Lemez

Szabadjára eresztve

Can Live

Kritika

Már több mint négy évtizede, hogy a kísérleti rockzene úttörője, a német Can befejezte aktív pályafutását, de a zenekar kultusza a mai napig töretlen. Az együttes híres volt a szertelen improvizációkra épülő fellépéseiről, ezekről azonban leginkább csak kalózfelvételek terjedtek egészen mostanáig. A Mute Records 2021-ben kezdte el kiadni a zenekar koncertarchívumát feldolgozó Can Live lemez­sorozatot, amelynek nemrég jelent meg a harmadik darabja.

A Can indulásakor az angolszász könnyű­zene hegemóniája megtörhetetlennek tűnt, de a hatvanas–hetvenes évek fordulójára már megkerülhetetlenné vált a nyugatnémet szcéna, bontogatni kezdte szárnyait az elektronikus zene (Kraftwerk, Tangerine Dream), a jobb híján krautrocknak nevezett irányzat (Neu!, Faust) pedig kiutat mutatott az egyre sematikusabbá és veszélytelenebbé váló progresszív rockzenének, amelynek a rockzene, az avantgárd és az újzene metszéspontján egyensúlyozó Can volt a „zászlóshajója”. Az együttest 1968-ban alapították Kölnben, tagjai pedig nem kifejezetten rockzenei közegből érkeztek: a főként basszusgitározó Holger Czukay és Irmin Schmidt billentyűs Karlheinz Stockhausennél tanultak zeneszerzést, a gitáros Michael Karoli és a dobos Jaki Liebezeit jazzformációkban játszottak korábban, utóbbi például tagja volt Manfred Schoof free-jazzt játszó kvintettjének.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.