Koncert

Brandt Brauer Frick

  • - minek -
  • 2012. április 25.

Zene

Bár első pillantásra talán szokatlannak tűnt a választás, remek döntés volt (mind a szervezők, mind a közönség részéről) Alba Hysenivel és zenekarával kezdeni a csütörtök estét: rendkívül jól kidolgozott, sokféle elemből, zenei hatásból építkező pszichedelikus/goth/rock produkcióval rukkoltak elő.

Az előzenekari státuszt meghazudtolva bivalyerősen szólaltak meg, és feltűnő volt, hogy a rendkívül markáns (egyben megragadó) és szokatlanul mély alaphangját néha oktávokkal magasabb regiszterekkel váltogató, magával szinte duettet éneklő Alba mellett a színpadon a meggyőzően és kreatívan teljesítő gitáros, Gergácz Gábor (a Beat Disből) viszi a prímet.

A BBF-től sokan, tán félreértésből, a klipekből ismert big band felállást várták sok-sok akusztikus hangszerrel - de ezúttal egy egészen más tantárgyból kaphattunk leckét. Az asztalra megannyi analóg és kvázianalóg szintit és egyéb kütyüket halmoztak fel egy jókora keverő kíséretében: ezeket Jan Brauer és Paul Frick kezelte nagy hozzáértéssel, s ehhez csatlakozott az elektromos dobot püfölő Daniel Brandt, aki a ritmust szolgáltatta mindehhez. Ez természetesen nem szimpla szintipopos felállás - a három német a valós idejű elektroakusztikus zenekészítés magasiskoláját produkálta. Kár, hogy ezt igazából csak a színpad közvetlen közeléből pásztázva lehetett (s így is csak részlegesen...) figyelemmel követni. Ilyenkor volna hasznos szépen bekamerázni az asztalt, és kivetítőn vizsgálni, mit is művelnek az aranykezű live actelők a színpadon. Márpedig a szintikkel feljátszott futamokat és az e-dobokról szolgáltatott, változatos tónusú ritmusképleteket mondhatni macskaügyességgel, ott helyben (és füles nélkül!) rakták össze (belepakolva a kész ritmikai alapokat is) rendkívül gazdag textúrájú, organikusan hullámzó és ellenállhatatlanul táncra késztető house-mixszé. Félig varázslat volt ez, ügyes bűvészek attrakciója - de nem csalás, és nem is ámítás!

A38 hajó, április 5.


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.