Lemez

Weedeater: Goliathan

  • Vincze Ádám
  • 2015. július 12.

Zene

Alapigazság, hogy a szétszívott, lassú és gonosz stoner/doom/sludge műfajban a Weedeater megkerülhetetlen zenekarnak számít. Hozzá képest még a Crowbar vagy a Down is kommersz zenekar: itt nincsenek olyasfajta fogós dallamok és ökölrázós refrének, mint New Orleans rémeinél, csak rettenetesen súlyos, rommá torzított riffek és az énekes/
basszusgitáros Dixie Dave Collins – lásd még: Buzzov*en, Bongzilla – dallamokat csak nyomokban tartalmazó károgása. De ha valaki egyszer ráérez a trió beteg humorú, igen goromba és kíméletlen, már-már rituális zenéjére, könnyen örökre rabul ejtheti – pláne, ha koncerten is szembesül a Weedeater irgalmatlan erejével.

A Goliathan pedig stabilan hozza, amit egy újabb Weedeater-lemeztől vár az ember. Egyrészt van rajta néhány Dixie-féle, poénnak szánt furcsaság, ami csak akkor vicces, ha már beleástuk magunkat a Weedeater-diszkográfiába, és teljesen berántott minket a zenekarra jellemző tapló déli humor. Ilyen például rögtön a nyitó Processional, ahol egy kőkorszaki gyerekszinti dallamaira dúdol rá Collins, vagy a Battered & Fried túljátszott countryzása. A többi viszont marad a Weedeater zsánerén belül: ugyan a Good Luck And Good Speed címadójához fogható falbontó témát ezúttal nem sikerült írniuk, a Cain Enabler vagy a Claw Of The Sloth csont nélkül fel fog iratkozni a Weedeater-klasszikusok közé.

 

Season Of Mist, 2015; a Weedeater június 14-én játszik a Dürer kertben

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.