A szerk.

Az arany csillogása

A szerk.

Emlékszik még bárki is arra, hogy mikor volt az a „vizes” világbajnokság Budapesten, amikor a toronyugráshoz a Dunába húztak fel egy ménkű nagy tornyot, hogy az majd milyen jól fog mutatni a világmindenség összes televíziós készülékén?

Ha innen fotózzuk, a Gellért-hegy lesz a háttérben, ha onnan, akkor az Országház – az egész világ Magyarország csodájára fog járni. Aztán majd’ egy évbe telt, mire a csodás műtárgyat sikerült eltakarítani, különös tekintettel az eszelős méretű betonalapzatára, amelyet szabályszerűen szét kellett vernie egy erre szakosodott hatalmas munkagépnek. Nos, 2017-ben volt az a világbajnokság. Kérdezzünk bárkit is a világon arról, hogy mi történt 2017-ben Budapesten? Vagy arról, hogy ki nyerte ott a férfi 100 pillangót? Akár kérdezhetjük is, a válaszok eredményességi aránya borítékolható.

S hogy mindennek mi köze van a magyar kajak-kenu sport éppen aktuális botrányához (Kozák kontra Csipes), azt magunk is csak sejtettük addig, amíg Magyarország kormányának első számú orgánuma bele nem vetette magát a balhé közepébe, hogy kivágja a tuti érvet, megmondja azt, hogy ezután hogyan legyenek a dolgok: kompromisszumra kell jutni a közelgő párizsi aranyak jól felfogott érdekében, s különben sem történt fizikai, csupán verbális abúzus, meg ugyebár nincs is annál kevésbé elegáns dolog, mint kikotyogni mások „alkoholproblémáját” (vö. „mint egy suttyó alkesz”).

Természetesen nem könnyű, hovatovább lehetetlen ép ésszel túllépni azon, amikor az áldozaton kérik számon az esztétikus viselkedést, de lám, vannak a dolognak magasabb szempontjai is, s ezeket a magasabb szempontokat képviseli most Magyarország kormánya afféle muszáj Herkulesként (aligha lehetnek illúzióink a kormányzati akció felől, hiszen a mondott lap a NER-esítése óta következetesen, percnyi lankadás nélkül a hatalom álláspontját mantrázza, számos esetben szó szerint is felbüfögve az épp aktuális direktívákat). E magasabb szempont pedig nem más, mint az arany csillogása – a csillogáson van a hangsúly.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.