A szerk.

Az elsők

A szerk.

Minden halál veszteség, és szerfelett problematikus erkölcsi vagy akár hatékonysági alapon számon kérni valakit, aki így vagy úgy cselekedett, amikor hírét vette, hogy elindultak ellene vagy szűkebb, tágabb körei (családja, barátai, kollégái, eszmetársai) ellen a hatalom halálbrigádjai.

Mindenkinek meglehet a maga stratégiája, túlélési technikája, terve. Még azt is aggályos valakinek (valakiknek) a szemére vetni, hogy hol voltál akkor, amikor a másikakra mentek. Hősnek lenni nem kötelező, rettegni szabad, különben is a remény hal meg bizonyítottan utoljára. És hát nem is olyan széles az efféle véghelyzetek kezelésének repertoárja.

Amióta Orbán Viktor hadba küldte janicsárjait a magyar kultúra ellen, ennek a maga teljességében is oly szerencsétlenül szűkös repertoárnak szinte a teljes egészét módunk volt láthatni. Akiknek volt hátországuk (valahol máshol a világban), némi kulturált tiltakozás után visszavonultak oda – példának okáért a CEU Bécs mellett mehetett volna a világ számos remek városába is. Az is megtisztelő, hogy itt maradtak a közelben. Más utat választott a Magyar Tudományos Akadémia, bár a kulturált tiltakozás a köreikben sem maradt el, még ha nem is volt oly egyszólamú, mint a CEU esetében. De voltak, akik ezeknél radikálisabb módszert választottak, mint az Index bárdjai, akik egy idő után felálltak, s hagyták ott az egészet, akár a lángsírba tartó velszi eleik. S így cselekedett a Színház és Filmművészeti Egyetem néhány oktatója, utóbb teljes vezérkara is. A felsoroltak közül egyik gesztus sem maradt hatástalan, fel-felkapta a fejét az ország, s valamelyest még Európa is. Különben is, tíz éve tanulhatjuk már, hogy jobb, ha hiszünk az esőcseppek kőharapó erejében, mert ha nem, akkor oda még a remény is.

Ugyanakkor a CEU Bécsben, Palkovics mondja meg, hogy ki kutasson, mit kutasson, miből kutasson. Az Index helyett nem lesz másik olyan, mint az az Index volt, amit annyian olvastak; a felállottak most épp arról szivárogtatnak, hogy hamarosan elindul egy fizetős online lap, ha minden jól megy. Ugyanakkor tán épp mától, amikor e sorokat írjuk, már fideszes dalnokok írják és szervezik azt az Indexet, amelyet ugyanoda kattintva ér el bárki, mint a régit. Mindebbe az ország, a világ, amely felkapta a fejét a hírek hallatán, úgyszólván beletörődött. Beletörődtek tán az érintettek maguk is. Országnak, világnak e beletörődés nem is tartott olyan sokáig, éppen csak hetekig, hónapokig. Kicsit összébb kell mindig húzódni, de azért valahogy csak van most is. Csak annyi pusztán a kérdés, hogy ki élt túl és mi élt túl. A leegyszerűsített válasz úgy hangzik, hogy a ki túlélt, a mi meg nem. Nincs CEU-nk, nincs rendes akadémiánk, az Indexből tán fiatalos Origo lesz, a „ki” pedig megpróbálja ebben a környezetben keresni a boldogulását, de már sokkal-sokkal nehezebb dolga van, mint akár csak egy-két évvel ezelőtt is volt.

De hétfő este óta tudhatjuk, amit tudtunk eddig is, csak nem láttunk rá példát, hogy lehet másképpen is: az utolsó töltényig. Hétfő este ugyanis a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói elbarikádozták egyetemük bejáratát, s kijelentették, hogy oda az uzurpátort be nem engedik. Vidnyánszkynak és a központi hatalom kinevezte segédeinek tőlük nincsen bejárása oda! Tették mindezt azután, hogy állva megtapsolták a – párbeszéd hiányában egyéb lehetőséget nem látó – iskolai vezetőik önkéntes lemondását. A lemondást, mely fölött Vidnyánszky postafordultával és szokás szerint szemforgató módon triumfált, mi párbeszélgetni akartunk, mi jót akartunk, de ezek felálltak a kinyújtott baráti kéz elől. És legyünk nyugodtak, egy csomóan még mindig elhiszik ezt, hogy ő jót akart.

A hallgatók más utat választottak, mint iskolai vezetőik. Most kordonszalagokkal el van rekesztve az egyetem bejárata, s ők bent táboroznak a kapu mögött, szervezik a váltásokat, megfogalmazzák elvárásaikat. Mondjuk ki, épp azon vannak, hogy ne adják oda a fosztogatónak önként, ami az övék, s ezért cselekedni is hajlandók. E fölött már sokkal nehezebb lesz triumfálnia a Vidnyánszky takarásában felvonuló Orbánnak.

Nem tudjuk, hogy meddig bírják, nem tudjuk, hogy végül mit érnek el, de abban már biztosak lehetünk, hogy megmutatták, az eddigieknél is lehet többet tenni a jobb élet, egyáltalán az élet védelméért. Vas utcai törpe Thermopülai.

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”