozóit is ismerte. Komolyabb „ráncfelvarrást” vártak tőle. Állítólag maga a miniszterelnök, aki tulajdonképpen egyetlen felettese volt a furcsa hierarchiában, bátorította, hogy 2007-es bezárása után nyissa meg az egykori Népoperát, az Erkel Színházat, és az igazgató egyszerre tartotta feladatának a minőség emelését, nagy énekesek meghívását és a tömegek operába csábítását. Az csak a sors fintora, hogy Orbánék éppen az Operaházban ünnepelték az akkor új, s azóta ismételten meg-megújuló Alaptörvényt, amikor az első jelentős és nagy tömegtüntetés zajlott a Fidesz ellen: a miniszterelnök az ünnepség végén a hátsó kijáraton távozott. 2012 augusztusában Ókovácsból megbízott igazgató, 2013 januárjában pedig immár hivatalosan is főigazgató lett. Aztán a belé fektetett szakmai bizalom lassan elpárolgott.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.