Koncert

Juan Diego Flórez

Zene

Kalandosan, sőt hektikusan, ám korántsem elkedvetlenítően alakult a perui koloratúrtenor második budapesti koncertje, amelyen bevallottan nem a legjobb formájában lépett fel a nagyszerű énekes. Juan Diego Flórez erősen átrendezte áriaestjének eredetileg meghirdetett programját, s olykor láthatóan még kísérő karmesterét, Christopher Franklint is sikerült meglepnie döntéseivel. Nemorino – nyilvánvalóan ráadásnak szánt – románca így már az első rész végén felhangzott, Faust kavatinája a koncert utolsó szakaszába csúszott át, két roppant igényes Donizetti-ária pedig egyszerűen ugrott a műsorból, jeléül annak, hogy Flórez pillanatnyi állapotában éppen hol húzza meg a kockázatvállalás határát. A számolatlanul kiénekelt magas C-k tűzijátéka ezúttal elmaradt, ám amit helyette kaptunk a rokonszenvesen majrés tenortól, az legalább olyan értékesnek és egyszersmind legalább olyan imponálónak bizonyult. E sérülékeny állapotában ugyanis csak még érzékletesebbé vált, hogy mennyire biztos alapokon nyugszik Flórez énektechnikája, s hogy a formálás eleganciája és intelligenciája mekkora játékteret enged az énekes aktuális állapotának és elővigyázatossági döntéseinek. Merthogy mindvégig kikezdhetetlenül stílusos előadásban szólaltak meg az áriák: ékesszólóan, áradó lírával, vagy épp könnyed, fölényes-önironikus humorral, ahol arra volt szükség (Páris dala a Szép Helénából). A koncert végére a fáradtsággal együtt a felszabadultság érzése is elérte Flórezt, aminek a pódiumkedélyesség megjelenésén túl egy egészen pazar ismétlést-rá­adást köszönhettünk. Még egyszer megszólalt ugyanis Nemorino románca, méghozzá olyan egyéni verzióban, amely a bel canto stílus szépségeszményének kellős közepébe, a technikai virtuozitásnál is fontosabb, meghitten is reprezentatív személyesség terepére ragadta el Flórez pesti közönségét.

Magyar Állami Operaház, június 2.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.