rés a présen

„Valami egészen izgalmasat”

  • rés a présen
  • 2022. január 26.

Zene

Fekete-Kovács Kornél trombitaművész, zeneszerző, a Modern Art Orchestra (MAO) művészeti vezetője

rés a présen: Különleges ősbemutatóra készül a Modern Art Orchestra 2022. február 3-án a Pesti Vigadóban. A magyar zenetörténet óriásai előtt tisztelgő sorozat második, Fölszállott a páva című része Kodály Zoltánt idézi meg. Kodály mely művei ihlették a műsort?

Fekete-Kovács Kornél: Kodály munkásságával általános iskolás koromban találkoztam először az énekkarban, ahol minden héten egy alkalommal énekeltünk kórusműveket. Amikor eldöntöttük a zenekarral, hogy Kodállyal szeretnénk foglalkozni, egyértelmű volt számomra, hogy a kórusművei lesznek műsoron. Sajnos az énekkari kultúrát hátrahagyva, a zenei pályám során nem volt közvetlen kapcsolódásom a kodályi életműhöz. Ez a bemutató viszont megteremtette a lehetőséget, hogy a kapocs újból létrejöhessen. Amikor a Fölszállott a páva koncertanyagát válogattam, fontos szempont volt, hogy szerepeljenek a műsorban emblematikus darabok, de közben azért végig követhető legyen időrendben Kodály életműve. És persze a gyermekkoromat idéző darabok sem maradhattak ki a repertoárból.

rap: Az eredeti kórusművek mellett a Modern Art Orchestra szerzőinek friss darabjai is elhangoznak. Mi jellemzi ezeket a műveket, mennyire dzsesszesek?

FKK: Abban az értelemben, ahogy Kodály Zoltán beszélt a saját korában a dzsesszről, semennyire sem. Inkább a kortárs klasszikus zene komplexsége és diverzitása jellemző erre az anyagra, ráadásul ezek a darabok egyértelműen a valódi magyar népzenei gyökerekből táplálkoznak. Fontos, hogy dzsesszzenészként is hozzányúlhatunk ezekhez. Akár Bartókkal, Kodállyal, vagy terveink szerint később Ligetivel, Dohnányival foglalkozunk ilyen behatóan, az egyik legfontosabb része a munkának, hogy ezektől a szerzőktől nagyon-nagyon sokat tanulunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.