Lemez

World music: varázsszőnyegünkkel

Zene

A mediterráneum és a Balkán felett szárnyalunk, de érinteni fogjuk Kongót is, ahol kapóra jön pár kerekes szék.


Orchestre National de Barbés: 15 ans de scénes Ezzel a dupla koncertalbummal ünnepelte 15 éves fennállását az Orchestre National de Barbés. Nem az első koncertlemezük ez, viszont egészen más minőség, mint a debütáló En concert volt. Az indulás éveiből akkor már inkább a 99-es Poulinát emelném ki, miatta kattantam rá a gnauára - arra a rituális zenére, ami a Nyugat-Afrikából Algériába és Marokkóba hurcolt rabszolgák szertartásain alapult. Az ONB-t Párizsban hozta tető alá a basszeres Youcef Boukella, és egy arab negyedről nevezte el a zenekart. Marokkói, algériai és francia társai nemcsak gnawában utaztak, éppúgy kötődtek a raihoz, a rockhoz és a reggae-hez is, és ami a lényeg: sikerült mindebből valami egészen eredeti és önfeledten magával ragadó stílust kialakítaniuk. Az ezredfordulót követően mindössze két albummal (Alik és Rendez-vous Barbés) jelentkeztek, így hát e jubileumi koncert keretébe beleférhetett az összes nagy dobásuk - a Sympathy for the Deviltől a saját szerzeményekig. Vagyis aki eddig nem volt képben, most ezzel az egy albummal felzárkózhat a mennyekig - ennél pedig nem tudok kifizetődőbb ajánlatot elképzelni. (ONBCorp, 2012)



Raiz & Radicanto: Casa Ezzel a lemezzel egy nápolyi énekes és egy apúliai együttes közös "otthonába" látogathatunk el, mely maga a mediterráneum. Volt már ilyen a világzenében, gondoljunk csak a szaloniki Savina Yannatoura, aki egy istennő, ugye... De ezekről az urakról a kutya sem hallott még, legfeljebb ott az olasz csizma sarkán került a terítékük az asztalra. Pedig rendkívüli fogás. Kimondottan finoman, szordínósan adagolva - szolid buzukival, lanttal, gitárral és harmonikával, szín akusztikusan. És hát elképesztő hang Raizé: egyszerre nyers és szívszaggató érzésekkel teli. Lényegében egyre megy, hogy nápolyi, spanyol, portugál, görög, arab vagy zsidó muzsikát játszanak-e, ugyanazzal a hitelességgel és hangoltsággal teszik. Rettenetesen sok meló lehet abban, hogy ilyen könnyedén közös hangra találjon ennyi befolyás - fado, flamenco, rumba, szefárd és így tovább -, ráadásul az ilyesmi nem szokott sokat hozni a konyhára, de én már nagyon várom a repetát. (Arealive/EDEL, 2012)



Staff Benda Bilili: Bouger Le Monde! A kongói Staff Benda Bililit utcazenészekről forgató francia filmesek fedezték fel Kinshasában. Hál' isten, egyből leadták a drótot a Crammed Discsnek, mely hamarosan mozgóstúdiót indított az együttes munka- és lakhelyére, az állatkertbe. Némi apróért ugyanis ott játszott ez a hajléktalanokból és mozgássérültekből álló zenekar, melynek alaptagjai úgy alakították ki kézpedálos triciklijüket, hogy abban gitározni is tudjanak. Aztán bővült a csapat: felhúrozott bádogkannájával melléjük szegődött egy tizenhét éves varázsló, és táncosként pár hajléktalan kölyök is csatlakozott. A kongói rumba, a soukous és a funky szárnyán így emelkedtek fel a csillagokig. Trés Trés Fort című korongjuk 2009-ben az év albuma címet kapta a fROOTS magazintól, aztán a WOMEX nagydíját is bezsebelték, majd több mint 350 koncertet adtak szerte a világban.

És most új lemezük van, ahogy az életük sem a régi: az SBB-nek immár nem hajléktalan mozgássérültek a tagjai. És vadonatúj kerekes székük is van. De arról nincs szó, hogy elszálltak volna vele. Most azon ügyködnek épp, hogy az utcagyerekeknek iskolát alapítsanak. Ami pedig a Bouger Le Monde! világát illeti, az simán állja a sarat. Ugyanaz a feldobott rumba, ugyanaz a derű, ugyanaz a hit. Elvégre ők megtapasztalták: a világ felkavarható. De azért akadnak fejlemények is: most már a társaság összes tagja képes szólóéneklésre, meg amúgy is bátrabbak: sokkal erőteljesebb és összeérettebb a hangjuk. (Crammed Discs, 2012)



Kottarashky And The Rain Dogs: Demoni Három évvel ezelőtt nagy port kavart a bolgár Kottarashky Opa Hey című bemutatkozása, mellyel új alapokra fektette a Balkán divatos tánczenéit. Konkrétan: egy laptopra. A Balkán mellett azonban más zenei területekről is otthonosan ollózott billentyűzetén, nem meglepő, hogy korunk digitális Bartók Bélájaként emlékezett meg róla a sajtó. A konstruálás ezen módja azonban nem sokáig elégítette ki, hanem vérszemet kapva legott zenekar-alapításba fogott. Így született meg a Kottarashky And The Rain Dogs nevű formációja, mellyel élőben is arathatja a babérokat, és mellyel nyilván izgalmasabb a Balkánt dubba, bluesba, funkba vagy dzsesszbe ágyazni, mint az íróasztalon. Idáig oké. Sőt a Demoni hangszeres felhozatala több mint meggyőző, a klarinétos Aleksander Dobrev például egészen kitűnő. Az is nagyon tetszik, hogy határozott szándék mutatkozik valami füstös-melankolikus hangulat megragadására; csak hát az a baj, hogy nem jön össze. Mindenesetre friss és agyas, eredeti vállalkozás ez, szóval ha a szívemet is megérintette volna, egészen odalennék érte. (Asphalt Tango, 2012)



Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."