Koncert

Brandt Brauer Frick

  • - minek -
  • 2012. április 25.

Zene

Bár első pillantásra talán szokatlannak tűnt a választás, remek döntés volt (mind a szervezők, mind a közönség részéről) Alba Hysenivel és zenekarával kezdeni a csütörtök estét: rendkívül jól kidolgozott, sokféle elemből, zenei hatásból építkező pszichedelikus/goth/rock produkcióval rukkoltak elő.

Az előzenekari státuszt meghazudtolva bivalyerősen szólaltak meg, és feltűnő volt, hogy a rendkívül markáns (egyben megragadó) és szokatlanul mély alaphangját néha oktávokkal magasabb regiszterekkel váltogató, magával szinte duettet éneklő Alba mellett a színpadon a meggyőzően és kreatívan teljesítő gitáros, Gergácz Gábor (a Beat Disből) viszi a prímet.

A BBF-től sokan, tán félreértésből, a klipekből ismert big band felállást várták sok-sok akusztikus hangszerrel - de ezúttal egy egészen más tantárgyból kaphattunk leckét. Az asztalra megannyi analóg és kvázianalóg szintit és egyéb kütyüket halmoztak fel egy jókora keverő kíséretében: ezeket Jan Brauer és Paul Frick kezelte nagy hozzáértéssel, s ehhez csatlakozott az elektromos dobot püfölő Daniel Brandt, aki a ritmust szolgáltatta mindehhez. Ez természetesen nem szimpla szintipopos felállás - a három német a valós idejű elektroakusztikus zenekészítés magasiskoláját produkálta. Kár, hogy ezt igazából csak a színpad közvetlen közeléből pásztázva lehetett (s így is csak részlegesen...) figyelemmel követni. Ilyenkor volna hasznos szépen bekamerázni az asztalt, és kivetítőn vizsgálni, mit is művelnek az aranykezű live actelők a színpadon. Márpedig a szintikkel feljátszott futamokat és az e-dobokról szolgáltatott, változatos tónusú ritmusképleteket mondhatni macskaügyességgel, ott helyben (és füles nélkül!) rakták össze (belepakolva a kész ritmikai alapokat is) rendkívül gazdag textúrájú, organikusan hullámzó és ellenállhatatlanul táncra késztető house-mixszé. Félig varázslat volt ez, ügyes bűvészek attrakciója - de nem csalás, és nem is ámítás!

A38 hajó, április 5.


Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.