Lemez

Szolidan előre

The Orb ft. Lee "Scratch" Perry: The Orbserver In The Star House

  • Velkei Zoltán
  • 2012. október 15.

Zene

Általános egyetértés van abban, hogy a The Orb a rave-éra egyik legméltóságteljesebben öregedő alakulata. Nehéz ugyanakkor igazi sikereket találni az életmű kései szakaszában – Alex Paterson és zenésztársai a 2005-ös Okie Dokie óta nem igazán alkottak emlékezeteset: vagy csak a túlságosan absztrakt ötleteket kedvelő követőikre gondoltak (The Orbsessions-sorozat), vagy a modern hangzásoktól elidegenedő, megöregedett rajongóikra (The Dream).


A legújabb, Lee "Scratch" Perryvel felvett album azonban szolid előrelépés, mondhatni a legjobb az utóbbi időkből. Paterson ugyan nem erőlteti meg magát különösebben, mert jobbára a 90-es évek örökségeként megmaradt, ismerős dub riddimeket és masszív basszusú triphopképleteket utánozza, ám aktuális társa, a visszatérő Thomas Fehlmann az egészet belehelyezi egy olyan, house-os környezetbe, ami a felvételeket korszerű hangzással látja el. Lee "Scratch" Perry könnyedén adja önmagát: nem főszereplője a lemeznek, de szövegeinek punk/reggae keveréke kétségkívül éltető része. S alighanem ez a kiegyensúlyozottság teszi eredményessé a projektet. Egyik zenész sem kerekedik felül a másikon, s pont annyi komolyan megírt szám van – például a törzsi doboktól lázasan tomboló Congo –, mint jó hangulatú jammelésből született remekmű az 1990-es Little Fluffy Clouds dubos újradolgozásától (Golden Clouds)Man In The Moon bristoli aranykort felidéző triphopján át a klasszikus reggae-vel flörtölő Police & Thievesig, amelyben Perry annyira elszáll a végére, hogy teljesen elhülyéskedi a szövegét.

Cooking Vinyl, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.