Lemez

Szolidan előre

The Orb ft. Lee "Scratch" Perry: The Orbserver In The Star House

  • Velkei Zoltán
  • 2012. október 15.

Zene

Általános egyetértés van abban, hogy a The Orb a rave-éra egyik legméltóságteljesebben öregedő alakulata. Nehéz ugyanakkor igazi sikereket találni az életmű kései szakaszában – Alex Paterson és zenésztársai a 2005-ös Okie Dokie óta nem igazán alkottak emlékezeteset: vagy csak a túlságosan absztrakt ötleteket kedvelő követőikre gondoltak (The Orbsessions-sorozat), vagy a modern hangzásoktól elidegenedő, megöregedett rajongóikra (The Dream).


A legújabb, Lee "Scratch" Perryvel felvett album azonban szolid előrelépés, mondhatni a legjobb az utóbbi időkből. Paterson ugyan nem erőlteti meg magát különösebben, mert jobbára a 90-es évek örökségeként megmaradt, ismerős dub riddimeket és masszív basszusú triphopképleteket utánozza, ám aktuális társa, a visszatérő Thomas Fehlmann az egészet belehelyezi egy olyan, house-os környezetbe, ami a felvételeket korszerű hangzással látja el. Lee "Scratch" Perry könnyedén adja önmagát: nem főszereplője a lemeznek, de szövegeinek punk/reggae keveréke kétségkívül éltető része. S alighanem ez a kiegyensúlyozottság teszi eredményessé a projektet. Egyik zenész sem kerekedik felül a másikon, s pont annyi komolyan megírt szám van – például a törzsi doboktól lázasan tomboló Congo –, mint jó hangulatú jammelésből született remekmű az 1990-es Little Fluffy Clouds dubos újradolgozásától (Golden Clouds)Man In The Moon bristoli aranykort felidéző triphopján át a klasszikus reggae-vel flörtölő Police & Thievesig, amelyben Perry annyira elszáll a végére, hogy teljesen elhülyéskedi a szövegét.

Cooking Vinyl, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Ungvári Tamás: A dandyt elfogadom

  • Urfi Péter

Teljesen legális, belügyi bárcával vártak a legszebb lányok – dicsekedett az író, fordító majd' tíz évvel ezelőtt, amikor egy fotó történetét is alaposan körbejárta Urfi Péter kérdésére. Idézzük fel az Ungvári Tamással készült interjút egy 2016-os lapszámból!

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.