Koncert

Brandt Brauer Frick

  • - minek -
  • 2012. április 25.

Zene

Bár első pillantásra talán szokatlannak tűnt a választás, remek döntés volt (mind a szervezők, mind a közönség részéről) Alba Hysenivel és zenekarával kezdeni a csütörtök estét: rendkívül jól kidolgozott, sokféle elemből, zenei hatásból építkező pszichedelikus/goth/rock produkcióval rukkoltak elő.

Az előzenekari státuszt meghazudtolva bivalyerősen szólaltak meg, és feltűnő volt, hogy a rendkívül markáns (egyben megragadó) és szokatlanul mély alaphangját néha oktávokkal magasabb regiszterekkel váltogató, magával szinte duettet éneklő Alba mellett a színpadon a meggyőzően és kreatívan teljesítő gitáros, Gergácz Gábor (a Beat Disből) viszi a prímet.

A BBF-től sokan, tán félreértésből, a klipekből ismert big band felállást várták sok-sok akusztikus hangszerrel - de ezúttal egy egészen más tantárgyból kaphattunk leckét. Az asztalra megannyi analóg és kvázianalóg szintit és egyéb kütyüket halmoztak fel egy jókora keverő kíséretében: ezeket Jan Brauer és Paul Frick kezelte nagy hozzáértéssel, s ehhez csatlakozott az elektromos dobot püfölő Daniel Brandt, aki a ritmust szolgáltatta mindehhez. Ez természetesen nem szimpla szintipopos felállás - a három német a valós idejű elektroakusztikus zenekészítés magasiskoláját produkálta. Kár, hogy ezt igazából csak a színpad közvetlen közeléből pásztázva lehetett (s így is csak részlegesen...) figyelemmel követni. Ilyenkor volna hasznos szépen bekamerázni az asztalt, és kivetítőn vizsgálni, mit is művelnek az aranykezű live actelők a színpadon. Márpedig a szintikkel feljátszott futamokat és az e-dobokról szolgáltatott, változatos tónusú ritmusképleteket mondhatni macskaügyességgel, ott helyben (és füles nélkül!) rakták össze (belepakolva a kész ritmikai alapokat is) rendkívül gazdag textúrájú, organikusan hullámzó és ellenállhatatlanul táncra késztető house-mixszé. Félig varázslat volt ez, ügyes bűvészek attrakciója - de nem csalás, és nem is ámítás!

A38 hajó, április 5.


Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.