mi a kotta?

A tetszés zivatara

  • mi a kotta
  • 2022. január 26.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/4. hétre

„Brahms elfogulatlan tisztelői élesen meg szokták különböztetni pályájának két éráját és szinte félnek, ha a hangversenyprogramon magas opus-számot látnak művei mellett. Ma este két leg­újabb kéziratának bemutatója volt; szinte aggódtunk, hogy ez a gordonkaszonáta és trió is a zenedoktor nehéz kalapja alól került ki. Örvendetesen csalódtunk. Ez a két mű szerencsés órák szülötte és a múzsa mosolyogva hajolt bölcsőjük felé. (…) [A c-moll trió] Brahmsnak egyik legértékesebb költeménye; a művelt zenevilágon való körútjára, melyre Budapestről indul, bizonyosan diadalmasan fog járni. De vajon hol fog egyhamar találni olyan három előadóra, mint aminő Hubay, Popper és a zongora mellett maga Brahms? A Presto non assai, s főleg az Andante grazioso a tetszésnek valóságos zivatarát keltették a teremben. Szív szólt itt szívekhez. Az Andante grazioso dallamossága bizonyítója annak, hogy Brahms még mindig a régi hatalmas poéta, mikor nem merül a hangokkal való filozofálásba. A közönség ünnepléséből megláthatta, hogy mennyire hat egyszerű eszközökkel is, ha a költő lantját pengeti, s nem a tudós tollát forgatja.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.