Lemez

Szolidan előre

The Orb ft. Lee "Scratch" Perry: The Orbserver In The Star House

  • Velkei Zoltán
  • 2012. október 15.

Zene

Általános egyetértés van abban, hogy a The Orb a rave-éra egyik legméltóságteljesebben öregedő alakulata. Nehéz ugyanakkor igazi sikereket találni az életmű kései szakaszában – Alex Paterson és zenésztársai a 2005-ös Okie Dokie óta nem igazán alkottak emlékezeteset: vagy csak a túlságosan absztrakt ötleteket kedvelő követőikre gondoltak (The Orbsessions-sorozat), vagy a modern hangzásoktól elidegenedő, megöregedett rajongóikra (The Dream).


A legújabb, Lee "Scratch" Perryvel felvett album azonban szolid előrelépés, mondhatni a legjobb az utóbbi időkből. Paterson ugyan nem erőlteti meg magát különösebben, mert jobbára a 90-es évek örökségeként megmaradt, ismerős dub riddimeket és masszív basszusú triphopképleteket utánozza, ám aktuális társa, a visszatérő Thomas Fehlmann az egészet belehelyezi egy olyan, house-os környezetbe, ami a felvételeket korszerű hangzással látja el. Lee "Scratch" Perry könnyedén adja önmagát: nem főszereplője a lemeznek, de szövegeinek punk/reggae keveréke kétségkívül éltető része. S alighanem ez a kiegyensúlyozottság teszi eredményessé a projektet. Egyik zenész sem kerekedik felül a másikon, s pont annyi komolyan megírt szám van – például a törzsi doboktól lázasan tomboló Congo –, mint jó hangulatú jammelésből született remekmű az 1990-es Little Fluffy Clouds dubos újradolgozásától (Golden Clouds)Man In The Moon bristoli aranykort felidéző triphopján át a klasszikus reggae-vel flörtölő Police & Thievesig, amelyben Perry annyira elszáll a végére, hogy teljesen elhülyéskedi a szövegét.

Cooking Vinyl, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.