A szerk.

Az egyforintos kérdés

A szerk.

A magyar emberekben két szörnyeteg lakozik, s vívja ádáz harcát. Az egyiket Szirtes Andrásnak hívják, a másikat Garanvölgyi Ádámnak. Szirtes András, kora (a korai 90-es évek) jelentős független filmalkotója egyszer azt találta mondani, hogy ha egy forintod van, egy forintból kell filmet csinálni.

Garanvölgyi Ádám Jókai Mór Az új földesúr című regényének már a legelején azt mondja, hogyha nem lehet szűzdohányt színi, mert dohányt csak trafikból szabad hozatni, akkor nem dohányzik. Aztán hasonló okokra hivatkozván lemond a borról, kártyáról, vadászatról, agarászásról, nem teszi ki a lábát többet a falujából, végül a házából, kertjéből sem.

Egészen múlt péntekig úgy álltak a dolgok, hogy ha a Városligetben lesznek a múzeumok, akkor a Városligetbe fogunk múzeumba járni, s a budai Várat elkerüljük nagy ívben, mert ugyan vannak számosan ott jó dolgok, de odaköltözik a király, ne legyünk már láb alatt neki. Ebbéli eshetőségeink ellen halovány hatósu­garú politikai erők, illetve a telet sátrakban végigfagyoskodó pár szerencsétlen tiltakozott csupán. Előbbiek ránézésre impotensnek tűntek. Utóbbiak ránézésre leginkább hippinek, s bármennyire is sajnálatos, e műszóról az elmúlt negyven-ötven évben lekopott minden romantika, egyértelműen pejoráló kifejezés lett, így e „ránézés” jelentőségét bárkinek alulbecsülni önáltatás. Igaz, lehet-e valaki más a mínusz húszban, víztől, melegedő-, illetve mellékhelyiségektől messzi távolságban, egy történelem előtti sátorból bámulván a kemping-gázfőzőt? Nem lehet, pedig elemi szükséglete volna, hogy megítélése méltányosabb legyen, hiszen hősi erőfeszítései nemcsak meggyőződése, de bizonyos emberi alapnormák szemszögéből is közérdekűnek mondhatók, szeretett fővárosunk, Budapest javát célozzák. Nyilván a jobb kommunikáció, a „nagyobb elérés” segíthetne rajtuk, de hol van ehhez infrastruktúra – konkrétan a fasorban sincs. De megnyíltak immár a kommunikáció csatornái.

Múlt pénteken ugyanis valaki megjátszotta az egyforintos labdát, és bement. Még egy kis ideig kétséges, hogy megadja-e a bíró, de ha megadja, nagyot fordulhat a helyzet. Arra nyílik ugyanis nagyon konkrét lehetőség, hogy ez az egész téboly, amit a Városliget múzeumi negyeddé barkácsolása jelent, nos, mehessen a levesbe. De legalábbis a kellő nyilvánossághoz jussanak az ún. Liget projekt bármilyen rendű és rangú ellenzői is.

Persze, nem ennyire egyszerű a történet. Ahogy a lapunk belsejébe pozicionált cikkünkben részletesen is leírjuk, múlt pénteken a fővárosi választási bizottság átengedett egy népszavazási kérdést, amit a Városliget beépíthetőségének tárgyában terjesztett be Moldován László, az LMP egyik helyi képviselője. A kérdés drámai: „Egyetért-e Ön azzal, hogy a Fővárosi Közgyűlés úgy módosítsa a Városligeti Építési Szabályzatot, hogy a Városliget közpark megengedett legkisebb zöldfelülete 70 százalék legyen?”

Erre mondják azt, hogy: mi van?

Nos, valóban nem ez a világ legegyértelműbb kérdése. Például mi az, hogy „közpark”? Mi az, hogy „zöldfelület”? Mennyi a 70 százalék? És miért annyi? Ki ismeri az emlegetett szabályzat jelenlegi mutatóit? Mit csinál az önkormányzat, ha egyetértek? És egyáltalán, hány éves a kapitány?

Talán épp nehezen értelmezhető volta miatt csúszott át ez a kérdés. De tényleg átcsúszott-e vagy csak vette nagy nehezen az első akadályt – a törvény szerint 15 napig lehet megfellebbezni a bizottság döntését, ha nincs fellebbezés, jogerőre emelkedik, s öt nap felkészülési idő után lehet gyűjteni az aláírásokat, megint 138 ezret cirka, mint az olimpia ellen, lévén ez is fővárosi illetékességű voksolás lesz, ha lesz. Ha egy forintunk van, egyforintos kérdést kell feltennünk, s arra kell válaszolnunk – hangosan és jól érthetően.

Kedves Olvasó, emlékszik Ön, hogy is szólt egész pontosan az olimpiai népszavazás tervezett kérdése? Milyen kérdést is támogatott több mint 266 ezer aláírás? Mi elől futott meg oly fürge lábbal Orbán Viktor? Nos, a kérdés az volt körülbelül, hogy akarunk-e Budapestre olimpiát vagy nem akarunk? Körül-belül.

A kérdés (körül-belül) most is ez: akarunk-e múzeumi negyedet a Városligetbe vagy nem akarunk, s kérnénk inkább vissza a szép közparkunkat? Így már jóval egyszerűbb a dolog, s ne legyen kétsége senkinek afelől, hogy ez a kérdés így is fog felmerülni abban a pillanatban, amint a választási bizottság végleg zöld jelzést ad neki. Ám addig még több mint egy hét van, így az is megeshet, hogy mire önök e sorokat olvassák, már jelentkezett egy nyugdíjas illetőségű magánszemély a kormány valamelyik önfényező plakátjáról, akitől elvették kedves vasárnapi zárva tartását meg az ő nagy és merész olimpiai álmát, s ezt tűrte, de a múzeumait már nem hagyja, tőle ne vegye el egy koszos hippi se a zenepalotáját, s ezért fellebbezést sem rest benyújtani. Ám ha ez mégsem történik meg, s elhagyjuk azt az összeesküvés-elméletet, miszerint Orbán firkálta meg ezt is, mert már jönne kifelé a múzeumi ötletből, fasznak múzeum, úgyis csak drága; tehát, ha marad a pőre kérdés, akkor azonnal teljesen mindegy lesz, hogy mennyire tűnik bénának.

Mert mára igenis felnőtt a világ Horn Gábor egykor futurisztikusnak ható marhaságához, amit a vizitdíjas népszavazás után nyilatkoztatott ki, tudniillik „nem, Feri, nem azt mondták, hanem azt, hogy menj a picsába”. Mert ez a szomorkás ország az elmúlt tíz évben addig lett farigcsálva, hogy mára minden Orbánról szóljon. Orbán olimpiájáról szólt az előző népszavazási kérdés is, az azt megelőző pedig Orbánék vasárnapi boltzáráról – mind a kétszer azt mondták, hogy Viktor, eriggy te… És mind a kettő hallatán elszelelt, ugyebár. Ez is az ő múzeumi negyedéről szólna, aztán egy és csupán egyetlenegy áttétellel a várbeli szállásáról, s néhánnyal az egész uralkodásáról, a fejéről. S annyiban jó is, hogy róla szólna, mert hamar megmutatná, tart-e még a főváros olimpiai hevülete, ellentmond-e a főváros ismét a gonosznak? S főként, tart-e még azon politikai szereplők lendülete, akik kisebb vagy nagyobb részesedést vállalva sikerre vitték az olimpiai népszavazás ügyét. S persze arról is, hogy lesz-e nekik bármi keresnivalójuk a hamarosan esedékes (2018-as) választásokon. Ha kitart a lendületük, Orbán harmadszor is inalni fog. S a hátával még senki nem nyert választást.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.