rés a présen

„Valami egészen izgalmasat”

  • rés a présen
  • 2022. január 26.

Zene

Fekete-Kovács Kornél trombitaművész, zeneszerző, a Modern Art Orchestra (MAO) művészeti vezetője

rés a présen: Különleges ősbemutatóra készül a Modern Art Orchestra 2022. február 3-án a Pesti Vigadóban. A magyar zenetörténet óriásai előtt tisztelgő sorozat második, Fölszállott a páva című része Kodály Zoltánt idézi meg. Kodály mely művei ihlették a műsort?

Fekete-Kovács Kornél: Kodály munkásságával általános iskolás koromban találkoztam először az énekkarban, ahol minden héten egy alkalommal énekeltünk kórusműveket. Amikor eldöntöttük a zenekarral, hogy Kodállyal szeretnénk foglalkozni, egyértelmű volt számomra, hogy a kórusművei lesznek műsoron. Sajnos az énekkari kultúrát hátrahagyva, a zenei pályám során nem volt közvetlen kapcsolódásom a kodályi életműhöz. Ez a bemutató viszont megteremtette a lehetőséget, hogy a kapocs újból létrejöhessen. Amikor a Fölszállott a páva koncertanyagát válogattam, fontos szempont volt, hogy szerepeljenek a műsorban emblematikus darabok, de közben azért végig követhető legyen időrendben Kodály életműve. És persze a gyermekkoromat idéző darabok sem maradhattak ki a repertoárból.

rap: Az eredeti kórusművek mellett a Modern Art Orchestra szerzőinek friss darabjai is elhangoznak. Mi jellemzi ezeket a műveket, mennyire dzsesszesek?

FKK: Abban az értelemben, ahogy Kodály Zoltán beszélt a saját korában a dzsesszről, semennyire sem. Inkább a kortárs klasszikus zene komplexsége és diverzitása jellemző erre az anyagra, ráadásul ezek a darabok egyértelműen a valódi magyar népzenei gyökerekből táplálkoznak. Fontos, hogy dzsesszzenészként is hozzányúlhatunk ezekhez. Akár Bartókkal, Kodállyal, vagy terveink szerint később Ligetivel, Dohnányival foglalkozunk ilyen behatóan, az egyik legfontosabb része a munkának, hogy ezektől a szerzőktől nagyon-nagyon sokat tanulunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.