Koncert

Zola Jesus

  • G. A.
  • 2012. április 25.

Zene

Ha Budapesten, a lejárt zenekarok Mekkájában fel tud lépni egy maximálisan aktuális, éppen felfelé kapaszkodó és jellemzően (nálunk legalábbis) nem a legforgalmasabb csatornákon közlekedő fiatal előadó úgy, hogy koncertjével korrekt laza háromnegyed házat produkál, akkor legalább egy visszhang erejéig félretehetjük az ilyen alkalmakra rutinosan beskálázott panaszáriáinkat.
Most még simán közel férkőzhettünk Nika Roza Danilovához, legközelebb viszont lehet, hogy be sem fogunk férni, mert a Zola Jesus fedőnéven alkotó huszonhárom éves amerikai művésznő állandóan azt az érzetet kelti, hogy bármelyik percben előállhat egy irgalmatlan globális popslágerrel. A műsor közepén előhúzott In Your Nature már közel jár ehhez - más kérdés, hogy ezenkívül viszont alig akad olyan száma, ami hazafelé bandukolva könnyedén előhívható lett volna a memóriából. A koncertet ZJ és kísérői a kiemelkedő szigeteken szökdécselés helyett így inkább egyetlen sötétkék masszaként hömpölyögtették végig, amelyben a fehérbe burkolt, platinaszőke főhősnő élőben is masszív altja alatt egybesűrűsödhetett mindaz a tudás, ami úgy 1980 és 92 között poszt-punkban és elektronikában a dark címke alatt felhalmozódott. Maguk a zenészek is afféle élő idézetekként léptek elénk: míg a jobb oldali, minimál dobcuccát szalonnázó nyársra emlékeztető husángokkal büntető szintis a 88-as Alan Wildert hozta, a frontleány idegesen vezénylő karmozdulatai a néhai Ian Curtist juttathatták észbe leginkább. Zola Jesus amúgy távolról sem annyira karizmatikus figura, mint amekkora hangja van, másfelől nézve viszont éppen az csepegtetett az előadásba jótékony pikantériát, hogy egy kedves és kicsit suta gimnazistának tűnő filigrán hölgyből áradtak szünet nélkül a drámaibbnál drámaibb dallamok. Ezzel együtt a mostani bő ötven percnél többet egyelőre aligha bírna el a válla, de nem kell sok neki: a hang és a stíl megvan, csak a markánsabb körvonalak kellenének már.

A38 hajó, április 7.

alá

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.