Koncert

Zola Jesus

  • G. A.
  • 2012. április 25.

Zene

Ha Budapesten, a lejárt zenekarok Mekkájában fel tud lépni egy maximálisan aktuális, éppen felfelé kapaszkodó és jellemzően (nálunk legalábbis) nem a legforgalmasabb csatornákon közlekedő fiatal előadó úgy, hogy koncertjével korrekt laza háromnegyed házat produkál, akkor legalább egy visszhang erejéig félretehetjük az ilyen alkalmakra rutinosan beskálázott panaszáriáinkat.
Most még simán közel férkőzhettünk Nika Roza Danilovához, legközelebb viszont lehet, hogy be sem fogunk férni, mert a Zola Jesus fedőnéven alkotó huszonhárom éves amerikai művésznő állandóan azt az érzetet kelti, hogy bármelyik percben előállhat egy irgalmatlan globális popslágerrel. A műsor közepén előhúzott In Your Nature már közel jár ehhez - más kérdés, hogy ezenkívül viszont alig akad olyan száma, ami hazafelé bandukolva könnyedén előhívható lett volna a memóriából. A koncertet ZJ és kísérői a kiemelkedő szigeteken szökdécselés helyett így inkább egyetlen sötétkék masszaként hömpölyögtették végig, amelyben a fehérbe burkolt, platinaszőke főhősnő élőben is masszív altja alatt egybesűrűsödhetett mindaz a tudás, ami úgy 1980 és 92 között poszt-punkban és elektronikában a dark címke alatt felhalmozódott. Maguk a zenészek is afféle élő idézetekként léptek elénk: míg a jobb oldali, minimál dobcuccát szalonnázó nyársra emlékeztető husángokkal büntető szintis a 88-as Alan Wildert hozta, a frontleány idegesen vezénylő karmozdulatai a néhai Ian Curtist juttathatták észbe leginkább. Zola Jesus amúgy távolról sem annyira karizmatikus figura, mint amekkora hangja van, másfelől nézve viszont éppen az csepegtetett az előadásba jótékony pikantériát, hogy egy kedves és kicsit suta gimnazistának tűnő filigrán hölgyből áradtak szünet nélkül a drámaibbnál drámaibb dallamok. Ezzel együtt a mostani bő ötven percnél többet egyelőre aligha bírna el a válla, de nem kell sok neki: a hang és a stíl megvan, csak a markánsabb körvonalak kellenének már.

A38 hajó, április 7.

alá

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.