Lemez

Szolidan előre

The Orb ft. Lee "Scratch" Perry: The Orbserver In The Star House

  • Velkei Zoltán
  • 2012. október 15.

Zene

Általános egyetértés van abban, hogy a The Orb a rave-éra egyik legméltóságteljesebben öregedő alakulata. Nehéz ugyanakkor igazi sikereket találni az életmű kései szakaszában – Alex Paterson és zenésztársai a 2005-ös Okie Dokie óta nem igazán alkottak emlékezeteset: vagy csak a túlságosan absztrakt ötleteket kedvelő követőikre gondoltak (The Orbsessions-sorozat), vagy a modern hangzásoktól elidegenedő, megöregedett rajongóikra (The Dream).


A legújabb, Lee "Scratch" Perryvel felvett album azonban szolid előrelépés, mondhatni a legjobb az utóbbi időkből. Paterson ugyan nem erőlteti meg magát különösebben, mert jobbára a 90-es évek örökségeként megmaradt, ismerős dub riddimeket és masszív basszusú triphopképleteket utánozza, ám aktuális társa, a visszatérő Thomas Fehlmann az egészet belehelyezi egy olyan, house-os környezetbe, ami a felvételeket korszerű hangzással látja el. Lee "Scratch" Perry könnyedén adja önmagát: nem főszereplője a lemeznek, de szövegeinek punk/reggae keveréke kétségkívül éltető része. S alighanem ez a kiegyensúlyozottság teszi eredményessé a projektet. Egyik zenész sem kerekedik felül a másikon, s pont annyi komolyan megírt szám van – például a törzsi doboktól lázasan tomboló Congo –, mint jó hangulatú jammelésből született remekmű az 1990-es Little Fluffy Clouds dubos újradolgozásától (Golden Clouds)Man In The Moon bristoli aranykort felidéző triphopján át a klasszikus reggae-vel flörtölő Police & Thievesig, amelyben Perry annyira elszáll a végére, hogy teljesen elhülyéskedi a szövegét.

Cooking Vinyl, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.